Mt 563 Pielavedentien ja Sahatien liittymän parantaminen, Iisalmi

Tiehanke Suunnitteilla Pohjois-Savo

Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on käynnistänyt ”Pielavedentien (mt 563) ja Sahatien liittymän parantaminen, Iisalmi, tiesuunnitelma” laatimisen.

  • Suunnittelu aloitettu keväällä 2023
  • Tiesuunnitelma valmistuu alkuvuodesta 2026
  • Rakentamisuunnitelma laaditaan kevään 2026 aikana
  • Hanke rakennetaan kesällä 2026

Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on käynnistänyt ”Pielavedentien (mt 563) ja Sahatien liittymän parantaminen, Iisalmi, tiesuunnitelma” laatimisen. Suunnittelu on aloitettu keväällä 2025 ja tiesuunnitelma valmistuu alkuvuodesta 2026. Rakentamissuunnitelma laaditaan kevään 2026 aikana ja hanke rakennetaan kesällä 2026.

Tiestön nykytila ja ongelmat

Maantie 563 (Pielavedentie) on seututie välillä valtatie 5 - maantie 561. Iisalmen taajaman päässä Pielavedentien varrella sijaitsee Peltosalmen teollisuusalue, jossa toimii muun muassa sahateollisuutta. Alueella liikennöi raskasta liikennettä ja suuria ajoneuvoja. Nykytilassa Pielavedentien pituuskaltevuus on Sahatien liittymäalueella jyrkkä, n. 6 %. Jyrkkä tasaus aiheuttaa ongelmia raskaalle liikenteelle erityisesti talvikeleillä valtatien suunnasta käännyttäessä Sahatielle sekä Sahatieltä käännyttäessä itään kohti valtatietä. Maantien pituuskaltevuus ylittää seututielle asetetun ohjearvon (3 %) tasoliittymän kohdalla.

Suunnitelman vaikutukset

 Liikenneturvallisuus ja liikenteen sujuvuus paranevat. Logistiikan ja elinkeinoelämän edellytykset alueella paranevat.

Suunnittelualue

Suunniteltava osuus Pielavedentiellä sijoittuu Sahatien ja Peltosalmentien liittymään. Kohteen sijainti on esitetty alla kuva 1. Suunnitteluosuus on noin 550 m ja rajoittuu idässä Ahmolan alikulkukäytävään. Nopeusrajoitus hankealueella on 50 km/h. Pielavedentien liikennemäärä (KVL 2024) on keskimäärin 3271 ajon./vrk ja raskaan liikenteen liikennemäärä (KVL 2024) 186 ajon./vrk. Suunnitteluosuus sijoittuu pohjavesialueelle.

Kuva 1. Suunnittelukohteen sijainti (Taustakartta © Maanmittauslaitos 2025).
 

Hankkeen sisältö ja tavoitteet

Hankkeen tavoitteena on parantaa liikenteen turvallisuutta ja erityisesti raskaan liikenteen sujuvuutta Pielavedentiellä maantien tasauksen muutoksella ja Sahatien liittymän siirrolla. Pielavadentien tasausta loivennetaan, jotta Sahatien liittymään saadaan seututien ohjearvon täyttävä pituuskaltevuus. Tämä helpottaa raskaiden ajoneuvojen liikennöintiä liittymässä. Sahatien liittymää siirretään noin 180 metriä itään kohti valtatietä. Hankkeeseen sisältyy pohjaveden suojauksen suunnittelu, suunnitelma-alueeseen liittyvien katuyhteyksien sekä jalankulun ja pyöräilyn yhteyksien parantaminen, tieympäristön käsittelyn periaatteet, kuivatuksen, pohjarakentamisen, valaistuksen ja liikenteenohjauksen suunnittelu.

