Töiden viikkolistaus
Espoon kaupunkirata -hankkeen töitä tehdään ympäri vuoden. Tälle sivulle on koostettu viiden viikon junaliikennekatkon aikana tehtäviä töitä. Katkon jälkeen sivuilla julkaistaan jälleen viikkokohtainen työlistaus.

Espoon kaupunkirata -hankkeen työt kesäkatkon aikana
Työmaaliikenne lisääntyy merkittävästi urakka-alueella. Noudatattehan varovaisuutta liikenteessä. Tarkemmat tiedot melua aiheuttavista työvaiheista on julkaistu täällä: Melua aiheuttavat työt
Alueurakka 1
Leppävaara/Säteri
Säterinpuistontien sillan, Lansantunnelin sillan sekä Keran siltojen kohdalla tehdään kaivantojen kaivuutöitä, siltojen siirtotöitä, kaivantojen täyttöä sekä ratarakenteiden ennallistamista katkon loppuvaiheessa.
Ratsukadulla toteutetaan nykyisen radan alla olevan sillan korjaustöitä.
Leppävaarassa tehdään kokonaan tai osittain nykyisen radan alle tulevien paalulaattojen PL2, PL4 ja PL6 kaivuu-, paalutus-, raudoitus- ja betonointitöitä sekä ratarakenteiden ennallistamista katkon loppuvaiheessa.
Kilo/Lansa
Kilon asemalla rakennetaan asematunnelia ja portaikkoja sekä laitureita ja laiturikatoksia.
Kera
Kerassa tehdään nykyisen radan viereen tulevan paalulaatan PL12 pontitus-, tuenta- ja paalutustöitä.
Keran asemalla uusitaan eteläinen laituri.
Yötyöt
Yötöitä tehdään pääasiassa silta- ja paalulaattatyökohteissa erityisesti Leppävaarassa ja Kilossa lähes koko katkon ajan.
Katkon alussa poistetaan kiskoja ja ajolankoja sekä tehdään ratapenkereiden sekä silta- paalulaattatyökohteiden kaivuutöitä.
Muutoin yötöinä tehdään esimerkiksi paalulaattojen kaivuu-, pohja-, muotti-, raudoitus- ja betonointitöitä, siltojen siirtoihin liittyviä töitä, kaivantojen täyttötöitä, ratapenkereen rakentamista sekä kiskojen ja ajolankojen palauttamista.
**
Alueurakka 2
Fasaani
Raiteita puretaan noin 600 metrin matkalta Fasaanista itään. Raiteiden alle toteutetaan massanvaihto, jossa vanhat rakennekerrokset kaivetaan pois ja kuljetetaan liityntäpysäköintialueelle perustetulle läjityspaikalle ja sen kautta maankaatopaikalle. Uuden eristys- ja välikerroksen päälle tehdään pohjasepelöinti, pölytys ja kiskotus sekä lopuksi pintasepelöinti. Viimeisellä katkoviikolla raiteet tuetaan tuentakoneella.
Fasaanin alikulun eteläpuolelta Keraan porataan meluseinän perustuksia ja poistetaan pontteja. Töistä aiheutuu melua viikoilla 26–28.
Tunnelitie
Tunnelitiellä puretaan apusiltapalkit pois heti katkon ensimmäisenä päivänä maanantaina 23.6. Tämän jälkeen apusiltojen perustukset räjäytetään ja betonilohkareet lastataan ja kuljetetaan pois. Siirtorata viimeistellään, ja eteläinen ratasilta siirretään rataa pitkin paikoilleen. Kun eteläinen ratasilta on paikoillaan, se viimeistellään ja sepelöidään, jonka jälkeen asennetaan kiskot ja pölkyt raiteille.
Tunnelitien eteläosassa louhitaan vesihuoltolinjalle tilaa ja rakennetaan vesihuoltolinja.
Asema-alue
Väliaikainen laituri rakennetaan nykyisestä laiturista noin 70 metriä itään. Väliaikainen laituri tulee olemaan 150 metriä pitkä ja käytössä katkon jälkeen.
