Valtatien 6 parantaminen välillä Onkamo – Reijola, Tohmajärvi ja Joensuu

Tiehanke Suunnitteilla Pohjois-Karjala

Valtatie 6 yhdistää Kainuun ja Pohjois-Karjalan maakuntakeskukset ja itäisen Suomen alueet Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson keskuksiin ja edelleen pääkaupunkiseudulle. Se on myös tärkeä teollisuuden raaka-aine ja tuotekuljetusten reitti. Raskaan liikenteen osuus on merkittävä ja liikenteen kausivaihtelu on suurta, koska tie on suosittu kesämatkailun väylä.

Valtatie 6 välillä Onkamo – Reijola kuuluu valtakunnallisesti merkittävään pääväyläverkkoon ja tieosuuden parantaminen kuuluu Pohjois-Karjalan maakunnan kärkihankkeisiin ja toteuttaa Itä-Suomen liikennestrategian tavoitteita. Hanke parantaa merkittävästi tieosuuden liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta, jolloin mm. elinkeinoelämän kuljetusten toimintavarmuus ja matka-aikojen ennustettavuus paranevat. Suunnitellut toimenpiteet tukevat alueen yhdyskuntarakenteen ja maankäytön kehittämistä.

Nykytilanne

Valtatie 6 on suunnitteluosuudella kaksikaistainen. Liittymät ovat pääasiassa tasoliittymiä. Suunnittelualueen liittymät ovat pääasiassa tasoliittymiä. Suunnittelualueella on kahdeksan maanteiden liittymää, joista Haavanpään kohdalla eritasoliittymä. Lisäksi jaksolla on useita yksityistie- ja tonttiliittymiä. Nopeusrajoitus on 80–100 km/h, talvella koko jaksoilla voimassa 80 km/h -rajoitus. 

Valtatiejakson keskimääräinen vuorokausiliikenne on noin 4000–7500 ajoneuvoa, josta raskaan liikenteen osuus on n. 10 %. Liikenne on vilkkainta Haavanpään ja Reijolan välisellä osuudella. Liikenteen ennustetaan kasvavan vuoteen 2050 mennessä noin 25 prosenttia nykytilanteeseen verrattuna. Vuosien 2019–2024 välillä on poliisin tietoon tullut suunnittelualueelta kaikkiaan 52 onnettomuutta.

Kartta suunnitteluosuudesta Onkamo Reijola
 

Hankkeen tavoitteet

  • Kehittää tieosuudesta liikenteen edellyttämän laatutason täyttävä valtatieyhteys
  • Vähentää liikennekuolemia ja henkilövahinko-onnettomuuksia
  • Parantaa tavara- ja henkilöliikenteen sujuvuutta, toimintavarmuutta sekä matka-aikojen ennustettavuutta
  • Kehittää tieverkkoa ja valtatien liittymäratkaisuja siten, että ne parantavat elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä, palvelujen saavutettavuutta ja tukevat alueen kuntien maankäyttöä sekä yhdyskuntarakenteen suunnitelmallista kehittymistä.
  • Turvata elinympäristön viihtyisyys, terveellisyys, turvallisuus ja toimivuus
  • Varmistaa joukkoliikenteen toimintaedellytykset ja turvalliset yhteydet pysäkeille

Aikataulu ja kustannukset

Koko yhteysvälin parantamiseen kustannusarvio on noin 175 miljoonaa euroa.