Hankkeen taustaa
Valtatie 15 välillä Kotka–Kouvola on satamien ja suurteollisuuden kuljetusten sekä Kymenlaakson työmatkaliikenteen pääväylä. Nykyinen tie on paikoin ruuhkautunut ja turvallisuudeltaan puutteellinen.
Yhteysvälin ongelmina ovat heikko liikenneturvallisuus sekä kapean kaksikaistaisen tien riittämättömyys palvella suurta ja kasvavaa liikennemäärää. Liikenteen jonoutuminen on yleistä erityisesti arkipäivisin runsaan työmatka- ja raskaan liikenteen sekä huonojen ohitusmahdollisuuksien takia. Valtatiellä ei ole jalankulun ja pyöräilyn väyliä tai leveitä pientareita, mikä vaikeuttaa liikkumista pyörällä tai jalan.
Hankkeen sisältö
Valtatietä 15 Kotkan Rantahaan ja Kouvolan välillä parannetaan yhtenäiseksi ohituskaistajaksoilla, pääliittymien parantamisella sekä laajoilla tie- ja liittymäjärjestelyillä.
Hankkeen 1. vaiheessa toteutetaan seuraavat toimenpiteet:
- Leikari–Ylänummi, Uronlampi–Inkeroinen ja Keltakangas–Kiehuva-välit (22 km) parannetaan keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi (yhdeksän ohituskaistaa). Uronlammen ja Inkeroisten välillä tielinjausta muutetaan noin kahdeksan kilometrin matkalta, muualla tietä parannetaan pääosin nykyisellä paikallaan.
- Marinkylän kohdalle tehdään eritasoliittymä. Leikarin, Tehontien sekä Tykkimäen eritasoliittymiä parannetaan.
- Inkeroisten, Rautakorven ja Kiehuvan liittymät parannetaan porrastetuiksi liittymiksi.
- Leikarista Ylänummelle ja Uronlammelta Kiehuvaan rakennetaan maantietasoinen, yhtenäinen rinnakkaistie.
- Lisäksi toteutetaan yksityistiejärjestelyjä, riista-aitoja, kaksi vihersiltaa, melusuojauksia, pohjavesisuojausta, tievalaistusta sekä jalankulun ja pyöräilyn järjestelyjä Kouvolan Tykkimäkeen ja Inkeroisiin, Kotkan Tavastilaan sekä pääliittymiin.
Hankkeen tavoitteet ja hyödyt
Hankkeen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta sekä kuljetusten ja henkilö- ja työmatkaliikenteen sujuvuutta. Liikenteen palvelutaso paranee, ohitusmahdollisuudet lisääntyvät ja matka-aika on ennakoitavampi. Kuljetusten ongelmakohtia saadaan poistettua.
Suurin osa liikenteellisen saavutettavuuden hyödyistä kohdistuu elinkeinoelämälle. Kyseessä on myös huoltovarmuuden kannalta keskeinen yhteysväli.
Hankkeen aikataulu
Tiesuunnitelma on saanut lainvoiman kesäkuussa 2024.
Vuoden 2025 aikana hanketta edistetään muun muassa tekemällä maantietoimitus, lisäpohjatutkimuksia ja tiesuunnitelman täydennyssuunnitelmat.
Rakentaminen alkaa tämänhetkisen arvion mukaan vuonna 2026. Hanke valmistuu vuoden 2029 loppuun mennessä.
Hankkeen kustannukset
Hankkeen kustannusarvio on 122 miljoonaa euroa (MAKU 145, 2020=100).