Väylävirastoon kohdistuva Traficomin suorittama maantievalvonta
Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) valvoo Väylävirastoa lain liikennejärjestelmästä ja maanteistä pykälien 13, 13 a, 33, 43 h, 100, 100a ja 109 b mukaisesti. Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) valvoo liikenteenohjausyhtiötä (Fintraffic Tie Oy) LIPA-lain V osan 1 Luvun 178 §:n mukaisesti. Valvontapykälä kohdistuu LIPA-lain III osan mukaisiin Liikenteen ohjaus ja hallinta -kokonaisuuteen (luvut 15 ja 16) koskien tieliikenteen ohjaus- ja hallintapalveluita ja tiedonhallintaa.
Vuonna 2023 järjestettiin valvonta- tai vuoropuhelutilaisuuksia erillisen valvontasuunnitelman mukaisesti liittyen seuraaviin valvonnan osa-alueeseen:
- Turvallisuusjohtamisjärjestelmä
- Tieturvallisuusdirektiivin mukainen maantievalvonta
- Tienpidon yleiset vaatimukset
- Matkojen ja kuljetusten palvelutaso
- Maanteiden kunnossapito
- Tieliikenteen ohjaus- ja hallintapalvelut
- Varautuminen
Tilaisuuksissa saatiin havaintoja ja kehitysehdotuksia. Poikkeamia ei todettu.
Onnettomuustutkintakeskuksen (OTKES) suositukset
Vuonna 2023 Väylävirasto oli osallisena kahdessa avoimessa tieliikennettä koskevassa OTKES-suosituksessa, joista jälkimmäinen on Väyläviraston osalta loppuunkäsitelty:
- 2019-S28 Suuren onnettomuuden mahdollistavat paikat tiestössä
- D3/2011Y/S2 Älyliikenteen palvelu autoilijoille paikallisen ajokelin ja tilanteen huononemisesta.
Suositukseen 2019-S28 vastattiin marraskuussa 2022 eritasoliittymien osalta, että ELY-keskukset ovat edistäneet oman alueensa liittymäkorteissa kuvattuja eritasoliittymien turvallisuuden parantamiskohteita, kuten esim. lisätty kaiteisiin heijastinteippiä havaittavuuden parantamiseksi, lisätty nopeusrajoitusmerkkejä ennen liittymää, alennettu ramppien nopeusrajoituksia, lisätty heräteraitoja, lisätty kaksisuuntaisen pyörätien merkkejä H23.1 ja lisätty reunapaaluja. Suurin osa parantamiskohteista on saatu jo toteutettua vuoden 2023 aikana. Syitä yksittäisten toimenpiteiden siirtymisille on olleet tekniset toteutusongelmat.
Lisäksi samaan suositukseen 2019-S28 vastattiin lisäkaiteiden osalta, että massiivisia törmäysrakenteita ei pystytä rakentamaan suurimpaan osaan olemassa olevia siltoja, sillä siltojen reunapalkkeja tai -ulokkeita ei ole mitoitettu ko. kuormitukselle. Asiaa on tutkittu kahdessa Väyläviraston teettämässä opinnäytetyössä. Olemassa oleville silloille on tehty vuonna 2015 riskiarvio ja tietyille silloille on esitetty kaidetyypin vaihtoa H4b:hen sillan peruskorjauksen/reunapalkin uusimisen yhteydessä. Väylävirasto on myös tutkinut tietokonesimuloinneilla H2-kaiteen kestävyyttä ja suojauskykyä standardista poikkeavissa tapauksissa. Tulokset tukevat käytännön kokemusta siitä, että H2-kaide kykenee estämään tietyissä rajoissa myös ajoneuvoasetuksen sallimia raskaimpia ajoneuvoja putoamaan sillalta kaidetörmäyksen yhteydessä.
Suositukseen D3/2011Y/S2 on vastattu osallistumalla NordicWay-hankkeisiin, joissa on kehitetty C-ITS-palveluita (vuorovaikutteiset älykkäät liikennejärjestelmät). Väylävirasto on osallistunut hankkeiden tavoitteiden täyttämiseen strategisena kumppanina vastaten erityisesti tieverkkoon liittyvien tietojen, verkon käytön sekä tienhoidon ja kunnossapidon kokonaisuuksista. Tutkimusta on tehty mm. digitaalisiin liikennesääntöihin ja tieverkon automaatioon sekä C-ITS- palveluiden viranomaisrooleihin liittyen.
