Nykytila
Rataosalla on viikoittaista tavaraliikennettä.
- Joensuu–Heinävaara-rataosa on puupölkyllä ja K43-kiskolla varustettu. Päällysrakenne on uusittu vuonna 2010.
- Heinävaara–Ilomantsi-rataosan kiskot ovat K30-naulakiinniteistä kiskoa ja päällysrakenne on hyvin vanha.
- Rataosan vaihteet ovat pääraiteen osalta 54 kilon kiskopainolla ja sivuraiteilla on K30- ja K43 kiskopainon vaihteita.
- Ratapenkereet ovat paikoin kapeat.
- Rataosan tukikerros Heinävaara–Ilomantsi on soraa ja Joensuu–Heinävaara raidesepeliä.
Rataosa Heinävaara–Ilomantsi oli päällysrakenteen osalta elinkaarensa päässä. Joensuu–Heinävaara osuudella kiskojen kunto oli huono ja kiskojatkokset on ongelmallisia.
Toteutusaikataulu
- Projektin valmistelu käynnistyi 2019.
- Mittaustyöt suunnittelua varten tehtiin 2019-2020 Suomen GPS mittauksen toimesta.
- Rakentamissuunnittelu (Ramboll Finland Oy) tehtiin 2020.
- Yhden ratarummun uusiminen tote.utettiin syksyllä 2020 (KVL-Tekniikka Oy)
- Heinävaara-Tuupovaara päällysrakenteen uusiminen (n. 20 km) rakentamisurakka tehdään kesällä 2021, pääurakoitsijana Destia Rail Oy.
- Materiaalihankintoja vuodelle 2022 (pölkyt) tehdään syksyllä 2021.
- Joensuu-Heinävaara-kiskon vaihto ja Tuupovaara-Ilomantsi-päällysrakenteen uusiminen, urakat kilpailutetaan talvella 2022 ja työt käynnistyvät toukokuussa 2022.
- Hanke valmistui loppuvuodesta 2022.
Hankkeella hyödynnettiin mahdollisuuksien ja saatavuuden mukaan kierrätysmateriaalia kiskojen ja betonipölkkyjen osalta. Vuoden 2021 urakka toteutettiin pääosin Luumäki-Imatra-rataosalta vapautuvista 60E1 ratakiskoista ja vuoden 2000 betoniratapölkyistä, joilla on elinkaarta vielä runsaasti jäljellä.
Rakennuttajakonsulttina hankkeessa toimi Ramboll CM Oy.