Yhteystiedot
Jyväskylän läntinen kehätie välillä vt 18 (Ruoke) – vt 4 (Lintukangas)
Valtateiden 18 ja 4 välinen liikenne kulkee tällä hetkellä Jyväskylän kaupunkialueen (Rantaväylä) tai yhdystien 16685 (Ruokkeentie) läpi. Rantaväylä välittää pitkänmatkaista, seudullista ja paikallista liikennettä, ja sillä on suuri merkitys sekä elinkeinoelämän kuljetuksille että henkilöliikenteelle. Se on kuitenkin usein ruuhkainen ja erittäin herkkä liikenteen häiriöille. Oikaisu Ruokkeentien kautta on noin 10 km lyhyempi, joten se houkuttelee erityisesti raskasta liikennettä. Ruokkeentien läpikulkuliikenne aiheuttaa haittaa tien varren asutukselle ja valtatien 4 puoleinen osuus tiestä on erittäin ruuhkainen, koska alueella on Palokan kaupallisten palveluiden keskittymä ja runsaasti asutusta.
Jyväskylän kaupunki on merkinnyt yleiskaavoihinsa kokonaan uuden tieyhteyden valtateiden 18 ja 4 välille Ruoke-Lintukangas (Läntinen kehätie). Läntisen kehätien varteen on myös kaavoitettu uusia asuinalueita, erityisesti valtatien 4 puoleisessa päädyssä. Uudet maankäytön alueet ovat riippuvaisia läntisestä kehätiestä ja Ruokkeentien liikenteen vähentyessä tien varren maankäytön kehittämisen edellytykset paranevat.
Keski-Suomen ELY-keskus on käynnistänyt toimenpidesuunnitelman läntisen kehätien rakentamiseksi. Suunniteltavan tien pituus on noin 8 km. Toimenpidesuunnitelma on esisuunnitelma, jossa esitetään seututietasoisen maantien vaatimat likimääräiset tilavaraukset sekä kytkennät nykyiseen ja tulevaan maankäyttöön. Lisäksi arvioidaan hankkeen vaikutuksia mm. liikenteeseen, ihmisiin, ympäristöön ja maankäyttöön sekä selvitetään tien rakentamiskustannukset.
Läntisen kehätien keskeiset tavoitteet:
• Tavara- ja henkilöliikenteen sujuvuuden parantaminen Jyväskylän seudulla
• Liikenneturvallisuuden parantaminen
• Maankäytön kehittämisen mahdollisuuksien tukeminen
• Liikennehaittojen vähentäminen Rantaväylältä ja Ruokkeentieltä
Suunnitelmaa laativana konsulttina toimii FCG Finnish Consulting Group Oy.
Suunnittelutilanne
Suunnittelu on aloitettu keväällä 2021 lähtötietojen keräämisellä sekä erillisen luontoselvityksen teettämisellä.
Suunnittelua ohjaa hankeryhmä, johon kuuluu asiantuntijoita eri organisaatioista:
• Keski-Suomen ELY keskus (L ja Y)
• Väylävirasto
• Jyväskylän kaupunki
• Keski-Suomen liitto
• Keski-Suomen museo
Suunnitelma valmistuu vuoden 2024 aikana.
Jatkosuunnittelu ja toteutus
Suunnittelun jatkamisesta seuraavaan suunnitteluvaiheeseen ei ole tietoa. Myöskään toteutusaikataulusta ei ole tietoa.
Tarveselvitys
- Raportin tekstiosa (414 kt)
- Liite 1. Maanteiden liikennemäärät 2010 (1,4 Mt)
- Liite 2. Jyväskylän seudun suuret tiehankkeet (1,1 Mt)
- Liite 3. Keski-Suomen maakuntakaavan ote (390 kt)
- Liite 4. Jyväskylän yleiskaavaluonnos 24.4.2012 (1,8 Mt)
- Liite 5. Läntisen ohikulkutien vaikutus liikennemääriin (640 kt)
- Liite 7. Yleiskartta (1,4 Mt)
- Liite 8. Suunnitelmakartta ja pituusleikkaus plv 16150-18600 (660 kt)
- Liite 9. Suunnitelmakartta ja pituusleikkaus plv 18600-21600 (700 kt)
- Liite 10. Suunnitelmakartta ja pituusleikkaus plv 21600-23960 (580 kt)