Lähtötilanne
Hyvinkää–Karjaa–Hanko -rata (149 km) on yksiraiteinen sähköistämätön rata. Rataosalla Hyvinkää–Karjaa on vain tavaraliikennettä ja Karjaa-Hanko -välillä myös kiskobusseilla hoidettavaa ostosopimukseen perustuvaa henkilöliikennettä.
Vuonna 2017 yhteysvälillä kuljetettiin 1,4 miljoonaa tonnia tavaraa, joista vain
osa oli koko rataosan läpi kulkevaa liikennettä. Vuonna 2017 tehtiin Karjaa-Hanko välillä 100 000 henkilöliikenteen matkaa.
Hyvinkää–Hanko -yhteysvälillä on 78 tasoristeystä, joista 38 on varustettu varoituslaittein. Tasoristeyksistä Hyvinkäällä sijaitsee 8, Nurmijärvellä 15, Vihdissä 18, Lohjalla 13, Raaseporissa 16 ja Hangossa 8. Yhteysvälin tasoristeyksiä on pyritty poistamaan vuosien varrella ja viimeisimmät poistot on tehty 2017.
Hankkeen sisältö ja tavoitteet
Sähköistys sisältää Hyvinkää–Karjaa–Hanko -radan, Kirkniemen tuotantolaitoksen pistoraiteen sekä mahdollisesti Lappohjan satamaraiteen sähköistyksen. Sähköistettävää raidetta on yhteensä noin 165 km. Tavoitteena on parantaa rautatiekuljetusten kustannustehokkuutta ja vähentää liikenteen aiheuttamia haitallisia päästöjä.
Tasoristeyksien parantamisen tavoitteena on parantaa rataosan tasoristeyksien turvallisuutta joko niitä poistamalla tai turvallisuutta parantavilla toimenpiteillä. Tasoristeysturvallisuuden parantamiseksi tehtävät toimenpiteet kohdistuvat useisiin rataosalla sijaitseviin tasoristeyksiin.
Hankkeella poistetut tasoristeykset:
• Hyvinkäällä: Backman, Alanoppo
• Nurmijärvellä: Kallio, Laakso (Aalto ja Nykop poistetaan keväällä 2025)
• Vihdissä: Jättölä, Kurkela, Katinhäntä
• Lohjalla: Petter Forsströmintie
• Raaseporissa: Bredvikintie, Linderintie
• Hangossa: Santala
Lisäksi joitain tasoristeyksiä on vielä jatkoselvittelyn alla: Leksvall, Kisa seisake, Helmström, Lieviö, Peräkorventie ja Sannäs.
Hankkeen kustannukset
Koko hankkeen kustannusarvio on 62 miljoonaa euroa. Sähköistyksen osuus kustannuksista on 46 ja tasoristeyksien parantamisen 16 miljoonaa euroa.
Hankkeen eteneminen
Ratasuunnitelman ensimmäinen osa hyväksyttiin helmikuussa 2021 ja päätös oli nähtävillä helmi-maaliskuussa 2021. Rataosan toinen osa hyväksyttiin toukokuussa 2022. Ratasuunnitelmasta tarkemmin.
Tasoristeysten turvallisuuden parantamisen suunnittelu on käynnistynyt ja työt etenevät tällä hetkellä niissä kohteissa, jotka on hyväksytty ratasuunnitelman ensimmäisessä osassa.
Ratajohdon rakentaminen on kilpailutettu kahtena erillisenä urakkana. Karjaa–Hanko-rataosan ratajohtourakasta vastaa GRK Suomi Oy ja Karjaa–Hyvinkää-rataosan urakasta Ratatek Oy. Karjaa–Hanko-rataosan sähköistys valmistui marraskuussa 2023. Hyvinkään ja Karjaan välinen sähköistysurakka valmistui vuoden 2024 lopulla.
Hanke valmistuu kokonaisuudessaan vuoden 2025 aikana.