Asema-alueella puretaan vanhoja laitureita ja tehdään maaleikkausta. Uusi maa-aines kuljetetaan kasettiautoilla alueelle.
Katkon aikana myös aloitetaan uusien laiturien rakennus sekä rakennetaan keskilaiturin katos. Uudet laiturit otetaan käyttöön vuoden 2026 aikana.
Postitori
Postitorilla rakennetaan rakennekerroksia sekä kadulle että viheralueille ja toteutetaan kiveyksiä ja asfaltointeja.
Lisäksi Rantaradanbaanalla jatkuu maanleikkaus ja putkitus sekä rakennekerroksien tekeminen.
Yötyöt
Työtä tehdään vuorokauden ympäri koko katkon ajan. Äänekästä melua aiheuttava työ tehdään pääsääntöisesti 7.00–20.00 välillä. Yötyönä meluavaa työtä tehdään ti 24.6. ja ke 25.6. välisenä yönä klo 20.00–7.00. Katkon viimeisellä viikolla meluavaa työtä tehdään 7.00–18.00
**
Alueurakka 3
Koivuhovi/Kauniainen
Yhtiöntien seudulla puretaan rataa sekä tehdään maaleikkausta ja paalutusta. Koivuhovin asemalla puretaan laiturirakenteita ja aseman vierellä rakennetaan paalulaattaa sekä tehdään louhintatöitä. Myös Ymmerstan seudulla tehdään louhintaa.
Bredankujan vierellä poistetaan pontteja.
Toinen urakoitsija toimii Thurmaninpuiston seudulla 12/2025 asti. Seuraathan opasteita maastossa.
Tuomarila
Tuomarilan aseman ja Bredankujan välillä sekä Kirkkojärventien sillan ja tulevan asetinlaitetilan välillä puretaan rataa.
Tuomarilan aseman alueella tehdään stabilointia ja kaivuutöitä. Aseman alikulussa toteutetaan tuentatöitä ja jalankulku siirtyy kulkemaan radan yli. Aseman ja Turunväylän välillä tehdään pontitus- ja paalutustöitä. Lisäksi Turunväylän seudulla tehdään kaivuutöitä.
Tuomarilan alueella myös rakennetaan ratarakenteita, Kirkkojärventien sillalla jatketaan korjaustöitä. Tuomarilan ja Kirkkojärven seudulla toteutetaan myös louhintoja, ja Kirkkojärvellä myös kalliomurskausta.
Kaupunginkallio/Espoon keskus
Alueella puretaan ja rakennetaan ratarakenteita sekä tehdään louhintaa.
Yötyöt
Melua aiheuttavia töitä tehdään ma–su 7.00–20.00. Hiljaisempia työvaiheita tehdään myös yöaikaan.
**
Louhintaurakka
Ensimmäinen työvaihe alkaa heti katkon alkaessa, maanantaina 23.6. aamuyöllä klo 02.00 sähköradan purkamisella tasoylikäytävän ja tunnelin suuaukon väliltä.
Merkittävimmät työvaiheet katkon aikana ovat avolouhinta, murskaus ja louheen sekä murskeen kuljetus. Lisäksi tehdään sähköradan ja ratarakenteiden purkua, suojausta sekä uudelleen rakentamista.
Kiviaineksen murskaus alkaa 23.6.2025 urakka-alueen länsipäässä ja sitä tehdään arkisin (ma-pe) klo 7.00–18.00. Iskuvasarointia voidaan tehdä arkisin (ma-pe) klo 8.00–18.00. Murskauksesta syntyvää pölyä torjutaan kastelemalla. Murskausta tehdään meluvallien takana, mikä pienentää murskauksesta aiheutuvaa meluhaittaa. Viikolla 25 testaamme murskausta noin 15 minuutin ajan, jotta varmistetaan pölyntorjunnan toimivuus. Murskausta tehdään yhteensä enintään 30 työpäivää ja se voi jatkua vielä katkon jälkeenkin.