Helsinki–Riihimäki-ratahanke

Ratahanke Käynnissä Uusimaa

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella. Hankeen myötä liikenne toimii paremmin, henkilöjunaliikennettä voidaan lisätä ja tavarajunaliikenteen kilpailukyky paranee. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa.

Kävelijöitä talvella Ainolan aseman uudella itäisellä laiturilla numero 4. Kuva: Jussi Pajunen

Hankkeen perustiedot

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2015-2030
Urakoitsija
Hankealueen kunnat ja kaupungit, Fintraffic, HSL ja VR-Yhtymä
Kustannukset
546 milj. € *
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet
  • Parantaa pääradan toimintavarmuutta.
  • Lisätä rataosan kapasiteettia.
  • Vähentää rataosan häiriöherkkyyttä.
  • Keravan tavararaide: valmis 2017
  • Lisäraide Ainola–Purola: valmis 2019
  • Riihimäen henkilöratapiha: valmis 2021
  • Tikkurilan ratapiha valmis 2024
  • Kytömaa–Ainola lisäraiteet ja Ainolan asema 2023–2026
  • Purola–Jokela lisäraiteet 2024–2028
  • Hyvinkää–Riihimäki lisäraiteet 2025–2030

Ajankohtaista hankkeella

Vuoden 2024 lopussa valmistuneessa hankkeen ensimmäisessä vaiheessa keskityttiin liikennepaikkojen muutoksiin. Hankkeen toisessa ja kolmannessa vaiheessa rakennetaan varsinaiset lisäraideosuudet. Lisäraiteiden osalta ensimmäinen etappi saavutettiin  vuoden vaihteessa 2024-2025 itäisen lisäraiteen valmistuessa. Läntinen lisäraide valmistuu vuonna 2026, jolloin päärata on neliraiteinen Helsingistä Järvenpäähän saakka. Toisen vaiheen valmistuessa vuonna 2030, jatkuu päärata neliraiteisena Helsingistä Jokelaan.  Toisen vaiheen töitä on tehty vuodesta 2020 ja ne jatkuvat aina vuoteen 2030 saakka.

Kohti parempaa päärataa

Rataosa Helsingin ja Riihimäen välillä on junamääriltään Suomen vilkkaimmin liikennöity. Se on osa maan vanhinta, yli 160 vuotta sitten rakennettua päärataa.

Rataosalla kulkee päivittäin muun muassa:

  • Helsingistä Riihimäen ja Lahden suuntiin liikennöivä lähiliikenne
  • Tampereen suuntaan ja Lahden oikoradalle suuntautuva kaukoliikenne
  • Vuosaaren, Sköldvikin ja Hangon radalta pääradalle suuntautuva tavaraliikenne.

Hankkeen valmistuttua Helsingin ja Riihimäen välinen rataosa tulee olemaan täydeltä matkaltaan vähintään neliraiteinen. Lisäraiteilla kasvatetaan rataosan kapasiteettia ja häiriönsietokykyä. Seisakkeilla tehtävillä muutoksilla parannetaan palvelutasoa ja esteettömyyttä sekä lisätään junaliikenteen houkuttelevuutta.

”Rataosan toimintavarmuus paranee, henkilöjunaliikennettä on mahdollista lisätä ja tavaraliikenteen kilpailukyky kohenee.”

Työntekijöitä rata-alueella rakentamassa, kuva: Jussi Pajunen

Hanke rakennetaan kolmessa vaiheessa

Parhaillaan käynnissä on hankkeen toinen vaihe. Käynnissä olevista, tulevista sekä jo valmistuneista työvaiheista on tietoa tarkemmin paikkakuntakohtaisilla alasivuilla.

HelsinkiRiihimäki-ratahankkeen kolmen vaiheen toteuttamisaikataulut.

1. vaihe: valmistunut. Vaihe keskittyi liikennepaikkojen parantamiseen vuosina 2015–2024

2. vaihe: lisäraiteet Kerava–Järvenpää ja Järvenpää–Jokela

Toisessa toteutusvaiheessa, vuosien 2020–2028 aikana, rakennetaan lisäraiteet Keravan ja Järvenpään sekä Järvenpään ja Jokelan välille. Keravan ja Jokelan välille muodostuu noin 20 kilometriä pitkä neliraiteinen rataosuus. Keravalla tavaraliikenneraidetta jatketaan Sködvikinradalta Lahden oikoradan suuntaan. Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan Arolammille saakka rakennetaan läntinen lisäraide. Lisäksi tehdään muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaan.

3. vaihe: ratasuunnitelma hyväksytty

Kolmannesta vaiheesta on valmistunut ratasuunnitelma, joka on hyväksytty tammikuussa 2024. Kolmannessa vaiheessa on tarkoitus rakentaa lisäraiteet edelleen Jokelasta Riihimäelle.

Ratasuunnitelmassa esitetään Tuusulan Jokelan ja Riihimäen välille:

  • kahta lisäraidetta
  • tavaraliikenteen raiteen ylikulkusiltaa neljän pääradan raiteen yli Hyvinkään pohjoispuolelle
  • siltoihin, turva- ja sähkölaitteisiin ja meluntorjuntaan tehtäviä muutoksia ja täydennyksiä.

Kolmannesta vaiheesta voi lukea Pasila–Riihimäki-hankesivulta.

Hankkeen kustannukset

* Helsinki–Riihimäki-hankkeen 1. vaiheen kustannusarvio on 163 milj. € ja 2. vaiheen 383 milj. €. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.

Hankkeen kuvat Flickr-kuvapalvelussa

Kuvia Helsinki–Riihimäki-ratahankkeelta joulukuussa 2024. Kuvat ovat median vapaasti käytettävissä hankkeesta viestittäessä. Kuvaajatiedot mainittava. Tutustu hankkeen kaikkiin Flickr-kuvakokoelman kuviin tämän linkin kautta.

 

Lisätietoa

Seuraa hanketta Facebookissa

Tilaa hankkeen uutiskirje

Katso hankkeen kuvia Flickr-kuvapalvelussa

Lue lisää hankkeen kolmannesta vaiheesta Pasila–Riihimäki-radan välityskyvyn parantaminen

Ajankohtaista

Ajankohtaista