Vt 12 Tillola–Keltti -hanke on valmistunut

Valtatiehanke Iitin Tillolan ja Kouvolan Keltin välillä valtatiellä 12 on valmistunut. Tieosuus avattiin liikenteelle maanantaina 2. joulukuuta 2019. Hanke valmistui suunnitellusti ja ajallaan.

Vt12 PIsaraliittymä.

Julkaistu 3.12.2019

– Hienoa saada Vt 12 Tillola–Keltti -hanke maaliin hyvässä yhteistyössä rakennuttajien, rakentajien ja suunnittelijoiden kanssa. Hanke ei ole kooltaan kovin iso, mutta merkittävä alueellisesti. Se tulee palvelemaan KymiRingin-moottorirataa sekä muuta alueelle tulevaa kaavoitusta sujuvamman ja turvallisemman liikenteen kannalta, sanoo hankkeen projektipäällikkö Jetro Matilainen Väylältä. 

Hankkeessa rakennettiin valtatielle 12 keskikaiteellinen ohituskaistatieosuus viiden kilometrin matkalle Tillolan ja Keltin välille. Ohituskaistatien rinnalle rakennettiin uutta rinnakkaistietä yhteensä 6,8 kilometriä. Varsinaisen valtatien rakentamisen aikana rinnakkaistiet toimivat kiertoteinä. Valtatien pohjoispuolella kulkeva rinnakkaistie avattiin liikenteelle marraskuun puolivälissä.

Hankkeen Iitin päähän, KymiRing-moottoriratakeskuksen kohdalle rakennettiin eritasoliittymä. Eritasoliittymän yhteyteen, sen molemmin puolin rakennettiin nykyaikaiset pisaraliittymät. Kouvolan Keltin päässä parannettiin puolestaan Keltin nykyistä eritasoliittymää.

Lisäksi hankkeessa tehtiin melunsuojausta yhteensä 1,2 kilometriä ja poistettiin yksityistieliittymiä.

– Hanke saatiin vietyä turvallisesti loppuun saakka. Mikä tärkeintä – jokainen tekijä on saatu kotiinsa joka päivä turvallisesti, kertoo hankkeen työpäällikkö Esa Juhantila Destialta. 

Valtatiellä tulee olemaan 100 km/h nopeusrajoitus. Suurten massatapahtumien ajaksi nopeusrajoitusta voidaan laskea 80 kilometriin tunnissa.

Lue tiedote hankkeen valmistumisesta täällä

Liikenneturvallisuus edellä: Nyt tehdään ajoratamaalauksia ja pystytetään riista-aitoja

Julkaistu 4.10.2019

Syksyn mittaan pimenevät illat ja entistä aikaisempi hämärän tulo vaikuttavat liikenteen turvallisuuteen. Turvallisuusriski katkaistaan oikeilla ja oikeaan aikaan ajoitetuilla toimenpiteillä.

Saattoauto ohjaa.

Valtatie 12:lla Tillolan ja Keltin välillä aloitettiin ajoratamaalaukset viime viikolla reunaviivojen jyrsinnöillä. Tällä viikolla ajoratamaalaukset ovat jatkuneet varsinaisilla massamerkinnöillä.

Nyt tekeillä olevat ajoratamaalaukset käydään kertaalleen läpi ensi kesänä. Suhteellisen vilkkaasti liikennöidyllä tiellä maalaukset kestävät noin kahdesta kolmeen vuotta, kunnes ne on jälleen uusittava.

Ajoratamaalaukset ovat liikenteen turvallisuuden kannalta varsin merkittäviä. Ne selkeyttävät liikenteen sujuvuutta koko hankealueella.

– Pimenevät illat haastavat näkyvyyttä. Ajoratamaalauksilla luodaan tielle optista ohjaavuutta, mikä auttaa turvallisessa liikkumisessa huomattavasti, sanoo Väylän projektipäällikkö Jetro Matilainen.

Ajoratamaalaukset ovat iloinen uutinen monelle Tillolan ja Keltin väliä ajavalle, sillä ne korvaavat nyt käytössä olleet heijastavat liikennekartiot.

