Vt 4 parantaminen välillä Hirvas-Alakorkalo, Rovaniemi

Tiehanke Suunnitteilla Lappi

Ajankohtaista

 

Vaihtoehto 2 valittu jatkosuunnitteluun

Valtatie 4 välillä Hirvas-Alakorkalo on päätetty parantaa tutkitun vaihtoehdon 2 mukaisesti.

Valittu vaihtoehto 2 palvelee kaupungin maankäytön kehitystä hyvin ja on paikalliselle asutukselle parempi vaihtoehto. Nykyinen Hirvaan ja Alakorkalon välille sijoittuva valtatie jää palvelemaan rinnakkaistienä paikallista liikennettä. Liikennemäärän väheneminen nykyisellä valtatiellä vähentää samalla paikallista melu- ja pölyhaittaa merkittävästi.

Vaihtoehto 2 on tutkituista vaihtoehdoista edullisin rakentaa ja sen yhteiskuntataloudellinen tehokkuus on hieman parempi. Vaihtoehto 2 sijaitsee valtaosin uudessa maastokäytävässä ja sen haitalliset luontovaikutukset ovat suuremmat kuin tutkitussa vaihtoehdossa 1. Tehtyjen tarkastelujen perusteella vaihtoehdon 2 luontoon kohdistuvat haitat ovat minimoitavissa hyväksyttävälle tasolle. 

Karttapalautejärjestelmä

Karttapalautekysely on avoinna osoitteessa: https://vt4-hirvas-alakorkalo.sitowise.com/palaute

Toivomme paikallisten asukkaiden, tienkäyttäjien ja kaikkien hankkeesta kiinnostuneiden antavan palautetta. Karttapalautekyselyyn toivotaan palautetta erityisesti liikkumistarpeista, valitun vaihtoehdon 2 tarkentamistoiveista sekä suunnitteluympäristön läheisyydessä sijaitsevista huomionarvoisista kohteista kuten luontokohteista ja paikallishistoriasta.

Karttapalautejärjestelmässä on mahdollista merkitä palautteen tarkka kohde kartalle ja kertoa omin sanoin, millainen kohde tai huomioitava asia on kyseessä.

 

Hankkeen taustaa ja suunnittelua

Hankkeessa laaditaan vuosien 2024–2025 aikana liikennejärjestelmästä ja maanteistä säädetyn lain mukainen yleissuunnitelma valtatielle 4 Rovaniemen Hirvaan ja Alakorkalon välille.

Yleissuunnittelun tavoitteena on määrittää vaihtoehtotarkastelujen ja vaikutusarviointien kautta valtatielle paras kehittämisvaihtoehto, joka viimeistellään yleissuunnitelmaksi.

 

 

Hankkeen suunnittelualue alkaa Ahmakuusikontien (mt 19728) liittymän eteläpuolelta ja päättyy Oijustien eritasoliittymän kohdalle. Suunnittelun tässä vaiheessa vaihtoehtoja valtatien kehittämiseksi on kaksi. Molemmissa vaihtoehdoissa suunnittelualueen alkuosassa tehdään liittymäjärjestelyjä Hirvasojalle saakka. Hirvasojalta eteenpäin valtatie rakennetaan uuteen maastokäytävään ohittaen Hirvaan kylä ja varustetaan ohituskaistoilla.

Vaihtoehdossa 1 uusi ohitustie yhdistetään takaisin nykyiseen valtatiehen Valajaskoskentien (mt 933) liittymän jälkeen ennen valtatien kanssa risteävää voimalinjaa, josta Isoaavantien liittymään asti valtatielle tehdään liittymäjärjestelyjä. Niistä merkittävimpänä tutkitaan eritasoliittymän toteuttamista Niskanperän kohdalle. Vaihtoehdossa 2 uusi valtatielinjaus sijoittuu Kalliovaaran ja Tuomivaaran väliseen maastoon ja yhdistetään takaisin nykyiseen valtatiehen Alakorkalossa ennen Isoaavantien liittymää. Uudelle tielinjaukselle tutkitaan liittymä- ja risteämisjärjestelyjä, joista merkittävin on eritasoliittymä Teollisuustien kohdalle.

Molemmissa vaihtoehdoissa Isoaavantien liittymä muutetaan eritasoliittymäksi ja siitä Oijustien liittymään valtatie levennetään nelikaistaiseksi ja varustetaan keskikaiteella. Molempiin vaihtoehtoihin sisältyy tarvittavat meluesteet sekä jalankulku- ja pyöräilyjärjestelyt.

 

Yleissuunnitelmavaiheen vuorovaikutus

Yleissuunnitelman laatimisen aikana järjestetään vuorovaikutustilaisuuksia. Ensimmäinen tilaisuus pidettiin 19.8.2024 klo 18–20 Hirvaan koululla, Rovaniemellä. Tilaisuudessa esiteltiin hankkeen lähtökohtia ja tavoitteita ja saatiin yleisöltä ehdotuksia tutkittavien vaihtoehtojen parantamiseksi. Seuraavista tilaisuuksista tiedotetaan erikseen mm. tällä hankesivulla.

Seuraava vuorovaikutustilaisuus järjestetään alustavasti 2025 helmi-maaliskuun vaihteessa.