Suunnittuprosessi

Suunnittelutyö on käynnistetty keväällä 2025. Kesän 2025 aikana suunnittelualueella suoritetaan maastomittauksia ja pohjatutkimuksia.
Hankkeen yleisötilaisuus järjestetään syksyllä 2025. Yleisötilaisuudessa esitellään tiesuunnitelman ratkaisut ja osallistujilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja jättää kommentteja suunnitelmasta. Yleisötilaisuus on kaikille avoin tapahtuma. 
Tiesuunnitelma asetetaan nähtäville alkuvuodesta 2026.  Nähtävilläolon aikana on mahdollista jättää muistutuksia suunnitelmasta. Nähtävilläolon jälkeen Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tekee tiesuunnitelmaa koskevan hyväksymispäätöksen. 
Hankkeen rakentamissuunnitelma laaditaan kevään 2026 aikana ja hanke rakennetaan kesällä 2026.

Nykytila

Maantie 563 (Pielavedentie) on seututie välillä valtatie 5 - maantie 561. Pielavedentie palvelee Iisalmen ja Pielaveden seutuliikennettä ja sijoittuu pääosin maaseutumaiseen ympäristöön. Iisalmen taajaman päässä Pielavedentien varrella sijaitsee Peltosalmen teollisuusalue, jossa toimii muun muassa sahateollisuutta. Alueella liikennöi runsaasti raskasta liikennettä ja suuria ajoneuvoja. Pielavedentie ei kuulu suurten erikoiskuljetusten tavoiteverkkoon (SEKV).

Suunniteltava osuus Pielavedentiellä sijoittuu Sahatien ja Peltosalmentien liittymään. Suunnitteluosuus on noin 550 m ja rajoittuu idässä Ahmolan alikulkukäytävään. Suunnitteluosuuden tierekisteriosoite on 563/1/6130 - 563/7/6675. Nopeusrajoitus hankealueella on 50 km/h. Pielavedentien liikennemäärä (KVL 2024) on keskimäärin 3271 ajon./vrk ja raskaan liikenteen liikennemäärä (KVL 2024) 186 ajon./vrk. Suunnitteluosuus sijoittuu pohjavesialueelle.

Nykytilassa Pielavedentien pituuskaltevuus on Sahatien liittymäalueella jyrkkä, n. 6 %. Jyrkkä tasaus aiheuttaa ongelmia raskaalle liikenteelle erityisesti talvikeleillä valtatien suunnasta käännyttäessä Sahatielle sekä Sahatieltä käännyttäessä itään kohti valtatietä. Maantien pituuskaltevuus ylittää seututielle asetetun ohjearvon (3 %) tasoliittymän kohdalla.

Hanke ja tavoitteet

Vuonna 2020 laaditussa toimenpideselvityksessä Pielavedentien (mt 563) - Sahatien liittymä, Iisalmi on tutkittu mahdollisuuksia liittymäalueen parantamiselle. Toimenpideselvityksessä esitetyistä vaihtoehdoista tiesuunnitelman lähtökohdaksi on valittu maantien tasauksen loiventaminen ja Sahatien liittymän siirto.

Hankkeen tavoitteena on parantaa liikenteen turvallisuutta ja erityisesti raskaan liikenteen sujuvuutta Pielavedentiellä. Hankkeen toimenpiteillä parannetaan logistiikan toimintaedellytyksiä ja elinkeinoelämän saavutettavuutta alueella. Pielavadentien tasausta loivennetaan, jotta Sahatien liittymään saadaan seututien ohjearvon täyttävä pituuskaltevuus, mikä helpottaa raskaiden ajoneuvojen liikennöintiä liittymässä. Sahatien liittymää siirretään noin 180 metriä itään. Hankkeeseen sisältyy pohjaveden suojauksen suunnittelu. 

Suunnittelu kattaa lisäksi muiden suunnitelmaan liittyvien katuyhteyksien sekä jalankulun ja pyöräilyn yhteyksien parantamisen, tieympäristön käsittelyn periaatteet, kuivatuksen, pohjarakentamisen, valaistuksen ja liikenteenohjauksen suunnittelun. Suunnitelmalle tehdään liikenneturvallisuustarkastus.

Aikataulu

Hankkeen tiesuunnitelma valmistuu tammikuussa 2026 ja rakentamissuunnitelma huhtikuussa 2026. Hanke rakennetaan kesällä 2026.

Kustannukset

Hankkeen kustannusarvio valmistuu loppuvuodesta 2025. Hankkeelle on tiedossa ulkopuolista rahoitusta.

Ajankohtaista hankkeessa

Ajankohtaista hankkeessa