Hankkeen tausta
1950-luvun lopulla valmistuneet Koiviston ja Pikkuhaaran sillat sijaitsevat valtatiellä 11 Porin ja Ulvilan kaupunkien alueella. Koiviston silta ylittää Kokemäenjoen pääuoman ja Pikkuhaaran silta sen sivuhaaran Kirkkojuovan.
Valtatien liikennemäärä siltapaikoilla on keskimäärin 7 300 ajoneuvoa vuorokaudessa. Molempien siltojen pohjoisreunassa kulkee reunakivellä korotettu jalankulku- ja pyöräilyväylä. Kokemäenjoen sillat ovat elinkaarensa loppuvaiheessa eikä siltoja voi ei enää peruskorjata. Nykyisten siltojen kantavuudet eivät myöskään täytä nykyvaatimuksia.
Hankkeeseen kuuluva pienempi Pikkuhaaran silta ylittää Kokemäenjoen sivuhaaran Kirkkojuovan. Kuva: Ville Lehtonen, Kreate Oy.
Valtatiellä 11 sijaitseva Koiviston silta on hankkeen silloista pidempi ja se ylittää Kokemäenjoen Porissa. Kuva: Mikko Heija, Kreate Oy.
Hankkeen tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on parantaa siltojen kantavuudet nykyisten vaatimusten mukaisiksi. Lisäksi siltojen uusiminen parantaa tieliikenteen turvallisuutta ja vähentää siltojen ylläpitokustannuksia. Uudet sillat ovat myös suunniteltu maisemaan sopiviksi elementeiksi. Hankkeen myötä myös liikennemelu alueella vähenee.
Lyhyesti hankkeesta
Uudet sillat rakennetaan nykyisten siltojen paikalle. Uusien siltojen rakentamisen ajaksi Kokemäenjoen ja sen pikkuhaaran Kirkkojuovan yli rakennetaan työnaikaiset kiertosillat nykyisten siltojen viereen. Hankkeessa rakennetaan meluntorjuntaa valtatien eteläpuolelle Pikkuhaaran sillan kohdalla ja sen itäpuolella.
Uusi Koiviston teräksinen liittorakenteinen silta tulee olemaan kokonaisleveydeltään 15,3 metriä ja pituudeltaan 120 metriä. Pikkuhaaran uusi betoninen palkkisilta on leveydeltään 15,3 metriä ja pituudeltaan puolestaan 60 metriä.
Rakennustyöt hankkeella aloitetaan marraskuussa 2024 ja niiden on määrä valmistua kesällä 2026. Hankkeen kustannusarvio on 16 miljoonaa euroa.