Helsinki–Riihimäki-ratahanke

Ratahanke Käynnissä Uusimaa

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella. Hankeen myötä liikenne toimii paremmin, henkilöjunaliikennettä voidaan lisätä ja tavarajunaliikenteen kilpailukyky paranee. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa.

Juna ajaa lumituiskussa.

Hankkeen perustiedot

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2015–2030
Urakoitsija
Hankealueen kunnat ja kaupungit, Fintraffic, HSL ja VR-Yhtymä
Kustannukset
546 milj. € *
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet
  • Parantaa pääradan toimintavarmuutta.
  • Lisätä rataosan kapasiteettia.
  • Vähentää rataosan häiriöherkkyyttä.
  • Keravan tavararaide: valmis 2017
  • Lisäraide Ainola–Purola: valmis 2019
  • Riihimäen henkilöratapiha: valmis 2021
  • Tikkurilan ratapiha valmis 2024
  • Kytömaa–Ainola lisäraiteet ja Ainolan asema 2023–2026
  • Purola–Jokela lisäraiteet 2024–2028
  • Hyvinkää–Riihimäki lisäraiteet 2025–2030

Ajankohtaista hankkeessa

Kesä 2025 oli Helsinki–Riihimäki-ratahankkeen tähän mennessä vilkkain rakentamiskausi. Töillä parannetaan junaliikenteen toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöherkkyyttä etenkin työmatkalaisten kannalta tärkeällä rataosuudella. Kesän aikana on rakennettu lisäraiteen vaatimia rakenteita ja tehty turvalaitejärjestelmän käyttöönottoon liittyviä tarkastuksia. Elokuussa tehtiin vaihteiden asennuksia ja siirrettiin Ainolan aseman alikulkukäytävän läntinen silta paikoilleen. 

Jokelan aseman liikenne on palannut ennalleen 28.11.2025 alkaen

Tuusulan Hornankallion sekä Tyyneläntien välillä louhintatöiden vuoksi läntinen raide Purolan ja Jokelan välillä on ollut pois käytöstä, mikä on vaikuttanut junien käyttämiin laitureihin Jokelan asemalla. Louhintatöillä on tehty lisää tilaa lisäraiteiden rakentamista varten. 

25.8. – 27.11.2025 asemarakennuksen viereinen reunalaituri 1 ei ole ollut käytössä arkisin klo 10.15–15.00 välillä. Helsingin suuntaan kulkevat junat käyttävät tällöin välilaitureita 2 ja 3.

Perjantaista 28.11.2025 alkaen liikenne ja kaikki laiturit ovat jälleen normaalisti käytössä. 

Lue lisää mediatiedotteesta 12.8.: Syksyllä louhintatöitä Purola–Nuppulinna-välillä, poikkeusjärjestelyt Kytömaa–Ainola-välillä päättyneet

Työmailla tapahtuu joulukuussa

  • Purolan ja Nuppulinnan välillä Hornankallion ja Tyyneläntie kohdan varsinaiset louhinnat on tehty, ja työt jatkuvat louhittujen kalliopintojen puhdistamisella. Purolan ja Nuppulinnan välillä on on rakennettu syksyn aikana loppuja alueella tarvittavia esikuormituspenkereitä. Osa näistä on valmistunut marraskuun lopussa, ja viimeisten rakentaminen on parhaillaan käynnissä. 
  • Ainolan asemalla rakennetaan uuden läntisen laiturin laiturikatosta ja tehdään läntisen laiturin sähkötöitä.
  • Kytömaan ja Ainolan välillä on tehty syksyn mittaan päällysrakenne- ja sähköratatöitä. Tulevina viikkoina työt keskittyvät sähkörataan, kun alueella vedetään ajolankoja ja tehdään kaapelointeja. 
  • Loppuvuoden aikana mittauksia ja tutkimuksia tehdään useassa paikassa hankealueella. Kytömaalla tehdään maaperätutkimuksia, Purolan ja Jokelan välillä maastomallimittauksia sekä Hyvinkään ja Monnin alueilla täydentäviä maastotutkimuksia.

Vuorovaikutustilaisuus Kytömaan tavaraliikenneraiteesta 19.11.2025

Kytömaan tavaraliikenneraiteesta ja ratasuunnitelmasta keskusteltiin keskiviikkona 19.11.2025 klo 17–18 Teamsissä.

Kytömaa on merkittävä raideliikenteen risteyspaikka, jossa risteävät Kerava–Vuosaari-, Kerava–Sköldvik-, Kerava–Lahti- ja Helsinki–Riihimäki-rataosuudet. Suunnitteilla oleva tavaraliikenneraide mahdollistaa suoran yhteyden Vuosaaren ja Sköldvikinradoilta Lahden suuntaan.
Tilaisuudessa esiteltiin suunnitelman luonnoksia ja suunnitteluratkaisuja. 

