Hyppää sisältöön

Leppävaara–Kera (AU1)

Espoon kaupunkirata -hankkeen ensimmäinen alueurakka kattaa Leppävaaran, Kilon ja Keran asemien välisen alueen. Alueurakka on koko Espoon kaupunkirata –hankkeen suurin urakka. Hankkeella urakoitsijana toimii GRK Suomi Oy. 

Hankkeessa Leppävaaran ja Kilon välille rakennetaan kaksi uutta raidetta. Valmistuessaan Leppävaara–Kilo-välin kaksi eteläisintä raidetta on tiheän kaupunkijunaliikenteen käytössä ja kaksi pohjoisinta raidetta on varattu nopeamman lähijunaliikenteen sekä Turun suunnan kaukoliikenteen tarpeisiin. Tämä parantaa lähi- ja kaukoliikenteen sujuvuutta.     

Lisäksi urakassa rakennetaan useita siltakohteita (mm. Säterinpuisto, Kilonpuistoonportti, Kilon asematunneli, Lansa, Dreija sekä Kera). Lisäksi Leppävaaran, Kilon ja Keran asemia uusitaan. Urakkaan sisältyy myös varsinaisen ratahankkeen sisällön lisäksi Espoon ja Kauniaisten kaupunkien rahoituksella tehtäviä Rantaradanbaanan rakenteita.    

Liikennejärjestelyt AU1:lla

Säterin alue ja Leppävaaran aseman seutu 

Säterin alueella ja Leppävaaran aseman seudulla on tehty liikennejärjestelyjä pyöräilyn ja jalankulun reitteihin. 

Ratsukadun länsipuolen jalankulun ja pyöräilyn väylä on suljettu välillä Linnatullinkatu ja Vanha maantie. Siltojen korjaamiseen ja rakentamiseen liittyvä jalankulun ja pyöräilyn järjestely on käytössä heinäkuuhun 2025 saakka. 

Kartassa näkyvät järjestelyt ovat voimassa toistaiseksi. 

 
Pyöräilyliikenteen työnaikaiset kulkureitit urakka-alueella 
 

Työmaa vaikuttaa myös pyöräilyreitteihin, joista osa on jouduttu poistamaan käytöstä.

Työnaikaiset jalankulun ja pyöräilyn reitit Karamalmista kohti Kauniaista 24.6.2024 alkaen. 

Kilonpuistonportin kaistansulku 

Kilonpuistonportin kaistansulku, vaihe 2