Ajankohtaista hankkeessa
Kesä 2025 oli Helsinki–Riihimäki-ratahankkeen tähän mennessä vilkkain rakentamiskausi. Töillä parannetaan junaliikenteen toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöherkkyyttä etenkin työmatkalaisten kannalta tärkeällä rataosuudella. Kesän aikana on rakennettu lisäraiteen vaatimia rakenteita ja tehty turvalaitejärjestelmän käyttöönottoon liittyviä tarkastuksia. Elokuussa tehtiin vaihteiden asennuksia ja siirrettiin Ainolan aseman alikulkukäytävän läntinen silta paikoilleen.
Jokelan aseman liikenne on palannut ennalleen 28.11.2025 alkaen
Tuusulan Hornankallion sekä Tyyneläntien välillä louhintatöiden vuoksi läntinen raide Purolan ja Jokelan välillä on ollut pois käytöstä, mikä on vaikuttanut junien käyttämiin laitureihin Jokelan asemalla. Louhintatöillä on tehty lisää tilaa lisäraiteiden rakentamista varten.
25.8. – 27.11.2025 asemarakennuksen viereinen reunalaituri 1 ei ole ollut käytössä arkisin klo 10.15–15.00 välillä. Helsingin suuntaan kulkevat junat käyttävät tällöin välilaitureita 2 ja 3.
Perjantaista 28.11.2025 alkaen liikenne ja kaikki laiturit ovat jälleen normaalisti käytössä.
Työmailla tapahtuu joulukuussa
- Purolan ja Nuppulinnan välillä Hornankallion ja Tyyneläntie kohdan varsinaiset louhinnat on tehty, ja työt jatkuvat louhittujen kalliopintojen puhdistamisella. Purolan ja Nuppulinnan välillä on on rakennettu syksyn aikana loppuja alueella tarvittavia esikuormituspenkereitä. Osa näistä on valmistunut marraskuun lopussa, ja viimeisten rakentaminen on parhaillaan käynnissä.
- Ainolan asemalla rakennetaan uuden läntisen laiturin laiturikatosta ja tehdään läntisen laiturin sähkötöitä.
- Kytömaan ja Ainolan välillä on tehty syksyn mittaan päällysrakenne- ja sähköratatöitä. Tulevina viikkoina työt keskittyvät sähkörataan, kun alueella vedetään ajolankoja ja tehdään kaapelointeja.
- Loppuvuoden aikana mittauksia ja tutkimuksia tehdään useassa paikassa hankealueella. Kytömaalla tehdään maaperätutkimuksia, Purolan ja Jokelan välillä maastomallimittauksia sekä Hyvinkään ja Monnin alueilla täydentäviä maastotutkimuksia.
Vuorovaikutustilaisuus Kytömaan tavaraliikenneraiteesta 19.11.2025
Kytömaan tavaraliikenneraiteesta ja ratasuunnitelmasta keskusteltiin keskiviikkona 19.11.2025 klo 17–18 Teamsissä.
Kytömaa on merkittävä raideliikenteen risteyspaikka, jossa risteävät Kerava–Vuosaari-, Kerava–Sköldvik-, Kerava–Lahti- ja Helsinki–Riihimäki-rataosuudet. Suunnitteilla oleva tavaraliikenneraide mahdollistaa suoran yhteyden Vuosaaren ja Sköldvikinradoilta Lahden suuntaan.
Tilaisuudessa esiteltiin suunnitelman luonnoksia ja suunnitteluratkaisuja.
Suunnitelmat asetetaan nähtäville arviolta 8.12.2025, mutta niistä voi jättää jo palautetta.
Kohti parempaa päärataa
Rataosa Helsingin ja Riihimäen välillä on junamääriltään Suomen vilkkaimmin liikennöity. Se on osa maan vanhinta, yli 160 vuotta sitten rakennettua päärataa.
Rataosalla kulkee päivittäin muun muassa:
- Helsingistä Riihimäen ja Lahden suuntiin liikennöivä lähiliikenne
- Tampereen suuntaan ja Lahden oikoradalle suuntautuva kaukoliikenne
- Vuosaaren, Sköldvikin ja Hangon radalta pääradalle suuntautuva tavaraliikenne.
Hankkeen valmistuttua Helsingin ja Riihimäen välinen rataosa tulee olemaan täydeltä matkaltaan vähintään neliraiteinen. Lisäraiteilla kasvatetaan rataosan kapasiteettia ja häiriönsietokykyä. Seisakkeilla tehtävillä muutoksilla parannetaan palvelutasoa ja esteettömyyttä sekä lisätään junaliikenteen houkuttelevuutta.
”Rataosan toimintavarmuus paranee, henkilöjunaliikennettä on mahdollista lisätä ja tavaraliikenteen kilpailukyky kohenee.”
Hanke rakennetaan kolmessa vaiheessa
Parhaillaan käynnissä on hankkeen toinen vaihe. Käynnissä olevista, tulevista sekä jo valmistuneista työvaiheista on tietoa tarkemmin paikkakuntakohtaisilla alasivuilla.
1. vaihe: valmistunut. Vaihe keskittyi liikennepaikkojen parantamiseen vuosina 2015–2024
2. vaihe: lisäraiteet Kerava–Järvenpää ja Järvenpää–Jokela
Toisessa toteutusvaiheessa, vuosien 2020–2028 aikana, rakennetaan lisäraiteet Keravan ja Järvenpään sekä Järvenpään ja Jokelan välille. Keravan ja Jokelan välille muodostuu noin 20 kilometriä pitkä neliraiteinen rataosuus. Keravalla tavaraliikenneraidetta jatketaan Sködvikinradalta Lahden oikoradan suuntaan. Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan Arolammille saakka rakennetaan läntinen lisäraide. Lisäksi tehdään muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaan.
3. vaihe: ratasuunnitelma hyväksytty
Kolmannesta vaiheesta on valmistunut ratasuunnitelma, joka on hyväksytty tammikuussa 2024. Kolmannessa vaiheessa on tarkoitus rakentaa lisäraiteet edelleen Jokelasta Riihimäelle.
Ratasuunnitelmassa esitetään Tuusulan Jokelan ja Riihimäen välille:
- kahta lisäraidetta
- tavaraliikenteen raiteen ylikulkusiltaa neljän pääradan raiteen yli Hyvinkään pohjoispuolelle
- siltoihin, turva- ja sähkölaitteisiin ja meluntorjuntaan tehtäviä muutoksia ja täydennyksiä.
Kolmannesta vaiheesta voi lukea Pasila–Riihimäki-hankesivulta.
Hankkeen kustannukset
* Helsinki–Riihimäki-hankkeen 1. vaiheen kustannusarvio on 163 milj. € ja 2. vaiheen 383 milj. €. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.
Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.