ITS-direktiivin (2010/40/EU) ensisijaisen toimen C mukaiset tiedot on avattu Fintrafficin Digitraffic-palvelun kautta loppukäyttäjille maksutta. Lisäksi Fintrafficin ylläpitämä ja kehittämä karttapohjainen Liikennetilannepalvelu (liikennetilanne.fintraffic.fi) sisältää liikenteen palveluista annetun lain (Laki liikenteen palveluista 320/2017) määrittämiä, mm. sää- ja keliolosuhteisiin, sekä poikkeustilanteisiin (esim. liikenneonnettomuudet) liittyviä tietoja.
Väylävirasto on toteuttanut suosituksen mukaiset toimet siltä osin, kuin ne viraston vastuulla lakisääteisesti ovat.
Onnettomuustietoinstituutin (OTI) esitykset
Vuonna 2023 Väylävirasto laati vastineen kahteen vuonna 2022 saatuun Onnettomuustietoinstituutin esitykseen tieturvallisuuden parantamiseksi: TTE 3/2022: Esitys lasten liikenneturvallisuuden parantamiseksi (8.12.2022) ja TTE 2/2022: Esitys polkupyöräilyn turvallisuuden parantamiseksi (15.12.2022). Ehdotuksissa Väylävirastolle esitettiin toimenpiteitä liittyen 1) pyöräliikenteen ja jalankulun suunnitteluohjeen jalkauttamiseen, 2) infrahankkeiden toteuttamisen valvontaan tilaajan roolissa sekä 3) pyöräliikenteen ja jalankulun turvallisuuden edistämiseen ja toimenpiteiden kohdistamiseen.
Vastineessaan Väylävirasto toteaa laatineensa suunnitteluohjeet vuorovaikutuksessa keskeisten sidosryhmien kanssa, järjestäneensä koulutuksia sekä tiedotusta ohjeisiin ja niiden käyttöön liittyen sekä kehittäneensä jalankulun ja pyöräliikenteen väylien kunnossapidon luokittelua ja urakkamalleja. Kunnossapidon menetelmätieto -ohje on myös päivitetty ja sen kautta pyritään nostamaan osaamista jalankulun ja pyöräliikenteen väylien erikoispiirteiden näkökulmasta. Urakkamallien kehittämisellä voidaan myös vaikuttaa kunnossapidon laatutasoon ja sitä kautta turvallisuuteen.
Infrahankkeiden ohjeiden mukainen toteutus varmistetaan tieturvallisuusauditoinneilla, joita tehdään lakisääteisesti päätieverkon hankkeissa neljässä eri vaiheessa. Samaa toimintamallia sovelletaan myös useissa muissa hankkeissa.
Pyöräliikenteen ja jalankulun toimenpiteitä kohdistetaan pääsääntöisesti kohteisiin, joissa on tunnistettu käyttäjäpotentiaalia. Kävelyn ja pyöräliikenteen kohteita toteutetaan vuosittain Liikenne12 mukaisesti perusväylänpidon rahoituksella ja Valtion väyläverkon investointiohjelma vuosille 2023−2030 sisältää myös hankekokonaisuuden, jonka tarkoituksena on kehittää pyöräliikenteen yhteyksiä. Väylävirasto on päivittämässä maanteiden nopeusrajoitusohjeen, jossa tarkastellaan myös maanteiden taajamien nopeusrajoituskriteereitä. Nopeusrajoitusjärjestelmä on tärkeä työkalu myös jalankulun ja pyöräliikenteen turvallisuuden näkökulmasta. Liikenneturvallisuuden kehittäminen on sisäänrakennettuna osaksi Väyläviraston prosesseja.
Lisäksi Väylävirasto sai Onnettomuustietoinstituutilta esityksen jalankulun turvallisuuden parantamiseksi (TTE 1/2023, 18.12.2023). Väylävirastolle esitettiin seuraavia toimenpiteitä:
- Jalankulun suunnitteluohjeen käytön edistäminen ja huomioon ottaminen kaikissa kaava-, suunnittelu- ja toteutusvaiheissa sekä kunnossapidossa. Ohjeesta tiedottaminen sekä ohjeen käyttöön liittyvän koulutusten järjestäminen.
- Infrastruktuurihankkeiden toteutuksen valvonta ohjeiden mukaisesti tilaajan roolissa.
- Pyöräliikenteen ja jalankulun turvallisuuden edistäminen ja toimenpiteiden kohdistaminen haja-asutusalueilla etenkin vilkasliikenteisille ja suurinopeuksisille tieosuuksille, joilla on myös säännöllistä pyörä- ja jalankulkuliikennettä. Erityisesti taajamien lähialueiden sekä taajamien ulkopuolisten asutuskeskittymien huomioiminen toimenpiteiden kohdentamisessa.