Kymmenen kilometriä riista-aitaa

Tällä viikolla työmaalla on aloitettu myös riista-aitojen asennukset. Yli kaksi metriä korkeaa riista-aitaa rakennetaan noin kymmenen kilometrin pituudelta. Riista-aidan rakennuksen vaiheisiin kuuluu tolppien asennus, jonka jälkeen metalliverkko vedetään koneellisesti tolppiin.

Riista-aitojen asennuksilla parannetaan valtatie 12:n turvallisuutta.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta

Kohti loppusuoraa ja viimeistelytöitä

Vt 12 Tillola-Keltti työmaalla asennetaan keskikaidetta.
Julkaistu 30.8.2019

Vt 12 Tillola–Keltti hanke on edennyt hyvin ja aikataulun mukaisesti. Asfaltointityöt ovat hyvässä vauhdissa, keskikaiteita asennetaan ja melunsuojauksia tehdään. Viimeistelytöihin päästään lähempänä loppuvuotta ja marraskuun loppuun mennessä olisi tarkoitus saada tieosuus valmiiksi.

Venäläistöyryn silta S4 otetaan liikenteelle

Kartta Venäläistöyryn sillan liikenteelleotosta 22.8.2019
Julkaistu 21.8.2019

Vt 12 Tillola-Keltti hankkeen työt etenevät aikataulussa, ja tieosuuksia avataan liikenteelle vaiheittain Torstaina 22.8.2019 otetaan Venäläistyöyryn silta S4 otetaan liikenteelle. Samalla suljetaan kulku rinnakkaiselle maantielle M1. Liikenne kulkee pääväylää Vt 12 pitkin oheisen kartan mukaisesti.

Valtatien melulle tulee pian stoppi

Työihminen tekee melunsuojausta.

Julkaistu 6.8.2019

Vt 12 Tillola–Keltti -hankkeessa tehdään melunsuojausta yhteensä 1,2 kilometriä. Melunsuojauksen avulla valtatien lähistöllä sijaitsevien asukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden altistuminen melulle vähenee merkittävästi. Liikenteen sujuvuus on taattu samalla kun liikenteen haittavaikutukset lähiympäristöön minimoidaan.

Melunsuojaus tehdään Kouvolan Kontjärven ja parannettavan Keltin eritasoliittymän kohdalla.

Kontjärven kohdalla meluaidan rakentaminen on parhaillaan työn alla ja perustusten valut ovat jo tehty. Meluaidan korkeus tien pinnasta on viisi metriä ja se on 200 metriä pitkä. Meluaita rakentuu betonianturoiden päälle tulevista teräspilareista, betonisokkeleista ja puisista seinäelementeistä.

Myös Keltin melunsuojaustyöt on aloitettu. Keltin eritasoliittymän kohdalle asennettava betoninen melukaide on 1,5 metriä korkea ja se rakennetaan Keltin uusille rampeille 640 metrin pituiselle matkalle.

Kesä tuo tullessaan valtatien 12 päällystystöitä ja jyrsintää

Kesä- ja heinäkuussa Tillolan ja Keltin välillä valtatie 12:lla tehdään päällystystöitä ja jyrsintöjä niin suljetuilla osuuksilla kuin liikenteen rinnallakin. Sujuvilla järjestelyillä varmistetaan liikenteen turvallisuus valtatien rakentamisen ollessa kiivaimmillaan.

YIT:n kone asfaltoi.

Julkaistu 12.6.2019

Päällystystöitä tehdään valtatie 12:lla kiertoteiden 2, 3 ja 4 kohdalla kesäkuun aikana. Kuluvalla viikolla päällystettävinä ovat KymiRingin eritasoliittymän pohjoispuolen rampit.

Valtatie 12:lla kiertoteiden 2, 3 ja 4 kohdalla tehdään sekoitusjyrsintää. Vanhaa asfalttia jyrsitään valtatien reunasta ja siihen ajetaan uutta mursketta sekaan. Jyrsitty asfaltti käytetään uudelleen valtatien kantavassa kerroksessa.

Tie levennetään nelikaistaiseksi

Jyrsintöjen jälkeen alkaa asfalttipohjien tekeminen ja tie levennetään nelikaistaiseksi. Jyrsinnät aloitettiin kesäkuussa ja toinen jyrsintäkerta tehdään heinäkuussa. Työt alkoivat liikenteeltä suljetuilla osuuksilta, mutta heinäkuun jyrsinnät tehdään liikenteen seassa.

