Hyppää sisältöön

Helsinki–Riihimäki-ratahanke

Ratahanke Käynnissä Uusimaa

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella. Hankeen myötä liikenne toimii paremmin, henkilöjunaliikennettä voidaan lisätä ja tavarajunaliikenteen kilpailukyky paranee. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa.

Kuva: Jussi Pajunen

Hankkeen perustiedot

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2015-2030
Urakoitsija
Hankealueen kunnat ja kaupungit, Fintraffic, HSL ja VR-Yhtymä
Kustannukset
546 milj. € *
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet
  • Parantaa pääradan toimintavarmuutta.
  • Lisätä rataosan kapasiteettia.
  • Vähentää rataosan häiriöherkkyyttä.
  • Keravan tavararaide: valmis 2017
  • Lisäraide Ainola–Purola: valmis 2019
  • Riihimäen henkilöratapiha: valmis 2021
  • Tikkurilan ratapiha 2022–2024
  • Kytömaa–Ainola lisäraiteet ja Ainolan asema 2023–2026
  • Purola–Jokela lisäraiteet 2024–2028
  • Hyvinkää–Riihimäki lisäraiteet 2025–2030

Ajankohtaista

Vuorovaikutustilaisuus ratasuunnitelmasta Purola–Jokela 

Vuorovaikutustilaisuus ratasuunnitelmamuutoksista Järvenpään Purolan ja Tuusulan Jokelan välillä pidettiin 6. marraskuuta. Etätilaisuuteen osallistui yhteensä 41 osallista.

Ratasuunnitelman laatiminen on käynnissä. Se sisältää muutoksia rautatiealueen rajoihin ja siinä määritetään rakentamisen ajaksi haltuun otettavat alueet. Osallistujilla oli tilaisuudessa mahdollisuus kysellä ja keskustella hankkeesta sekä ratasuunnitelmaluonnoksesta. 

Ratasuunnitelmasta voi antaa palautetta 13.11. saakka Valtion liikenneväylien suunnittelupalvelussa

Ainolan itäinen laituri suljettu 7.7.–14.12.2024

Heinäkuussa Ainolassa alkoi uuden itäisen lisäraiteen päällysrakenteiden rakentaminen nykyisen laiturin kohdalle. Horsmakadun viereinen, itäinen laituri 2 suljettiin rakentamisen ajaksi 7.7.–14.12.2024. Lepolanväylän puoleinen, läntinen laituri 1 palvelee molempiin suuntiin matkustavia. Töiden valmistuttua uusi itäinen laituri ja lisäraide otetaan käyttöön 15. joulukuuta.

Kohti parempaa päärataa

Rataosa Helsingin ja Riihimäen välillä on junamääriltään Suomen vilkkaimmin liikennöity. Se on osa maan vanhinta, yli 160 vuotta sitten rakennettua päärataa.

Rataosalla kulkee päivittäin muun muassa:

  • Helsingistä Riihimäen ja Lahden suuntiin liikennöivä lähiliikenne
  • Tampereen suuntaan ja Lahden oikoradalle suuntautuva kaukoliikenne
  • Vuosaaren, Sköldvikin ja Hangon radalta pääradalle suuntautuva tavaraliikenne.

Hankkeen valmistuttua Helsingin ja Riihimäen välinen rataosa tulee olemaan täydeltä matkaltaan vähintään neliraiteinen. Lisäraiteilla kasvatetaan rataosan kapasiteettia ja häiriönsietokykyä. Seisakkeilla tehtävillä muutoksilla parannetaan palvelutasoa ja esteettömyyttä sekä lisätään junaliikenteen houkuttelevuutta.

”Rataosan toimintavarmuus paranee, henkilöjunaliikennettä on mahdollista lisätä ja tavaraliikenteen kilpailukyky kohenee.”

