Vt 12 Mankala–Tillola

Vt 12 Mankala–Tillola -hankkeessa parannetaan pääosin valtatie 12 keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi yhdellä Lahti-Kouvola-välin ongelmallisimmista osuuksista eli Mankalan ja Tillolan välillä. Hankkeen tavoitteena on parantaa sekä pitkämatkaisten kuljetusten että henkilöliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta.

Kuvassa hankealue Mankala-Tillola kartalla.
  • Suunnittelu- ja hankintavaihe 2025-2026
  • Rakentaminen käynnistyy 2026
  • Rakentaminen valmistuu 2029

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2025–2029
Kustannukset
93,6 M€ (valtio 92 M€, Iitin kunta 1,6 M€)
Tilaaja
Väylävirasto ja Iitin kunta
Tavoitteet

Parantaa: 

  • pitkämatkaisen tavara- ja henkilöliikenteen toimintavarmuutta ja ennustettavuutta 
  • työ- ja asiointimatkojen sujuvuutta, toimintavarmuutta sekä matka-aikojen ennustettavuutta 
  • alueen elinkeinoelämän edellytyksiä 
  • ajoneuvoliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn turvallisuutta. 

Vähentää: 

  • liikenteen haittoja (turvallisuus, melu, estevaikutus) etenkin Kausalan taajamassa
  • pohjaveden pilaantumisriskiä.

Ajankohtaista

Markkinavuoropuhelu järjestetään keskiviikkona 21.5.2025 klo 14–17 hybriditilaisuutena Ravilinnan vapaa-aikakeskuksen Ravilinnansalissa (Veteraanitie 2, Kausala). Osallistuminen ensisijaisesti paikan päällä, mutta tilaisuuden/esitysten seuraaminen on mahdollista myös Teams-sovelluksen välityksellä. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu. 

Ilmoittaudu tällä lomakkeella viimeistään 20.5. klo 12 mennessä. Ilmoittautumisen jälkeen saat sähköpostiisi osallistumislinkin. 

Tilaisuuden jälkeen ilmoittautuneille toimitetaan esitysaineisto sekä linkki verkkokyselyyn, jonka kautta kerätään palautetta hankintamenettelyjen kehittämiseksi. 

Markkinavuoropuhelun viralliseen kutsuun voi tutustua julkisten hankintojen HILMA-ilmoituskanavalla.

Vuoden 2025 aikana tarkennetaan hankkeessa toteutettavia ratkaisuja ja valmistellaan maantietoimitusta toukokuulle. Sen toteuttaa Maanmittauslaitos.  

Kesällä 2025 tehdään täydentäviä pohjatutkimuksia sekä ympäristöselvityksiä ja -seurantaa ennen rakentamisen aloittamista. Arkeologisilla inventoinneilla ja tutkimuksilla varmistetaan, että kulttuurihistorialliset kohteet tulevat varmasti huomioiduiksi. Rakentamista valmistelevina töinä tehdään johto- ja laitesiirtoja sekä puuston poistoa. Varsinainen rakentaminen alkaa tavoiteaikataulun mukaan kesäkaudella 2026. 

Lähtötilanne

Hankealue sijoittuu vilkasliikenteiselle valtatien 12 Lahden ja Kouvolan yhteysvälille, joka on valtakunnallisesti ja kansainvälisesti tärkeä poikittaisyhteys. Tien varressa on runsaasti teollisuutta, ja tie toimii alueellisen työmatkaliikenteen yhteytenä, mikä näkyy vilkkaana arkiliikenteenä. Valtatie 12 on myös merkittävä raskaan liikenteen kuljetusreitti Länsi- ja Kaakkois-Suomen välillä sekä yhteys satamiin ja rajanylityspaikoille. Liikennemäärät vaihtelevat 6800–8100 ajoneuvon välillä vuorokaudessa. 