Näiden lisäksi kesäkuusta alkaen jatketaan Keltin eritasoliittymän ramppien rakentamista. Alueella jatketaan muun muassa pengerrys-, päällysrakenne- ja valaisintöitä. Keltin eritasoliittymän asfaltointi tapahtuu elo–syyskuun aikana.

Valtatien melulle stop

Kontjärven kohdalla aloitetaan lähiaikoina meluaidan rakentaminen. Tällä hiljennetään valtatiestä syntyvää melua alueen asukkaille ja kesäasukkaille. Alueella on aloitettu jo kaivuutyöt ja rakennetyöt. Melukaidetta rakennetaan lisäksi myös Keltin uusille rampeille heinäkuun aikana.

Liikennejärjestelyt:

  • Valtatie 12 avataan kesän aikana liikenteelle porrastetusti. Sillat avataan valtatieliikenteelle sitä mukaa, kun ne valmistuvat yksi kerrallaan.
  • Kun työtä tehdään liikenteen seassa, liikenne ohjataan joko tien keskelle tai viedään reunaan.
  • Nopeusrajoitus on pääsääntöisesti 60 km/h, mutta asfaltoinnin ja jyrsintöjen ajan kohteessa on 50 km/h nopeusrajoitus.
  • Keltin eritasoliittymän rakentamisen vuoksi Kouvolasta Lahteen päin matkaava liikenne ohjataan edelleen kiertotietä pitkin syyskuuhun saakka.

Päällystystyöt alkoivat valtatien rinnakkaistiellä

Julkaistu 17.5.2019

Valtatie 12:lla Tillolan ja Keltin välillä on alettu tehdä päällystystöitä M1:llä, eli Kivistenmäen risteyssillan (S1) ja KymiRingin eritasoliittymän välillä, valtatien eteläisellä puolella. 

Päällystystyöt alkoivat tällä viikolla ja ne kestävät 24. toukokuuta asti. M1:n on päällystystöiden ajan suljettu liikenteeltä ja liikenne kulkee tien vieressä. Tonteille ajo on sallittu. Päällystystöitä tehdään arkipäivisin kello 7–15.30.

– Sää on erittäin otollinen päällystystöille. Asfaltin jäähtymistä voidaan joutua odottelemaan ilman lämpötilan ollessa noin parikymmentä astetta, maatöistä vastaava Keijo Pölönen Destialta kertoo.

M1:n on parannettava tieosuus valtatie 12:n eteläisellä puolella ja se jää valmistuttuaan pysyväksi rinnakkaistieksi.

Nyt valetaan!

Valutöitä lumisessa maisemassa.

Julkaistu 20.03.2019

Nyt valetaan, nimittäin valtatien 12 työmaalla tehdään seuraavina viikkoina siltojen kansien betonivalutöitä.

Tänään valutyötä tehdään KymiRingin eritasoliittymän ja Kouvolan Keltin eritasoliittymän välillä Venäläistöyryntien risteyssillalla (S4). Kannen valu alkoi aamuvarhaisella ja työtä tehdään koko päivän.

Ensi viikolla vuorossa on Kontjärven risteyssillan (S3) kannen valu. Työmaalta arvioidaan, että sillan valua päästään tekemään alkuviikosta.

Siltojen valutyöt eivät vaikuta liikenteen kulkuun, sillä valtatien 12 remonttia tehdään parhaillaan suljetulla valtatieosuudella liikenteen kulkiessa valtatien pohjoispuoleista kiertotietä.

Louhintatyöt alkavat Kivistenmäen kohdalla – ajoittaisia pysäytyksiä liikenteelle

Louhintatöitä.

Julkaisu 8.3.2019

Tillolan ja Keltin välillä, aivan hankkeen alkupäässä Kivistenmäen kohdalla alkavat louhinta- ja räjäytystyöt maanantaina 11. maaliskuuta. Louhintatöihin kuuluvien räjäytysten vuoksi valtatien 12 liikenne pysäytetään ajoittain.

Louhintoja tehdään Kivistenmäen risteyssillalta (S1) noin 150 metriä Kouvolaan päin valtatien pohjoispuolella.

