Hyppää sisältöön
Usein kysyttyä hankkeesta
  • Pieksämäki on rautatieliikenteen merkittävä risteysasema. Rautatiet risteävät Pieksämäellä neljästä suunnasta: Kouvola, Kuopio, Joensuu ja Jyväskylä. Pieksämäen aseman kautta kulkee vuodessa yli 300 000 matkustajaa eli keskimäärin noin 800 henkilöä päivässä.

    Matkustajalaitureiden kunto- ja varustetaso ei vastannut nykyisiä esteettömän liikkumisen vaatimuksia. Hanke täydensi ja jatkoi Pieksämäen kaupungin asema-alueella toteuttamia muutos- ja kehitystöitä.

  • Laiturialueen esteettömyyttä ja ilmettä parannettiin vastaamaan vilkasliikenteisen rautatieristeysaseman tarpeita. Aseman matalat laiturit muutettiin korkeiksi ja varustettiin esteettömyysvaatimusten edellyttämillä rakenteilla ja merkinnöillä. Kulkureitit varustettiin tuntoon perustuvilla merkinnöillä. Asemalaiturien hissit ja opasteita uusittiin. Raide 2 purettiin ja raiteen 3 linjausta muutettiin.

  • Esteettömyydellä tarkoitetaan kaikenlaisten ihmisten tasa-arvoista huomioimista rakennetussa ympäristössä, kuten julkisissa liikennevälineissä. Esteettömyysratkaisuilla tuetaan esimerkiksi näkö- tai liikkumisrajoitteisten ihmisten itsenäisen liikkumisen mahdollisuuksia.

  • Esteettömyyttä koskevia vaatimuksia ovat esimerkiksi asemalaitureiden oikea korkeus, esteettömien reittien yhtenäisyys, reittien leveys ja merkitseminen tuntoon ja näköön perustuvilla merkinnöillä, opasteiden selkeys ja valaistuksen riittävä taso.

    Rautatiealueiden esteettömyyden vähimmäisvaatimukset määritellään Euroopan komission PRM-YTE-asetuksessa (Komission asetus 1300/2014). Asetuksen tavoitteena on parantaa vammaisten ja liikkumisesteisten henkilöiden esteetöntä pääsyä Euroopan unionin rautatiejärjestelmään.

    Esimerkkejä esteettömyysratkaisuista Pieksämäen rautatieasemalla:

    Radan suunnasta kuvattu asemalaiturin profiili, jossa uusittu vasen reuna nousee oikeaa reunaa korkeammalle. Pieksämäen asemalaiturit nousivat parikymmentä senttiä aiempaa korkeammalle.

    Lapsi nousee asemalaiturilta junaan potkupyörää taluttaen, laituri ja junan lattia ovat samassa tasossa. Korotetut laiturit sujuvoittavat junaan nousemista.

    Asfalttipintaisessa asemalaiturissa erottuvat betoninen laattapolku, jossa pitkittäiset urat, sekä laiturin reunan kivetty vaara-alueen huomioraita. Tuntoon perustuvat merkinnät auttavat näkörajoitteista henkilöä hahmottamaan kulkureitit ja vaara-alueet, kuten laiturialueen reunat.

    Hissin oven yläpuolella opastekyltti raiteille 3–6 sekä valkoinen, kulmikas kaiutin. Äänimajakat ohjaavat näkörajoitteista kulkijaa puheen avulla. Majakat kertovat esimerkiksi laitureille johtavien portaiden ja hissien sijainnin.

    Punatiilisen rakennuksen ulkoseinällä tolppa, jossa sinipohjaisessa merkissä pyörätuolin ja saattajan hahmot. Raideliikenteen saattopisteet on tarkoitettu henkilöille, jotka tarvitsevat apua junaan siirtymiseen.

  • Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa syksyllä 2023 reunalaiturit 1 ja 6 uusittiin ja varustettiin pysäkkikatoksilla. Laiturin 6 entinen katos purettiin. Molempien laitureiden valaistukset ja laiturin 6 hissi uusittiin. Asematunnelin kohdalta parannettiin laiturien kansien vedeneristystä. Lisäksi tehtiin vähäisiä raide- ja turvalaitemuutoksia. Pieksämäen henkilöratapihan muutostyöt vuonna 2023: laiturit 1 ja 6 korotetaan ja niille asennetaan pysäkkikatokset.

    Reunalaiturit varustettiin pysäkkikatoksilla.

  • Hankkeen toisessa vaiheessa purettiin raide 2. Välilaituri 3–4 uusittiin ja sitä levennettiin pohjoispäästä. Asematunnelin vedeneristystä parannettiin laiturin ja muutosalueen raiteiden kohdalla. Laiturin entistä katosta parannettiin ja sen portaat ja hissi uusittiin.

    Pieksämäen henkilöratapihan muutostyöt vuonna 2024: raide 2 poistetaan ja raide 3 siiretään kulkemaan poistetun raiteen paikalla, välilaituri 3–4 korotetaan ja levennetään ja sen nykyistä katosta parannetaan.

    Rautatieaseman henkilöratapiha. Vasemmalla punatiilinen asemarakennus, oikealla raiteet ja asemalaiturit.

    Välilaituria korotettiin ja sen ulkoasua kohennettiin.

  • Hankkeesta vastasi Väylävirasto.

    Asema-alue on monitoimijaympäristö, jossa eri osapuolet toimivat kiinteässä yhteistyössä. Väylävirasto vastaa laiturialueesta ja -yhteyksistä ja niihin liittyvästä infrasta ja niiden varusteista. Asemarakennuksesta vastaa VR-Yhtymä Oyj. Junien liikennöinnistä vastaavat rautatieoperaattorit. Liikenteenohjauksesta ja matkustajainformaatiosta vastaa Fintraffic Oy. Muusta asemanseudusta ja sen kehittämisestä vastaa Pieksämäen kaupunki. 

  • Hankkeen kustannusennuste Väyläviraston vastuulla olevien töiden osalta oli 6,1 miljoonaa euroa.

  • Laiturimuutostöiden ensimmäinen vaihe valmistui marraskuussa 2023. Vaiheen 2 työt valmistuivat lokakuussa 2024.