Joensuun ratapiha

Ratahanke Valmistunut Pohjois-Karjala

Joensuun uudistunut ratapiha palvelee tehokkaasti nykyistä ja tulevaa junaliikennettä. Hankkeessa ratapihan toimintavarmuutta parannettiin uusilla turvalaitteilla ja liikenteen hoitoraiteella. Junaliikenteen täsmällisyyttä parannettiin muun muassa pääraiteen siirrolla, henkilö- ja tavaraliikenteen eriyttämisellä ja sähköistyksillä. Ajanmukainen ja toimiva ratapiha tukee Joensuun asemanseudun kehittämistä.

Ilmakuva Joensuun ratapihalta.
  • Asemanseudun valmistuminen 2022
  • Sulkulahti-Peltola valmistuminen 2022-23
  • Hanke valmistui 6/2024

Hankkeen perustiedot


Lataa hankekortti (pdf)
Aikataulu
2020-2024
Kustannukset
83 000 000 €
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet
  • toimiva ja helppokulkuinen ratapiha
  • turvallinen ratapiha
  • ylläpidon ja liikenteen kustannusten vähentäminen

Hankkeen lähtötilanne

Joensuun keskustassa sijaitseva ratapiha oli kunnostuksen tarpeessa. Ratapihan kiskot, pölkyt ja sepelitukikerrot olivat huonossa kunnossa. Helsingistä saapuvan henkilöjunaliikenteen on ennustettu kasvavan 12 junasta 14 junaan vuoteen 2035 mennessä, eikä Joensuun ratapihan kapasiteetti olisi sellaisenaan riittänyt kasvavalle junaliikenteelle.

Hankkeen sisältö

Hankkeen tavoitteena oli luoda toimiva, helppokulkuinen ja turvallinen ratapiha sekä vähentää ylläpidon ja liikenteen kustannuksia. 

Ratapiha uudistettiin nykypäivän vaatimusten ja liikennöintitarpeen mukaiseksi. Radan rakenteet ja vaihteet uusittiin ja ratageometria päivitettiin toimivammaksi. Raiteet sähköistettiin tarvittavilta osin ja kes­kitetyille vaihteille tehtiin vaihteenlämmitys. Ratapihalle rakennettiin kokonaan uusi asetinlaite ja se va­rustettiin moderneilla turvalaitteilla, opastimilla ja keskitetyillä vaihteilla. Uudet turvalaitteet ja tietokoneasetinlaite sekä parannettu asema-alue parantavat ratapihan turvallisuutta. 

Asemasta luotiin paremmin palveleva kokonaisuus uusimalla laiturit esteettömyysvaatimusten mukaisesti. Myös valaistusta uusittiin ja lisättiin määräysten mukaisesti. Tavara- ja henkilöratapihan sivuraiteiden K43-tyyppiset raiteet ja vaihteet uu­sittiin 54E1-tyyppiseksi. Pääraide siirrettiin itäreunasta länsireunaan ja uu­sittiin 60E1-tyyppisiksi. Raiteistomallin muutoksilla mahdollistettiin liikenteen joustavuus ja sujuvuus tulevaisuudessa, parempi palvelutaso asemalla sekä toimivammat matkaketjut. 

Sulkulahden ratapihaa jatkettiin etelään päin noin 250 metriä. Välittömästi Sulkulahden eteläpuolelle tehtiin uusi liikenteenhoitoraide, josta otetaan yh­teys Sulkulahden ratapihalle. Joensuu Peltolan kohdalla olleet vanhat puunkuormaus­raiteet purettiin. Joensuu Sulkulahti ja Joensuu Peltola erotettiin toisistaan vaihdekujalla.

Joensuun ratapihan parantaminen tulee vähentämään junaliikenteen ja kunnossapidon kustannuksia 3,3 miljoonaa euroa vuodessa.

Tutustu hankkeeseen videoiden muodossa

Pääset katsomaan videoita klikkaamalla punaista play-kuvaketta:

 

Kuvia hankkeelta

Kuvat ovat median vapaasti käytettävissä hankkeesta viestittäessä. Kuvaajatiedoksi riittää Väylävirasto.