Liikenne kulkee normaalisti valtatietä 12 pitkin, sillä räjäytyksiä tehdään tieliikenteen ulkopuolella. Liikenne pysäytetään Kivistenmäen risteyssillan (S1) kohdalla korkeintaan muutamiksi minuuteiksi kerrallaan.

Nopeusrajoitus alueella on 60 kilometriä tunnissa, mutta louhintojen ajaksi nopeusrajoitusta lasketaan 50 kilometriin tunnissa.

Lue koko tiedote.

Louhinta- ja mursketöitä Kontjärven kohdalla

Louhintatöitä kohteessa.

Julkaistu 6.2.2019

Kontjärven ja valtatien 12 pohjoispuolella kulkevan kiertotien välimaastossa noin 300 metrin pituisella alueella aloitettiin louhintatyöt tammikuussa. Louhintatyöt jatkuvat edelleen aina helmikuun puoliväliin asti. Viimeinen suurempi räjäytystyö tehdään kuitenkin tällä viikolla.

Murskaustyöt aloitettiin samalla alueella helmikuun alussa ja ne päästään viimeistelemään myös helmikuun puoleen väliin mennessä, ensi viikon aikana (vk7).

Lyhyitä pysäytyksiä tehdään edelleen kiertotiellä räjäytystöiden vuoksi. Louhinta- ja mursketöitä tehdään kuitenkin liikenteeltä suljetulla osuudella, joten ajoittaisia pysäytyksiä lukuun ottamatta liikenteelle ei aiheudu häiriötä. Tällä viikolla (vk 6) tehdään viimeinen isompi räjäytystyö, joten liikenteen pysäytysten osalta tilanne rauhoittuu hiljalleen.

Päivän siltavalua valmisteltiin viisi viikkoa

Vt 12 Tillola–Keltti, Kivistenmäen risteyssilta (S1).

Julkaistu 3.12.2018

Vt 12 Tillola-Keltti -hankkeessa rakennetaan neljä siltaa. Näistä ensimmäinen, Kivistenmäen risteyssilta (S1), on valmis ja avattiin liikenteelle 29. marraskuuta 2018. Mitä tehtiin ennen kuin silta avattiin liikenteelle? Mitä kuului valutyöhön? Kysyimme asiaa Destialla siltarakentamisen työnjohtajana toimivalta Esa Paroselta.

Kivistenmäen risteyssillan kannella on pituutta 25 metriä ja paksuutta lähes metri. Tällaisen suhteellisen pienen sillan valutyö kesti noin 12 tuntia ja betonia kului yhteensä noin 340 kuutiota. Valu tehtiin lokakuussa.

Päivän mittaista valu-urakkaa edelsi pitkä työputki: kolme viikkoa puisen kannen teline- ja muottitöitä sekä kaksi viikkoa raudoitustöitä.
– Yhtä päivää varten tehtiin noin viisi viikkoa töitä, Esa Paronen kertoo.

Massiivista sillan kannen teline- ja muottityötä voidaan osin hyödyntää tulevissa töissä.
– Tärkeimmät puutavarat kierrätetään seuraavien siltojen rakenteita varten, Paronen kertoo.

Tarkkaa projektinhallintaa

Jokainen siltatyö vaatii huolellista projektinhallintaa.
–Resursointi-, selvitys- ja järjestelytyötä tehdään muun muassa logistiikan suhteen. Lisäksi on huolehdittava, että työmiehiä on riittävästi ja selvitettävä teknisiä yksityiskohtia: sähköt, valaistukset, ja kalustot. Säätä seurataan noin kaksi viikkoa ennen valutyötä, jotta siihen osataan varautua asianmukaisesti, Paronen listaa.

Kivistenmäen risteyssillan valutyömaalla oli 14 valumiestä ja kaksi laboranttia. Laboranttien tehtävänä siltatöissä on mitata betonin ilmamääriä ja valvoa betonin laatua. Betoni tuotiin läheiseltä betoniasemalta.

Työmaalla varauduttiin myös tarvittaviin liikennejärjestelyihin. Vt 12 Tillola-Keltti -hankkeessa kaikkien siltapaikkojen kohdalla liikenne on ohjattu kiertotietä siltakohteiden ohi, joten erillisiä järjestelyjä ei vaadittu.