Mankalan ja Tillolan välillä valtatien 12 tie on kapea ja tiegeometrialtaan heikkotasoinen. Ohittaminen on hankalaa, ja raskas liikenne aiheuttaa jonoutumista. Pyöräilyn ja jalankulun olosuhteet ovat heikot etenkin Tillolan kohdalla. Tasoliittymät hidastavat liikennettä ja heikentävät turvallisuutta. 

Tie on herkkä häiriöille, ja onnettomuuksia sattuu usein – niiden määrä on valtakunnalliseen keskiarvoon verrattuna korkea, ja erityisesti liittymäalueet ovat riskialttiita. Liikennemäärien ennustetaan kasvavan, mikä pahentaa nykyisiä sujuvuus- ja turvallisuusongelmia. Liikenne aiheuttaa meluhaittoja asutukselle etenkin Kausalassa. 

Hankkeen sisältö

Hankkeessa valtatie 12 muutetaan pääosin keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi Iitin kunnan alueella, Mankalan ja Tillolan välillä. Tälle välille sijoittuu Jokuen kylä, jonka kohdalla uusi tielinjaus lähtee kaartamaan kiertäen Kausalan taajaman. Taajama-alueen ohittava uusi tielinjaus vähentää merkittävästi liikenteen haittoja asutuksen läheisyydessä. 

Hankealue välillä Mankala–Jokue: 

  • Uusi tielinjaus erkanee nykyisestä tiestä ja ylittää Lahti–Kouvola-rautatien uudella sillalla.  
  • Uusi tielinjaus liittyy nykyiseen tiehen Halkkorventien kohdalla.  
  • Halkkorven ja Jokuen väli säilyy pääosin ennallaan.  

Hankealue välillä Jokue–Tillola: 

  • Jokuen kohdalla uusi valtatie sijoittuu pääosin nykyisen tien kohdalle.  
  • Jokuen itäpuolella tie erkanee uudelle linjaukselle, joka kulkee Kausalan taajaman pohjoispuolelta keskikaiteellisena ohituskaistatienä. 
  • Tillolassa uusi valtatie liittyy nykyiseen tiehen. 
  • Kausalaan ja Tillolaan toteutetaan uudet eritasoliittymät.  

Hankealueen Tillolan puoleisessa päässä tie liittyy vuonna 2018 Tillola–Keltti-hankkeessa parannettuun tieosuuteen. Uudelle valtatielle muodostetaan koko matkalle rinnakkaistie. Rinnakkaistie koostuu nykyisen valtatien syrjään jäävistä osuuksista, muista nykyisistä maanteistä ja maantieksi muutettavista yksityisteistä. 

Hankkeen toimenpiteitä: 

  • Toteutetaan kaksi uutta eritasoliittymää. 
  • Rakennetaan jatkuva rinnakkaistieyhteys Mankalan (Tapolantien) ja Tillolan välille. 
  • Rakennetaan 12 siltaa ja kunnostetaan 4 nykyistä siltaa. 
  • Rakennetaan ja parannetaan jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä. 
  • Suoritetaan vaativia pohjanvahvistuksia ja pohjavesisuojausta alueen maaperän ja vesistöjen suojelemiseksi. 
  • Rakennetaan ja parannetaan valaistusta sekä meluntorjuntaa. 

Etenkin Kausalan taajaman ohittava uusi tielinjaus sekä keskikaiteen rakentaminen ja uudet eritasoliittymät lisäävät liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.  

Hanke on osa laajempaa Vt 12 Uusikylä-Tillola-tiesuunnitelman toteutusta. Valtatieosuus Uusikylä–Tillola (28 kilometriä) sijaitsee Lahden ja Iitin alueella. Valtatie 12 on yksi Suomen tärkeimmistä poikittaisyhteyksistä. Hanke toteutetaan STk-urakkamallilla, jossa urakoitsija vastaa rakentamisen lisäksi urakan kehitysvaiheesta yhdessä tilaajan kanssa sekä rakentamissuunnittelusta. 

Lue lisää Vt 12 välillä Uusikylä-Tillola -hankkeesta.

Ajankohtaista hankkeessa