Hyppää sisältöön

Hyvinkää–Hanko-radan sähköistys ja tasoristeyksien parantaminen

Ratahanke Käynnissä Suunnitteilla Uusimaa

Hankkeessa sähköistetään 149 kilometriä pitkä, yksiraiteinen Hyvinkää–Hanko-rata ja parannetaan yhteysvälin tasoristeyksien turvallisuutta.

Hankkeen perustiedot


Lataa hankekortti (pdf)
Aikataulu
2020-2024
Urakoitsija
Rakennuttajakonsultti Welado
Kustannukset
62 miljoonaa euroa
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet

Hyvinkää–Hanko-radan sähköistys ja tasoristeyksien parantaminen

Lähtötilanne

Hyvinkää–Karjaa–Hanko -rata (149 km) on yksiraiteinen sähköistämätön rata. Rataosalla Hyvinkää–Karjaa on vain tavaraliikennettä ja Karjaa-Hanko -välillä myös kiskobusseilla hoidettavaa ostosopimukseen perustuvaa henkilöliikennettä.

Vuonna 2017 yhteysvälillä kuljetettiin 1,4 miljoonaa tonnia tavaraa, joista vain
osa oli koko rataosan läpi kulkevaa liikennettä. Vuonna 2017 tehtiin Karjaa-Hanko välillä 100 000 henkilöliikenteen matkaa. 

Hyvinkää–Hanko -yhteysvälillä on 78 tasoristeystä, joista 38 on varustettu varoituslaittein. Tasoristeyksistä Hyvinkäällä sijaitsee 8, Nurmijärvellä 15, Vihdissä 18, Lohjalla 13, Raaseporissa 16 ja Hangossa 8. Yhteysvälin tasoristeyksiä on pyritty poistamaan vuosien varrella ja viimeisimmät poistot on tehty 2017.

Hyvinkää-Hanko-rataosa ja paikkakunnat merkittynä

Hankkeen sisältö ja tavoitteet

Sähköistys sisältää Hyvinkää–Karjaa–Hanko -radan, Kirkniemen tuotantolaitoksen pistoraiteen sekä mahdollisesti Lappohjan satamaraiteen sähköistyksen. Sähköistettävää raidetta on yhteensä noin 165 km. Tavoitteena on parantaa rautatiekuljetusten kustannustehokkuutta ja vähentää liikenteen aiheuttamia haitallisia päästöjä.

Tasoristeyksien parantamisen tavoitteena on parantaa rataosan tasoristeyksien turvallisuutta joko niitä poistamalla tai turvallisuutta parantavilla toimenpiteillä. Tasoristeysturvallisuuden parantamiseksi tehtävät toimenpiteet kohdistuvat useisiin rataosalla sijaitseviin tasoristeyksiin.

Hankkeella poistetut tasoristeykset:
•    Hyvinkäällä: Backman, Alanoppo
•    Nurmijärvellä: Kallio, Laakso (Aalto ja Nykop poistetaan keväällä 2025)
•    Vihdissä: Jättölä, Kurkela, Katinhäntä
•    Lohjalla: Petter Forsströmintie  
•    Raaseporissa: Bredvikintie, Linderintie 
•    Hangossa: Santala

Lisäksi joitain tasoristeyksiä on vielä jatkoselvittelyn alla: Leksvall, Kisa seisake, Helmström, Lieviö, Peräkorventie ja Sannäs.

Hankkeen kustannukset

Koko hankkeen kustannusarvio on 62 miljoonaa euroa. Sähköistyksen osuus kustannuksista on 46 ja tasoristeyksien parantamisen 16 miljoonaa euroa.

Hankkeen eteneminen

Ratasuunnitelman ensimmäinen osa hyväksyttiin helmikuussa 2021 ja päätös oli nähtävillä helmi-maaliskuussa 2021. Rataosan toinen osa hyväksyttiin toukokuussa 2022. Ratasuunnitelmasta tarkemmin.

Tasoristeysten turvallisuuden parantamisen suunnittelu on käynnistynyt ja työt etenevät tällä hetkellä niissä kohteissa, jotka on hyväksytty ratasuunnitelman ensimmäisessä osassa.

Ratajohdon rakentaminen on kilpailutettu kahtena erillisenä urakkana. Karjaa–Hanko-rataosan ratajohtourakasta vastaa GRK Suomi Oy ja Karjaa–Hyvinkää-rataosan urakasta Ratatek Oy. Karjaa–Hanko-rataosan sähköistys valmistui marraskuussa 2023. Hyvinkään ja Karjaan välinen sähköistysurakka valmistui vuoden 2024 lopulla.

Hanke valmistuu kokonaisuudessaan vuoden 2025 aikana.
 

Ajankohtaista hankkeessa

Ajankohtaista hankkeessa
Anna palautetta hankkeesta

Kaikki palaute hankkeesta on tervetullutta!
Muistathan jättää myös yhteystietosi, mikäli toivot vastausta palautteeseesi.