Toimenpideselvitys
Valtatie 6 yhdistää Kainuun ja Pohjois-Karjalan maakuntakeskukset ja itäisen Suomen alueet Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson keskuksiin ja edelleen pääkaupunkiseudulle. Se on myös tärkeä teollisuuden raaka-aine ja tuotekuljetusten reitti. Raskaan liikenteen osuus on merkittävä ja liikenteen kausivaihtelu on suurta, koska tie on suosittu kesämatkailun väylä.
Nykytilanne
Valtatie 6 on suunnitteluosuudella kaksikaistainen. Liittymät ovat pääasiassa tasoliittymiä. Suunnittelualueen liittymät ovat pääasiassa tasoliittymiä. Suunnittelualueella on kahdeksan maanteiden liittymää, joista Haavanpään kohdalla eritasoliittymä. Lisäksi jaksolla on useita yksityistie- ja tonttiliittymiä. Nopeusrajoitus on 80–100 km/h, talvella koko jaksoilla voimassa 80 km/h -rajoitus. Nykyinen valtatie on valaistu. Suunnittelualueella ei ole nykyisin keskikaidetta.
Valtatiejakson v. 2023 keskimääräinen vuorokausiliikenne oli noin 5 300 ajoneuvoa, josta raskaan liikenteen osuus on n. 10 %. Liikenne on vilkkainta Haavanpään ja Reijolan välisellä osuudella. Liikenteen ennustetaan kasvavan vuoteen 2050 mennessä noin 6700 ajoneuvoon vuorokaudessa. Vuosien 2019–2024 välillä on poliisin tietoon tullut suunnittelualueelta kaikkiaan 52 onnettomuutta.
Suunnitteluosuuden tavoitetila
Valtatie 6 on pääväyläasetuksen luokan II pääväylä ja lisäksi osa TEN-T kattavaa verkkoa. Valtatien tavoitenopeus on 100 km/h, pois lukien yksittäiset liittymät sekä tienvarsiasetuksen kohdat, joissa nopeus voi olla 80 km/h. Imatra–Joensuu-välin palvelutasotarpeita ja tavoitetilaa on käsitelty v. 2021 laaditussa Vt 6 Imatra–Joensuu kehittämisselvityksessä. Keskeisiä toimia ovat liittymien parantamiset, tien leventäminen, tiegeometrian parantaminen ja ohituskaistojen rakentaminen.
Tavoitetilassa valtatie 6 täyttää seuraavat vaatimukset:
- Tien ympärivuotinen nopeusrajoitus on pääosin 100 km/h. Yksittäisissä liittymissä sekä tienvarsiasutuksen kohdilla voi olla 80 km/h.
- Liittymät eivät haittaa pääsuunnan liikenteen sujuvuutta tai tasaista matkanopeutta.
- Häiriöihin on varauduttu ja niiden vaikutukset liikenteen sujuvuuteen minimoidaan.
Hankkeen sisältö
Suunnittelualue käsittää noin 32 km valtatietä 6, ja lisäksi noin 3,5 km valtatietä 9 Tohmajärven suuntaan.
Hankkeessa parannetaan valtatietä 6 pääsääntöisesti nykyisellä paikallaan tietä levittäen. Valtatie 6 on osoitettu maakuntakaavassa kaksiajorataiseksi päätieksi välillä Reijola – Haavanpää. Reijola–Haavanpää-välille suunnitellaan lisäksi maantietasoinen rinnakkaistie. Haavanpää – Onkamo -välille suunnitellaan keskikaiteellisia ohituskaistaosuuksia.
Suunnittelun yhteydessä tutkitaan tarve Joensuun 2020 yleiskaavassa esitetyille Kukkupään eritasoliittymälle ja Honkavaaran eritasoliittymälle sekä mahdolliset kevennetyt toimenpiteet. Suunnittelujakson eteläosassa Onkamon kohdalla huomioidaan aikaisemmin valmistuneen Valtatie 9 Onkamo – Niirala yleissuunnitelman ratkaisut. Hankkeen suunnittelun yhteydessä selvitetään tieliikenteen melusuojaustarpeet ja pohjavesien suojaustarpeet. Yhteysvälin pohjavesialueille suunnitellaan pohjavedensuojaukset.
Hankkeen tavoitteet
Hankkeella halutaan varmistaa pitkämatkaisen tavara- ja henkilöliikenteen sujuvuus, toimintavarmuus sekä matka-aikojen ennustettavuus sekä parantaa työ- ja asiointimatkojen sujuvuutta ja turvallisuutta. Henkilövahinkoihin johtaneiden onnettomuuksien määrää vähennetään.
Tavoitteena on vähentää liikenteen aiheuttamaa riskiä pohjavesialueelle sekä minimoida arvokkaille luonto-, maisema- ja kulttuuriympäristökohteille aiheutuvaa haittaa.
Valtatieliikenteen meluhaittaa tienvarsiasutukselle pyritään lieventämään rakentamalla uutta meluntorjuntaa.