Hyppää sisältöön

Yhteystiedot

Lapin ELY-keskus

Siltainsinööri

Jaakko Myllylä

  • 0295 037 222

Valtatie 29 Tornion sillan perusparannus, Tornio

Tiehanke Suunnitteilla Lappi

Tornion sillan perusparannuksella parannetaan sillan kuormituskestävyyttä ja käytettävyyttä.

Hankkeen sisältö

Tornion silta sijaitsee valtatiellä 29 Tornion keskustassa lähellä Suomen ja Ruotsin rajaa. Hankkeessa uusitaan huonokuntoisen sillan teräsbetonikansi ja muutetaan se liittorakenteiseksi. Lisäksi uusitaan sillan kaiteet, liikuntasaumalaitteet, laakerit ja valaisimet sekä peruskorjataan sillan alusrakenteet ja teräspalkit.

Hankkeen tausta

Valtatie 29 haarautuu Keminmaassa Helsingistä Utsjoelle johtavasta valtatiestä 4 ja päättyy Tornioon Ruotsin rajalle. Valtatie 29 on osa TEN-T-ydinverkkoon sisältyviä Skandinavia-Välimeri ja Pohjanmeri-Itämeri ydinverkkokäytäviä ja Suomen tärkein maayhteys Ruotsiin ja muualle Eurooppaan. Reitti on myös tärkeä yhteys Norjan satamiin ja erikoiskuljetuksille Suomen ja Ruotsin välillä. Valtatie 29 on suunnitteluosuudella myös osa suurten erikoiskuljetusten (SEKV) reittiä. Tie sillan kohdalla on nelikaistainen ja vuorokausiliikenteen määrä on noin 18 600 ajoneuvoa, josta raskaan liikenteen osuus on 5 %. Nopeusrajoitus sillan kohdalla on 60 km/h.  Sillan kohdalla ei ole jalankulun ja pyöräilyn kaistoja.

Tornion silta on teräksinen jatkuva palkkisilta, jossa on teräsbetonikansi. Silta on valmistunut vuonna 1979 ja sen pituus on 318 metriä ja hyödyllinen leveys 17,5 metriä. Sillan kunto on tehtyjen tarkastusten perusteella todettu huonoksi ja vaurioiden vaativan laajan peruskorjauksen. Sillalle laaditussa toimenpideselvityksessä todettiin sillan betonikansi vaurioitumisherkäksi ja pitkäaikaiskestävyys huonoksi, joten se päätettiin uusia kokonaan ja muuttaa sillan kansi liittorakenteiseksi.

Hankkeen tavoitteet

Tornion sillan perusparannuksen tavoitteena on parantaa sillan kuormituskestävyyttä ja käytettävyyttä lisääntyvää rajaliikennettä ja erikoiskuljetuksia varten. Sillan teräs- ja betonirakenteiden peruskorjauksella jatketaan niiden käyttöikää vähintään 50 vuotta. Sillan kaiteiden uusimisella parannetaan liikenneturvallisuutta ja valaistuksen uusimisella saadaan säästöjä energiakustannuksissa.   

Aikataulu ja osallisuus

Hankkeen rakentamissuunnittelu on aloitettu 3/2024 ja suunnitelmat ovat valmiit 9/2024. Hankkeen rakentaminen kilpailutetaan syksyllä 2024 ja rakentamisen on arvioitu kestävän kaksi vuotta. 

Hankeen osarahoituksesta vastaa Verkkojen Eurooppa (Connecting Europe Facility, CEF). CEF Verkkojen Eurooppa  -välineen kautta rahoitetaan hankkeita, joilla kehitetään Euroopan unionin energia-, liikenne- ja digitaalisia yhteyksiä.

Suunnittelijana toimii A-insinöörit Oy.

Ajankohtaista hankkeessa

Ajankohtaista hankkeessa