Hyppää sisältöön
Usein kysyttyä
  • Kehä I on työmatkaliikenteen pahin pullonkaula pääkaupunkiseudulla, joten sen sujuvoittamiseen tähtäävät työt olivat todella tarpeen. Esimerkiksi kolmansien kaistojen rakentaminen Espoon rajan tuntumasta Vihdintielle vähentää Mestarintunnelin häiriöitä. 

    Meluntorjuntaa parannettiin ja joukkoliikenteen kulkua sujuvoitettiin. Reimarlan alueella tie oli rakennettu pehmeikön päälle, minkä takia pohjarakenteet ja meluesteet kaipasivat siellä uusimista.  

    Työt ovat osa Kehän parantamisen kokonaisuutta, jonka edellinen osuus valmistui Leppävaarassa 2011. Idässä Kivikontien kohta valmistuu kesällä 2016 ja lännessä Keilaniemen kohta 2018. 

  • Hämeenlinnanväylän siltakorjauksista vastasivat Kehä I:n kohdalla Liikennevirasto ja Helsingin kaupunki, ja Kehä III:n kohdalla ELY-keskus. 

    Siltatöitä ei voitu tehdä talviaikaan, ja peräkkäinen tekeminen olisi siirtänyt Kehä III:n työt kahdella vuodella eteenpäin. Siltojen korjauksissa ei aina voida odottaa kovin kauan, koska niitä on rakennettu samoihin aikoihin ja näin ollen peruskorjaustarvekin osuu yhteisiin ajankohtiin. Myös vastaisuudessa pääkaupunkiseudulla joudutaan tekemään vilkkaasti liikennöityjen siltojen korjauksia samanaikaisesti.

  • Espoon kaupungin rajan ja Vihdintien välille rakennettiin lisäkaistat. Kehältä Hämeenlinnanväylän pohjoissuuntaan johtavat rampit ja alikulut uusittiin. Hämeenlinnanväylän ylittävä Muurimestarin pohjoinen silta uusittiin ja muita siltoja levitettiin sekä kunnostettiin. 

    Pyöräilijät ja jalankulkijat saivat levennettyjä reittejä, ja pysäkkijärjestelyt helpottivat julkisten kulkuvälineiden liikennöintiä. Kaupunkien rajan ja Vihdintien välillä sekä Suomalais-venäläisen koulun kohdalla rakennettiin meluesteitä.

  • Työt käynnistyivät puunkaadolla maaliskuussa 2016. Liikennevaikutukset alkoivat huhtikuussa ja töitä tehtiin monipuolisesti syksyyn asti. Talvella työmaalla oli hiljaisempaa, joten tavoitteena oli pitää kaikki kaistat avoinna liikenteelle. Kokonaisuus valmistui syyskuun lopussa 2017. 

  • Puiston läheisyydessä tehtiin paalutuksia ja maanalaisia johtoja siirrettiin. Lisäksi puiston koko muuttui hieman, kun viereinen melueste rakennettiin aiempaa suuremmaksi. Puisto avattiin syksyllä 2017.

  • Kulkeminen muuttuu miellyttävämmäksi, kun meluhaitat pienenevät. Lisäksi Vihdintien ylitykseen rakennettiin uusi Reimarlan silta erilleen ajoradoista.  Se on turvallisempi eikä mahdollista kuraa tai loskaa enää lennä pyöräilijöiden päälle. 

  • Kehän liikenne viedään maan alle tunneliin Keilaniemessä. Mittavat muutokset valmistuvat 2018. Hankkeesta vastaavat Espoon kaupunki ja Liikennevirasto. Lisätietoja Espoon kaupungin hankesivulta.