Suunnitelmat asetetaan nähtäville arviolta 8.12.2025, mutta niistä voi jättää jo palautetta. 

Tilaisuuden esitysmateriaalit löydät tästä linkistä (pdf).

Voit tarkastella suunnitelmia ja jättää niistä palautetta Valtion liikenneväylien suunnittelu -palvelussa.

Kohti parempaa päärataa

Rataosa Helsingin ja Riihimäen välillä on junamääriltään Suomen vilkkaimmin liikennöity. Se on osa maan vanhinta, yli 160 vuotta sitten rakennettua päärataa.

Rataosalla kulkee päivittäin muun muassa:

  • Helsingistä Riihimäen ja Lahden suuntiin liikennöivä lähiliikenne
  • Tampereen suuntaan ja Lahden oikoradalle suuntautuva kaukoliikenne
  • Vuosaaren, Sköldvikin ja Hangon radalta pääradalle suuntautuva tavaraliikenne.

Hankkeen valmistuttua Helsingin ja Riihimäen välinen rataosa tulee olemaan täydeltä matkaltaan vähintään neliraiteinen. Lisäraiteilla kasvatetaan rataosan kapasiteettia ja häiriönsietokykyä. Seisakkeilla tehtävillä muutoksilla parannetaan palvelutasoa ja esteettömyyttä sekä lisätään junaliikenteen houkuttelevuutta.

”Rataosan toimintavarmuus paranee, henkilöjunaliikennettä on mahdollista lisätä ja tavaraliikenteen kilpailukyky kohenee.”

Työntekijöitä rata-alueella rakentamassa, kuva: Jussi Pajunen

Hanke rakennetaan kolmessa vaiheessa

Parhaillaan käynnissä on hankkeen toinen vaihe. Käynnissä olevista, tulevista sekä jo valmistuneista työvaiheista on tietoa tarkemmin paikkakuntakohtaisilla alasivuilla.

HelsinkiRiihimäki-ratahankkeen kolmen vaiheen toteuttamisaikataulut.

1. vaihe: valmistunut. Vaihe keskittyi liikennepaikkojen parantamiseen vuosina 2015–2024

2. vaihe: lisäraiteet Kerava–Järvenpää ja Järvenpää–Jokela

Toisessa toteutusvaiheessa, vuosien 2020–2028 aikana, rakennetaan lisäraiteet Keravan ja Järvenpään sekä Järvenpään ja Jokelan välille. Keravan ja Jokelan välille muodostuu noin 20 kilometriä pitkä neliraiteinen rataosuus. Keravalla tavaraliikenneraidetta jatketaan Sködvikinradalta Lahden oikoradan suuntaan. Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan Arolammille saakka rakennetaan läntinen lisäraide. Lisäksi tehdään muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaan.

3. vaihe: ratasuunnitelma hyväksytty

Kolmannesta vaiheesta on valmistunut ratasuunnitelma, joka on hyväksytty tammikuussa 2024. Kolmannessa vaiheessa on tarkoitus rakentaa lisäraiteet edelleen Jokelasta Riihimäelle.

Ratasuunnitelmassa esitetään Tuusulan Jokelan ja Riihimäen välille:

  • kahta lisäraidetta
  • tavaraliikenteen raiteen ylikulkusiltaa neljän pääradan raiteen yli Hyvinkään pohjoispuolelle
  • siltoihin, turva- ja sähkölaitteisiin ja meluntorjuntaan tehtäviä muutoksia ja täydennyksiä.

Kolmannesta vaiheesta voi lukea Pasila–Riihimäki-hankesivulta.

Hankkeen kustannukset

* Helsinki–Riihimäki-hankkeen 1. vaiheen kustannusarvio on 163 milj. € ja 2. vaiheen 383 milj. €. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.

Hankkeen kuvat Flickr-kuvapalvelussa

Kuvia Helsinki–Riihimäki-ratahankkeelta vuoden 2025 varrelta. Kuvat ovat median vapaasti käytettävissä hankkeesta viestittäessä. Kuvaajatiedot mainittava. Tutustu hankkeen kaikkiin Flickr-kuvakokoelman kuviin tämän linkin kautta.

 

Lisätietoa

Seuraa hanketta Facebookissa

Tilaa hankkeen uutiskirje

Katso hankkeen kuvia Flickr-kuvapalvelussa

Lue lisää hankkeen kolmannesta vaiheesta Pasila–Riihimäki-radan välityskyvyn parantaminen

Ajankohtaista

Ajankohtaista