Poutaista ja pilvistä, kiitos

Parosen mukaan paras mahdollinen sää betonivaluun on poutainen, pilvinen ja täysin tyyni +15-asteinen sää.
–Tuuli voi kuivattaa valetun betonipinnan. Tätä varten työt pitää ajoittaa niin, että pinta ehditään tehdä mahdollisimman tehokkaasti.

Tärkeintä on, että betonin että sisäinen lämmöntuotto saadaan liikkeelle. Lämpö saa aikaan sen, että betonin rakenteen lujuus kehittyy. Pakkasilla prosessi käynnistyy hitaammin. Betonivalun jälkeen kansi kuivatetaan eristyskuntoon.

Kivistenmäen risteyssillalla tehtiin valutyön jälkeen viimeistelytöitä, kuten telinemuottien purkamista, kaiteiden asennusta, sääsuojan asentamista ja eristystyötä. Viimeiseksi silta asfaltoitiin. 

Liikenne siirretään osittain kiertotielle KymiRingin ja Kouvolan välillä

Kiertotiet 3 ja 4.

Julkaistu 30.10.2018, päivitetty 16.11.2018

Liikenne siirretään valtatien 12 pohjoispuolella sijaitsevalle kiertotielle (4) maanantaina 19.11.2018.

Liikenne siirrettiin aikaisemmin valtatien 12 pohjoispuolella sijaitsevalle kiertotielle (3) KymiRingin eritasoliittymän ja Venäläistöyryntien välillä keskiviikkona 31. lokakuuta.

Kiertotie 3 alkaa Kouvolan suunnasta ennen Kontjärveä ja kiertää valtatien 12 pohjoispuolella Anhavaistentietä ja päättyy ennen KymiRingin eritasoliittymää takaisin valtatielle.

Kiertotie 4 alkaa Kouvolan suunnasta Venäläistöyryntien jälkeen ja kiertää valtatien 12 pohjoispuolella ja palaa takaisin valtatielle ennen kiertotietä 3.

Nopeusrajoitus kiertoteillä on 60 kilometriä tunnissa. Kiertotiet ovat käytössä alkukesään 2019 asti, sillä valtatiellä 12 tehdään sillanrakennustöitä sekä valtatien levitykseen liittyviä maanrakennustöitä KymiRingin ja Kouvolan välillä.

Kiertotiet jäävät yhdeksi pysyväksi rinnakkaistieksi valtatien 12 rakennustöiden edettyä siihen pisteeseen, että se voidaan ottaa liikenteelle alkukesästä 2019. Rinnakkaistien tarkoituksena on parantaa liikenteen turvallisuutta.

Lue koko tiedote täältä.

Siltatyöt muuttavat liikennejärjestelyjä

Kiertotie Kouvolaan.

Julkaistu 9.7.2018

Valtatiellä 12 otetaan käyttöön noin 100 metriä pitkä kiertotie hankealueen alkupäässä, Iitin Tillolassa maanantaina 9. heinäkuuta. Kiertotie on käytössä siltatöiden vuoksi. S1 siltaa tehdään heinäkuun aikana.

Liikenne ohjataan työkohteen ohi kiertotietä pitkin. Kiertotie on leveä, joten kevyt liikenne pääsee kulkemaan samaa reittiä pientareella. Kiertotie on päällystetty ja varustettu kaiteilla. 

Nopeusrajoitus kiertotiellä on 60 km/h. 

 

Työt jatkuvat läpi lomakauden 

Koko hankkeen alueella on voimassa nopeusrajoitus 80 km/h, ja työkohteissa nopeusrajoitus on 60 km/h. 

Kuluvan kesän aikana tehdään töitä Iitin Tillolasta Korian kohdan risteykseen (Venäläistöyryntie). 

Urakka-alueella tehdään myös louhintaa koko kesän ajan. Louhintatöiden aikana nopeusrajoitus on 50 km/h ja liikenne pysäytetään räjäytystöiden ajaksi.

Tietyöt ovat alkaneet rinnakkaistien rakentamisella ja siltojen valmistelutöillä

Tietöitä kesäkuussa 2018.

Vt 12 Tillola-Keltti -hankealueella on aloitettu rakennustyöt maanantaina 4. kesäkuuta rinnakkaistien rakentamisella ja siltatöiden valmistelulla.