Työntekijöitä rata-alueella rakentamassa, kuva: Jussi Pajunen

Hanke rakennetaan kolmessa vaiheessa

Parhaillaan käynnissä ovat hankkeen ensimmäinen ja toinen vaihe. Käynnissä olevista, tulevista sekä jo valmistuneista työvaiheista on tietoa tarkemmin paikkakuntakohtaisilla alasivuilla.

HelsinkiRiihimäki-ratahankkeen kolmen vaiheen toteuttamisaikataulut.

1. vaihe: liikennepaikkojen parantamista vuosina 2016–2024

Ensimmäinen vaihe vuosina 2016–2024 on keskittynyt liikennepaikkojen parantamiseen.

Merkittävin kohde oli Riihimäen henkilöratapiha, jossa toteutettiin mittavat raide-, vaihde-, sähkörata- ja turvalaitemuutokset. Henkilöratapihan palvelutasoa parannettiin rakentamalla korkeat ja esteettömyysvaatimukset täyttävät laiturit ja kunnostamalla laiturikatokset. Asematunneli ja sen viereinen Peltosaaren alikulkukäytävä kunnostettiin yhdessä Riihimäen kaupungin kanssa. Asematunnelia jatkettiin Peltosaaren suuntaan.

Ensimmäisen toteutusvaiheen aikana rakennettiin Keravan tavaraliikenneraide Vuosaaren radalta Sköldvikin radalle ja läntinen lisäraide Järvenpäähän Ainolan ja Purolan välille. Keravalle rakennettiin junien turvallista liikennöintiä valvova asetinlaite. 

Tikkurilan ratapihalla on tehty vuosina 2022–2024 muutoksia raiteisiin, vaihteisiin ja laitureihin. Työt keskittyivät ensin ratapihan eteläpäähän ja siirtyivät pohjoispäähän keväällä 2024. Vuonna 2015 alkanut ensimmäinen toteutusvaihe tulee valmiiksi, kun ratapihan pohjoispään raide- ja vaihdemuutokset valmistuvat vuoden 2024 lopussa. Ilman näitä muutoksia Tikkurilasta muodostuisi liikenteelle pullonkaula lisäraiteiden valmistuessa.

2. vaihe: lisäraiteet Kerava–Järvenpää ja Järvenpää–Jokela

Toisessa toteutusvaiheessa, vuosien 2020–2028 aikana, rakennetaan lisäraiteet Keravan ja Järvenpään sekä Järvenpään ja Jokelan välille. Keravan ja Jokelan välille muodostuu noin 20 kilometriä pitkä neliraiteinen rataosuus. Keravalla tavaraliikenneraidetta jatketaan Sködvikinradalta Lahden oikoradan suuntaan. Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan Arolammille saakka rakennetaan läntinen lisäraide. Lisäksi tehdään muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaan.

3. vaihe: ratasuunnitelma hyväksytty

Kolmannesta vaiheesta on valmistunut ratasuunnitelma, joka on hyväksytty tammikuussa 2024. Kolmannessa vaiheessa on tarkoitus rakentaa lisäraiteet edelleen Jokelasta Riihimäelle.

Ratasuunnitelmassa esitetään Tuusulan Jokelan ja Riihimäen välille:

  • kahta lisäraidetta
  • tavaraliikenteen raiteen ylikulkusiltaa neljän pääradan raiteen yli Hyvinkään pohjoispuolelle
  • siltoihin, turva- ja sähkölaitteisiin ja meluntorjuntaan tehtäviä muutoksia ja täydennyksiä.

Kolmannesta vaiheesta voi lukea Pasila–Riihimäki-hankesivulta.

Hankkeen kustannukset

* Helsinki–Riihimäki-hankkeen 1. vaiheen kustannusarvio on 163 milj. € ja 2. vaiheen 383 milj. €. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.

Hankkeen kuvat Flickr-kuvapalvelussa

Kuvia Helsinki–Riihimäki-ratahankkeelta loka-marraskuussa 2024. Kuvat ovat median vapaasti käytettävissä hankkeesta viestittäessä. Kuvaajatiedot mainittava. