Hankkeen suunnittelualue alkaa Ahmakuusikontien (mt 19728) liittymän eteläpuolelta ja päättyy Oijustien eritasoliittymän kohdalle. Suunnittelun tässä vaiheessa vaihtoehtoja valtatien kehittämiseksi on kaksi. Molemmissa vaihtoehdoissa suunnittelualueen alkuosassa tehdään liittymäjärjestelyjä Kaarelaan saakka. Siitä eteenpäin valtatie parannetaan uuteen maastokäytävään Hirvaan kylä ohittaen. Kylän kohdalla valtatielle rakennetaan ohituskaistapari.
Vaihtoehdossa 1 uusi valtatielinjaus yhdistetään takaisin nykyiseen valtatiehen Valajaskoskentien (mt 933) liittymän jälkeen ennen valtatien kanssa risteävää voimalinjaa, josta Isoaavantien liittymään asti valtatielle tehdään liittymäjärjestelyjä. Niistä merkittävimpänä tutkitaan eritasoliittymän toteuttamista Niskanperään. Vaihtoehdossa 2 uusi valtatielinjaus sijoittuu Kalliovaaran ja Tuomivaaran väliseen maastoon ja yhdistetään takaisin nykyiseen valtatiehen Alakorkalossa ennen Isoaavantien liittymää. Uudelle tielinjaukselle tutkitaan liittymä- ja risteämisjärjestelyjä, joista merkittävin on eritasoliittymä Alakorkaloon.
Molemmissa vaihtoehdoissa Isoaavantien liittymä muutetaan eritasoliittymäksi. Molemmissa vaihtoehtoissa valtatie levennetään nelikaistaiseksi ja varustetaan keskikaiteella eritasoliittymien väliseltä osuudelta, eli vaihtoehdossa 1 Niskanperän eritasoliittymästä ja vaihtoehdossa 2 Alakorkalon eritasoliittymästä nykyiseen Oijustien eritasoliittymään saakka. Molempiin vaihtoehtoihin sisältyy tarvittavat meluesteet sekä jalankulku- ja pyöräilyjärjestelyt.
Yleissuunnitelmavaiheen vuorovaikutus
Yleissuunnitelman laatimisen aikana järjestetään vuorovaikutustilaisuuksia. Ensimmäinen tilaisuus pidettiin 19.8.2024 klo 18–20 Hirvaan koululla, Rovaniemellä. Tilaisuudessa esiteltiin hankkeen lähtökohtia ja tavoitteita. Seuraavista tilaisuuksista tiedotetaan mm. tällä hankesivulla.