Hankkeen taustaa
Nykyinen Sänkimäen kuormausalue ei vastaa tämän päivän vaatimuksia ja on kapasiteetiltaan liian pieni tarpeisiin nähden. Kuormauspaikan kuormausmäärät ovat olleet kasvussa ja kuormauspaikan kapasiteetti on tällä hetkellä lähes kokonaan käytössä.
Ruokosuo–Sänkimäki-rataosuuden sähköistyksen puutteen vuoksi kuljetuksissa ei tällä hetkellä voida käyttää sähkö- tai hybridivetureita.
Hankkeen sisältö
Hankkeessa Sänkimäen raakapuun kuormauspaikkaa parannetaan ja laajennetaan. Lisäksi Ruokosuo–Sänkimäki-rataosuus ja kuormausalue vaihtotyöalueineen sähköistetään.
Kolmelle rataosuuden ylikulkusillalle (Sänkimäki, Kurikkamäki, Kuuslahti) tehdään tarvittavat toimenpiteet. Rataosuuden vartioimattomia tasoristeyksiä (3 kpl) parannetaan tai ne poistetaan kokonaan. Varoituslaitoksiin (2 kpl) tehdään tarvittavat muutokset.
Hankkeen tavoitteet ja hyödyt
Rataosuuden sähköistäminen parantaa Sänkimäen kuormauspaikan kuljetusten kustannustehokkuutta. Myös metsäteollisuuden kuljetuskustannukset ja kuljetuksista aiheutuvat hiilidioksidipäästöt pienenevät. Lisäksi rataosuuden tasoristeysturvallisuus paranee.
Kuormausalueen varastoalueita ja kuormausteitä laajennetaan, mikä mahdollistaa tehokkaan materiaalikoneen käytön kuormaustoiminnassa. Näin lastaukseen kuluva aika lyhenee puoleen ja vaunujen kiertonopeus kasvaa.
Hanke mahdollistaa Sänkimäen kuormausalueen kuormausmäärien kasvun tulevaisuudessa.
Hankkeen kustannukset ja aikataulu
Hankkeen tämänhetkinen kustannusarvio on 12 miljoonaa euroa.
Hankkeen alustava aikataulu:
- esiselvitys ja hankearviointi 2023–2024
- ratasuunnitelma 2024–2025
- rakentamissuunnittelu ja rakentaminen 2025–2026
- käyttöönottotarkastukset ja luvat 2026–2027