Hankkeen taustat
Valtatie 5 on itäisen Suomen pääväylä, joka palvelee henkilöliikenteen lisäksi alueen talouselämää ja teollisuutta. Yhteensä 37 kilometrin pituinen valtatie on Mikkelin Tuppuralan ja Juvan Vehmaan yhteysvälillä vilkasliikenteinen, ja sitä pitkin kulkee päivittäin noin 7800–13 300 ajoneuvoa. Tieosuuden liikennemäärän ennustetaan tulevaisuudessa kasvavan, sillä vuonna 2040 sen arvioidaan olevan noin 10 600–17 900 ajoneuvoa vuorokautta kohden.
Tieosuuden ensisijainen ongelma on ollut liikenteen sujuvuus, turvattomuus sekä haitat tien varren asutukselle ja maankäytön kehittämiselle. Yhteysvälillä on tapahtunut vuosittain keskimäärin kahdeksan henkilöonnettomuutta.
Turvallisuutta ja sujuvuutta pitkälle tulevaisuuteen
Uusi Vt 5 Mikkeli-Juva -tie tukee Mikkelin ja Kuopion välisen tieyhteyden kehittämistä pääteiden toimintalinjojen mukaisesti poistamalla valtatie 5:n yhden merkittävimmän ongelmakohdan. Hankkeen valmistuttua liikenne on Mikkelin ja Juvan välillä sujuvaa ja turvallista pitkälle tulevaisuuteen.
Mikkeli–Nuutilanmäki-osuus on rakennettu nelikaistaisena, keskikaiteellisena tienä, jonka liittymät toteutettiin eritasoisina uuteen maastokäytävään. Nuutilanmäki–Juva osuus rakennettiin samanlaisena 2 + 2 kaistaisena, eli koko tieosuus Vt 5 Mikkeli–Juva on laatutasoltaan sama.
Hankkeen hyödyt
Mikkeli–Juva-välin parantumisen myötä liikenneturvallisuus ja liikenteen sujuvuus nousivat muun valtatieverkon tasolle. Myös maankäytön kehittäminen tehostuu, etenkin Visulahden alueella. Yhteysvälille luotiin edellytykset joukkoliikenteen laatukäytävälle ja elinkeinoelämän kasvulle. Tien välittömään läheisyyteen onkin sijoittunut jo runsaasti yritystoimintaa. Mikkelin ja Rahulan välisellä osuudella melulle altistuvien määrä laski töiden valmistumisen myötä.
Hanke etenee vaiheittain
Hanke toteutettiin kahdessa vaiheessa. Välin Mikkeli–Nuutilanmäki tiesuunnitelma hyväksyttiin joulukuussa 2017, ja rakennustyöt aloitettiin huhtikuussa 2018. Nuutilanmäki–Juva-osuuden tiesuunnitelma hyväksyttiin toukokuussa 2019, ja rakennustyöt aloitettiin syyskuussa 2019.
Vt 5 Mikkeli-Juva otettiin liikenteelle vaiheittain vuosina 2020–2021. Marraskuussa 2020 avattiin 22 kilometriä uutta valtatietä Mikkelistä Nuutilanmäelle. Tieosuus Nuutilanmäeltä Juvalle avattiin kokonaisuudessaan lokakuussa 2021. Tie sai lopulliset päällysteet kesällä 2022.
Vt 5 Mikkeli–Juva lukuina
- Viitostietä rakennettiin 37 kilometriä Mikkelin Tuppuralan ja Juvan Vehmaan välillä.
- Valtatie 5 on osa yleiseurooppalaista TEN-verkkoa.
- 1-vaiheessa rakennettiin Mikkeli–Nuutilanmäki-osuus, 21 km
- 2-vaiheessa rakennettiin Nuutilanmäki–Juva-osuus, 16 km
- Hankkeen hyöty-kustannussuhde on 1,82
- Hankkeen kustannukset 121 milj. euroa
- Uusia siltoja 35 kpl
- Purettavia siltoja 4 kpl
- Melusuojauksia 12 km
- Hankkeen rakennusaika 2018–2022 (kokonaisuudessaan liikenteelle 10/2021)
Hankkeen kustannukset
Kokonaisuudessaan hanke oli arvoltaan 121 miljoonaa euroa, josta kuntien rahoitusosuus oli yhteensä 6,9 miljoonaa euroa.
Hankkeen hyöty-kustannussuhde on 1,82, eli hankkeeseen investoitava raha saadaan tällä kertoimella yhteiskunnalle takaisin sillä saavutettujen hyötyjen kautta.