Kesäkuun aikana Tillolan ja Keltin välisellä alueella tehtävät työt keskittyvät Iitin Tillolan päähän sekä KymiRingin kohdalle rakennettavan eritasoliittymän eteläiselle puolelle.

Tällä hetkellä Tillolan ja Keltin välisen tiealueen työmaalla tehdään valtatien 12 sivuun tulevaa rinnakkaistietä (M1), sekä siltojen S1 ja S2 valmistelutöitä ja kiertotiejärjestelyjä. Hankealueen alkupäähän, Iitin Tillolaan rakennetaan myöhemmin tänä kesänä alikulkusiltaa sekä KymiRingin eritasoliittymän siltaa. Molempien siltojen kiertotiejärjestelyt ovat parhaillaan työn alla.

– Nyt luomme edellytyksiä sille, että siltoja päästään rakentamaan myöhemmin tänä kesänä, kertoo rakennusurakoitsijan edustaja Ilkka Kaarakainen Destialta.

Toukokuussa alkaneet puuston ja kantojen poistotyöt jatkuvat edelleen koko hankealueella.

Lämmin sää hidasti hieman töiden alkamista.

– Tarkoitus oli aloittaa työt jo edellisellä viikolla, mutta hellekeli keskeytti työn. Maasto on ollut niin kuivaa, että pääsimme aloittamaan kunnolla vasta tämän viikon alussa, Kaarakainen kertoo.

Liikenteelle vaikutuksia vasta heinäkuussa – pysäytyksiä jo kesäkuussa

Liikenteelle muutokset alkavat näkyä vasta heinäkuussa. Kiertoteiden ja siltojen rakentamiseen liittyvät louhintatyöt aiheuttavat hetkellistä häiriötä tieliikenteelle jo kesäkuussa. – Louhintojen aikaan voimme joutua pysäyttämään liikenteen hetkellisesti, Kaarakainen sanoo.

Työmaalla työskentelee tässä vaiheessa vielä alle 20 henkilöä, mutta kesän aikana vahvuus tulee kasvamaan merkittävästi.

Nyt tehdään puiden poistoa valtatiellä 12 – varsinaiset rakennustyöt alkuun kesäkuussa

Valtatie 12:n parantamistyöt Iitin Tillolan ja Kouvolan Keltin välillä käynnistyivät vapun jälkeen puiden poistolla. Poistotyöt jatkuvat syksyyn saakka. 

Liikennevirasto ja rakennusurakoitsija Destia sopivat hankkeen etenemisestä maanantaina 7. toukokuuta. Urakoitsijan rakennussuunnitelmia aletaan toteuttaa kesäkuun alusta alkaen.

– Tarkoitus on, että tietyöt liittymineen saadaan valmiiksi vuoden 2019 loppuun mennessä, kertoo Projektipäällikkö Jetro Matilainen Liikennevirastosta.

Tavoitteena turvallinen valtatie    

Vt 12 Tillola–Keltti -hankkeessa parannetaan valtatieosuuden liikenneturvallisuutta ja tieliikenteen sujuvuutta noin viiden kilometrin matkalla. Kouvolan Keltin eritasoliittymää parannetaan muun muassa rakentamalla uudet, nykyaikaiset rampit. 

Liikenneväylien parantaminen on avainasemassa alueen kehittymisen kannalta.

– Hankkeessa valtatielle 12 rakennetaan keskikaiteellinen ohituskaistatieosuus ja sen rinnalle tehdään uusi päällystetty rinnakkaistie. Rinnakkaistien tarkoituksena on ennakoida häiriötilanteita ja parantaa liikenneturvallisuutta. Lisäksi liikenne voidaan ohjata sitä pitkin, jos valtatiellä tapahtuu onnettomuus, Matilainen kertoo.

Uutta rinnakkaistietä rakennetaan noin 6,8 kilometrin verran.

KymiRingin massatapahtumien liikennöinnistä sujuvaa

Valtatien itäpäähän, IItin Tillolaan, on samaan aikaan rakenteilla moottoriratakeskus KymiRing. Sen kohdalle tehdään valtatieltä 12 eritasoliittymä. Liikenneyhteyden parantaminen sujuvoittaa suurten yleisötapahtumien liikennöintiä alueella.