Hankkeen taustat
Helsingin ratapihan liikenne on kasvanut jatkuvasti vuosien saatossa ja liikenne on ollut hyvin häiriöherkkää. Helsingin ratapiha on tiivis, eikä ympäristö mahdollistanut ratapihan laajentamista, joten toimivuuden parantamiseksi ja kapasiteetin lisäämiseksi päätettiin kehittää olemassa olevaa ratapihaa laitteineen vastaamaan tulevaisuuden tarpeita.
Lisätarvetta ratapihan tehostamiseen toi myös Pasila–Riihimäki-radan parannushankkeen ensimmäinen osa, joka valmistui vuonna 2020. Hankkeen toisen vaiheen valmistuttua kaukojunaliikenne tulee lisääntymään entisestään Helsingin ratapihalla.
Hankkeen tavoitteet ja tehdyt toimenpiteet
Helsingin ratapihan toimivuuden parantaminen -hankkeen tavoitteena oli Helsingin ratapihan häiriöiden vähentäminen, kapasiteetin lisääminen ja junien täsmällisyyden parantaminen.
Ratapihamuutoksessa oli kyse vaihteiden ja vaihdekujien lisäämisestä, jotka mahdollistavat junille useampia raidevaihtoehtoja Helsingin ja Pasilan välillä. Junaliikenteen tihentyminen mahdollistettiin opastinvälien lyhentämisellä ja turvalaitteisiin liittyvän asetinlaitteen toimintojen kehittämisellä.
Hankkeen eteneminen
Helsingin ratapihan toimivuuden parantaminen -hankkeen rakentaminen on aloitettu 2016 ja hanke valmistui vuoden 2021 loppuun mennessä.
Vuosina 2016–2019 hankkeessa asennettiin 12 vaihdeyhteyttä, aloitettiin turvalaitejärjestelmän uudistaminen sekä kunnostettiin huoltoraiteiden päällysrakenteet. Vuonna 2020 toteutettiin Pasilan läntiseen lisäraiteeseen liittyvät raiteistomuutokset, turvalaitepäivitykset sekä sähköradan muutostyöt. Vuoden 2020 loppuun mennessä saavutettiin hankkeelle asetetut päätavoitteet. Vuonna 2021 viimeisteltiin vielä turvalaitepäivitykset.
Rakentamissuunnittelu 2015-2019
Rakentaminen alkoi 2016
Raiteistomallin muutos valmistui vuonna 2021
Hankkeen kustannukset
Hankkeen kustannukset olivat 50 miljoonaa euroa. Hyvän ennakkosuunnittelun ja onnistuneiden urakkakilpailutusten ansiosta hankkeen kustannusarvio alittui kymmenellä miljoonalla eurolla. Rakentamissuunnittelu sai TEN-T-tukea.
Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.