Hyppää sisältöön

Kehä I:n historiaa

Kehä I:n aikajana, tie rakennettu osissa.

Konalantien silta valmistui vuonna 1969 ja sitä suunniteltaessa ei vielä oltu varmoja tulisiko Kehätie kulkemaan sen alta. Vuonna 1968 tehdystä piirustuksesta näkyy, että sillan suunnittelussa varauduttiin mahdolliseen Kehätiehen. 

 

 Vuonna 1969 otetussa ilmakuvassa sillan rakennus oli jo täydessä vauhdissa.

 

 
Vuonna 1969 otetussa ilmakuvassa sillan rakennus oli jo täydessä vauhdissa.
 
 Tämän kuvaparin vanhassa kuvassa on Konalantien silta lännestä itään nähtynä. Tuleva kehätie oli jo rakennusvaiheessa huomioitu, vaikka se ei vielä tuolloin alta kulkenut. Vanha kuva on otettu pohjoisemman ajoradan kohdalta, kun taas uudempi kuva on sen vierestä kalliolta. Vanhassa kuvassa näkyy vasemmalla Vuorikummuntien laitimmainen talo, kun taas uudessa kuvassa näkyy oikealla Kokkokalliontien taloja.
 
Tämän kuvaparin vanhassa kuvassa on Konalantien silta lännestä itään nähtynä. Tuleva kehätie oli jo rakennusvaiheessa huomioitu, vaikka se ei vielä tuolloin alta kulkenut.  Vanha kuva on otettu pohjoisemman ajoradan kohdalta, kun taas uudempi kuva on sen vierestä kalliolta.  Vanhassa kuvassa näkyy vasemmalla Vuorikummuntien laitimmainen talo, kun taas uudessa kuvassa näkyy oikealla Kokkokalliontien taloja.

 

Alemmassa kuvaparissa olevilla kuvilla on 46 vuotta ikäeroa, vanhempi kuva on otettu vuonna 1970 ja uudempi 2016. Kuvaparissa on näkymä Länsipellontieltä Pitäjänmäelle. Kuvissa näkyy Piispantiellä sijaitsevia taloja. Ympäristö on vuosien aikana muuttunut paljon - vuonna 1970 otetussa kuvassa pienet puut ovat vertailukuvassa kasvaneet jo monien metrien verran.   Kehä I valmistui täysimittaisena 1980.

 

Alemmassa kuvaparissa olevilla kuvilla on 46 vuotta ikäeroa, vanhempi kuva on otettu vuonna 1970 ja uudempi 2016. Kuvaparissa on näkymä Länsipellontieltä Pitäjänmäelle. Kuvissa näkyy Piispantiellä sijaitsevia taloja. Ympäristö on vuosien aikana muuttunut paljon - vuonna 1970 otetussa kuvassa pienet puut ovat vertailukuvassa kasvaneet jo monien metrien verran. 

Kehä I valmistui täysimittaisena 1980.

 

   Konala-seuran pitkäaikainen jäsen ja Konalan historiikin kirjoittanut Torbjörn Holmqvist oli 1970-luvulla ensimmäisten joukossa ajamassa meluesteitä uudelle Kehätielle.

Vanhat kuvat on saatu Konala-seuralta.

 

Konala-seuran pitkäaikainen jäsen ja Konalan historiikin kirjoittanut Torbjörn Holmqvist oli 1970-luvulla ensimmäisten joukossa ajamassa meluesteitä uudelle Kehätielle.

 

 

Konalan silta rakennettiin ennen Kehä I:stä. Miltä sillan kohdalla aikanaan näytti?

 

 
Mietteitä käynnissä olevasta Kehä I:n parantamishankkeesta.