Ajankohtaista hankkeessa
Kesä 2025 oli Helsinki–Riihimäki-ratahankkeen tähän mennessä vilkkain rakentamiskausi. Töillä parannetaan junaliikenteen toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöherkkyyttä etenkin työmatkalaisten kannalta tärkeällä rataosuudella. Kesän aikana on rakennettu lisäraiteen vaatimia rakenteita ja tehty turvalaitejärjestelmän käyttöönottoon liittyviä tarkastuksia. Elokuussa tehtiin vaihteiden asennuksia ja siirrettiin Ainolan aseman alikulkukäytävän läntinen silta paikoilleen.
Työmailla tapahtuu marraskuussa
- Purolan ja Nuppulinnan välillä Hornankallion ja Tyyneläntie kohdalla jatkuvat louhintatyöt sekä louheen poisajo. Lisäksi rakennetaan vastapenkereitä sekä esikuormituspenkereitä useassa pehmeikkökohdassa, tehdään johtosiirtoja ja ojien putkituksia.
Ympäristöasiantuntijoiden työlistalla ovat myös uhanalaisten masmaloiden siirrot ratatöiden tieltä vastapenkereisiin. - Nuppulinnan ja Jokelan välillä sekä Monnin ja Riihimäen tavara-aseman välillä tehdään maaperätutkimuksia, jotka painottuvat arkipäiviin.
- Ainolan asemalla rakennetaan uusia hissitorneja ja portaikkoja sekä viimeistellään laiturirakenteita.
- Kytömaan ja Ainolan välillä pohjanvahvistustyöt ovat valmistuneet ja työt etenevät raiteen, kaapelireittien ja sähköradan osalta. Kytömaalla vaihteenlämmitykset on otettu käyttöön.
Tulossa: vuorovaikutustilaisuus Kytömaan tavaraliikenneraiteesta 19.11.2025
Tervetuloa keskustelemaan Kytömaan tavaraliikenneraiteesta ja ratasuunnitelmasta keskiviikkona 19.11.2025 klo 17–18.
Tilaisuus järjestetään Teamsissä, eikä ennakkoilmoittautumista tarvita.
Kytömaa on merkittävä raideliikenteen risteyspaikka, jossa risteävät Kerava–Vuosaari-, Kerava–Sköldvik-, Kerava–Lahti- ja Helsinki–Riihimäki-rataosuudet. Suunnitteilla oleva tavaraliikenneraide mahdollistaa suoran yhteyden Vuosaaren ja Sköldvikinradoilta Lahden suuntaan.
Tilaisuudessa esitellään suunnitelman luonnoksia ja suunnitteluratkaisuja – nyt on hyvä hetki tutustua ja antaa palautetta.
Liity tilaisuuteen tästä linkistä (Teams).
Muutoksia aikatauluissa Jokelan asemalla 25.8. alkaen
Tuusulan Hornankallion sekä Tyyneläntien välisellä osuudella käynnistyvillä louhintatöillä tehdään lisää tilaa lisäraiteiden rakentamista varten. Työt kestävät arviolta loppuvuoteen 2025 saakka. Louhintatöistä syntyy melu- ja pölyhaittaa, joista tiedotetaan alueen asukkaita vielä erikseen lähempänä ajankohtaa.
Louhintatöiden vuoksi läntinen raide Purolan ja Jokelan välillä on poissa käytöstä, mikä vaikuttaa junien käyttämiin laitureihin Jokelassa.
25.8.2025 alkaen asemarakennuksen viereinen reunalaituri 1 ei ole käytössä arkisin klo 10.15–15.00 välillä.
Helsingin suuntaan kulkevat junat käyttävät tällöin välilaitureita 2 ja 3.
Kohti parempaa päärataa
Rataosa Helsingin ja Riihimäen välillä on junamääriltään Suomen vilkkaimmin liikennöity. Se on osa maan vanhinta, yli 160 vuotta sitten rakennettua päärataa.
Rataosalla kulkee päivittäin muun muassa:
- Helsingistä Riihimäen ja Lahden suuntiin liikennöivä lähiliikenne
- Tampereen suuntaan ja Lahden oikoradalle suuntautuva kaukoliikenne
- Vuosaaren, Sköldvikin ja Hangon radalta pääradalle suuntautuva tavaraliikenne.
Hankkeen valmistuttua Helsingin ja Riihimäen välinen rataosa tulee olemaan täydeltä matkaltaan vähintään neliraiteinen. Lisäraiteilla kasvatetaan rataosan kapasiteettia ja häiriönsietokykyä. Seisakkeilla tehtävillä muutoksilla parannetaan palvelutasoa ja esteettömyyttä sekä lisätään junaliikenteen houkuttelevuutta.
”Rataosan toimintavarmuus paranee, henkilöjunaliikennettä on mahdollista lisätä ja tavaraliikenteen kilpailukyky kohenee.”
Hanke rakennetaan kolmessa vaiheessa
Parhaillaan käynnissä on hankkeen toinen vaihe. Käynnissä olevista, tulevista sekä jo valmistuneista työvaiheista on tietoa tarkemmin paikkakuntakohtaisilla alasivuilla.
1. vaihe: valmistunut. Vaihe keskittyi liikennepaikkojen parantamiseen vuosina 2015–2024
2. vaihe: lisäraiteet Kerava–Järvenpää ja Järvenpää–Jokela
Toisessa toteutusvaiheessa, vuosien 2020–2028 aikana, rakennetaan lisäraiteet Keravan ja Järvenpään sekä Järvenpään ja Jokelan välille. Keravan ja Jokelan välille muodostuu noin 20 kilometriä pitkä neliraiteinen rataosuus. Keravalla tavaraliikenneraidetta jatketaan Sködvikinradalta Lahden oikoradan suuntaan. Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan Arolammille saakka rakennetaan läntinen lisäraide. Lisäksi tehdään muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaan.
3. vaihe: ratasuunnitelma hyväksytty
Kolmannesta vaiheesta on valmistunut ratasuunnitelma, joka on hyväksytty tammikuussa 2024. Kolmannessa vaiheessa on tarkoitus rakentaa lisäraiteet edelleen Jokelasta Riihimäelle.
Ratasuunnitelmassa esitetään Tuusulan Jokelan ja Riihimäen välille:
- kahta lisäraidetta
- tavaraliikenteen raiteen ylikulkusiltaa neljän pääradan raiteen yli Hyvinkään pohjoispuolelle
- siltoihin, turva- ja sähkölaitteisiin ja meluntorjuntaan tehtäviä muutoksia ja täydennyksiä.
Kolmannesta vaiheesta voi lukea Pasila–Riihimäki-hankesivulta.
Hankkeen kustannukset
* Helsinki–Riihimäki-hankkeen 1. vaiheen kustannusarvio on 163 milj. € ja 2. vaiheen 383 milj. €. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.
Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.