Usein kysyttyä
Tälle sivulle on koottu usein kysyttyjä kysymyksiä Vt 9 parantaminen Lievestuoreen kohdalla -hankkeesta
Tälle sivulle on koottu usein kysyttyjä kysymyksiä Vt 9 parantaminen Lievestuoreen kohdalla -hankkeesta
Lievestuoreen kohdalla sijaitseva valtateiden 9 ja 13 nelihaarainen tasoliittymä on liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta ongelmallinen. Liittymä on yksi Keski-Suomen onnettomuusaltteimmista kohteista, ja sen toimimattomuus aiheuttaa merkittävää haittaa kuljetuksille ja joukkoliikenteelle. Tien nopeusrajoitus on laskettu 60 kilometriin tunnissa, mikä heikentää liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä haittaa erityisesti raskasta liikennettä ja joukkoliikennettä. Hankkeen tavoitteena on parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta sekä matka-aikojen ennakoitavuutta.
Hankkeessa parannetaan valtatietä 9 sekä rakennetaan nykyiset tasoliittymät eritasoliittymiksi. Lisäksi rakennetaan ohituskaistoja ja melunsuojausta sekä parannetaan pysäkkijärjestelyjä ja jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä.
Hankealue ulottuu valtatiellä 9 Kelkkamäentien/Ruuhimäentien risteyksestä hieman Kuhnontien itäpuolelle saakka. Matka on noin 5,5 kilometriä. Lisäksi parannetaan valtatien yhteydessä olevia katu- ja yksityistieyhteyksiä sekä jalankulun ja pyöräilyn väyliä.
Hankkeessa parannetaan jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä rakentamalla uusia kevyen liikenteen väyliä valtateiden 9 ja 13 varteen sekä eritasoliittymien kautta, yhteensä noin 2,4 kilometrin matkalle. Lisäksi uusien väylien yhteyteen toteutetaan korkeatasoiset linja-autopysäkit pysäkkikatoksin ja turvalliset kevyen liikenteen yhteydet pysäkeille.
Hankkeessa toteutettavat eritasoliittymät palvelevat tavoitetilannetta, jossa valtatie 9 on Kanavuoren ja Lievestuoreen välillä keskikaiteellinen jatkuva ohituskaistatie, jossä kaikki maanteiden liittymät ovat eritasoliittymiä.
Hankealueelta puretaan yhteensä 11 rakennusta. Niiden lunastuksista on sovittu kiinteistönomistajien kanssa.
Tässä, kuten muissakin hankkeissa, on käynnistetty ennen rakentamisen aloittamista maantietoimitus. Siinä määritetään korvaukset tietarkoituksiin tarvittavasta alueesta, purettavista rakennuksista ja laitteista, laitteiden siirroista sekä mahdollisista haitoista ja vahingoista.
Lunastuskorvaukset maksetaan pääsääntöisesti lunastustoimituksen päätteeksi, kun hanke on valmistunut ja lunastettavien maa-alueiden laajuus tarkistettu. Asuinrakennuksista korvaukset maksetaan kuitenkin jo haltuunoton yhteydessä. Lue lisää lunastustoimituksesta Maanmittauslaitoksen sivuilta: www.maanmittauslaitos.fi/kiinteistot/mukana-maanmittaustoimituksessa/lunastustoimitus
Hankkeen toteutuksesta vastaa Väylävirasto. Urakoitsijana hankkeessa toimii Destia Oy.
STk-urakkamallissa, eli kehitysvaiheen sisältävässä suunnittele ja toteuta -urakassa, urakoitsija vastaa rakentamisen lisäksi myös rakentamissuunnitelman laatimisesta ohjeiden ja tuotevaatimusten mukaisena. Kehitysvaiheessa ennen urakan toteuttamista urakoitsija ja tilaaja tarkastivat lähtöaineiston ja kehittivät suunnitelmaratkaisuja paremmiksi yhteistyössä.
Päätien nopeusrajoitus voidaan nostaa parannetulla ohituskaistatieosuudella 100 kilometriin tunnissa.
Hankealueen länsipuolella Kelkkamäentien ja Ruuhimäentien liittymässä säilyy nykyinen nopeusrajoitus 60 km/h, koska tiesuunnitelmassa ei esitetä parannuksia kyseiseen liittymään.
Suunniteltavista hankkeista ja suunnittelukohteiden valinnasta vastaa ELY-keskus, joka myös tekee esityksen hankkeiden toteuttamisesta. ELY keskus arvioi hankkeiden tarpeita onnettomuustiheyksien, liikenteen sujuvuuden ja muiden kriteereiden perusteella. Tätä kautta ne nousevat talousarvioesityksiin esille ja eduskunta myöntää niille rahoituksen hyväksyessään talousarvion. Rahoituspäätöksen jälkeen hanke siirtyy Väylävirastolle toteutettavaksi.
Rakentaminen on käynnistynyt syksyllä 2025 eritasoliittymien siltojen maansiirtotöillä. Työt nykyisillä väylillä käynnistyvät tammikuussa 2026.
Tiedotamme hankkeen etenemisestä ja muuttuvista liikennejärjestelyistä etukäteen hankkeen verkkosivuilla ja mediatiedotteilla. Voit seurata hanketta myös Facebookissa: facebook.com/vt9lievestuore
Hankkeen on määrä valmistua vuoden 2028 loppuun mennessä.
Eduskunnan hankkeelle myöntämä valtuus on 31 miljoonaa euroa. Tällä summalla saadaan toteutettua laadukkaasti kaikki tiesuunnitelmassa esitetyt toimenpiteet.
Laukaan kunnan rahoitusuosuus on noin 750 000 euroa, joka kohdistuu katuverkon parantamiseen tai kaduiksi siirtyvien valtion teiden parantamiseen.
Muista kustannuksista vastaa Väylävirasto.