Valtatien 4 ja maantien 16685 (Palokanorren) parantaminen Palokan kohdalla, Jyväskylä

Tiehanke Suunnitteilla Käynnissä Keski-Suomi

Hankkeessa parannetaan liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä vähennetään isoista liikennemääristä johtuvia häiriöitä valtatie 4:llä Palokan kohdalla. Lisäksi parannetaan jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä.

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2025–2029
Urakoitsija
Kilpailutetaan loppuvuonna 2026
Kustannukset
26,5 M€
Tilaaja
Väylävirasto
Jyväskylän kaupunki
Tavoitteet
  • Liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden parantaminen valtatie 4:llä Palokan kohdalla
  • Jalankulun ja pyöräilyn yhteyksien kehittäminen uusilla väylillä ja silloilla
  • Liikennejärjestelyjen selkeyttäminen ja ruuhkien sekä häiriöiden vähentäminen
     
  • Loppuvuosi 2025: kaupungin katusuunnitelma
  • Alkuvuosi 2026: rakentamissuunnittelun aloitus
  • Syksy 2026: urakan kilpailutus
  • Alkuvuosi 2027: rakentaminen alkaa
  • Alkuvuosi 2029: hanke valmis kokonaisuudessaan

Hankkeen tausta

Valtatie 4 (E75) on osa tärkeää valtakunnallista ja kansainvälistä päätieyhteyttä pääkaupunkiseudulta Keski-Suomen kautta Pohjois-Suomeen. Jyväskylän Palokan eritasoliittymässä Palokanorsi (mt 16685) ylittää moottoritien, ja yhdistää valtatien itäpuolella sijaitsevan Palokan keskustan asunto- ja palvelualueet sekä länsipuolella sijaitsevan kaupallisen alueen.

Valtatiellä, rampeilla ja Palokanorrella kulkee merkittävä määrä liikennettä, ja valtatiellä on suuri merkitys sekä elinkeinoelämän kuljetuksille että henkilöliikenteelle. Liikennemäärä eritasoliittymän eteläpuolella on noin 24 700 ja pohjoispuolella noin 20 300 ajoneuvoa vuorokaudessa. 

Palokan alue on merkittävä kaupallinen keskittymä. Kauppa-alue ja kasvanut asutus ovat lisänneet liikennemääriä niin paljon, että Palokanorren ja siihen liittyvän moottoritien ramppien liikenne ruuhkautuu ajoittain. Autojonot ulottuvat hetkittäin moottoritielle saakka. Häiriötilanteissa liikenteen sujuvuus heikkenee ja vaaratilanteet lisääntyvät valtatiellä. Vuosina 2015–2019 on tapahtunut yhteensä 19 onnettomuutta, joista kahdeksan on johtanut loukkaantumisiin.

Tavoitteet ja toteutus

Hankkeen tavoitteena on liikenteen sujuvuuden ja ennen kaikkea liikenneturvallisuuden parantaminen niin, että autojonot eivät ulotu ruuhka-aikanakaan Palokanorren liittymistä moottoritielle saakka. Kun liittymää ja Palokanorren poikittaisliikennettä parannetaan, valtatien liikenteestä tulee sujuvampaa.

Hankkeeseen sisältyvät muun muassa seuraavat toimenpiteet: 

  • Valtatien 4 ylittävä väylä (Palokanorsi) levennetään 2+1-kaistaiseksi.     
  • Nykyiset kiertoliittymät (3 kpl) parannetaan kaksikaistaisiksi turbokiertoliittymiksi, joissa autoilija ohjataan valitsemaan oikea kaista jo ennen liittymään liittymistä esimerkiksi kaistaviivoin ja korotuksin.
  • Ramppien tiegeometriaa parannetaan ja ramppeja jatketaan nykyohjeistukset täyttäviksi. Lisäksi rampeille rakennetaan lisäkaistoja.
  • Valtatien yli rakennetaan uusi jalankulku- ja pyöräilyväylän silta nykyisen risteyssillan eteläpuolelle.
  • Nykyisiä jalankulun ja pyöräilyn alikulkukäytäviä uusitaan ja osaa jatketaan.
  • Palokanorren ja Matinmäentien/Ritopohjantien liittymään rakennetaan kiertoliittymä.
  • Rakennetaan melusuojauksia.
  • Parannetaan Ruokkeentien ja Saarenmaantien turvallisuutta ja sujuvuutta.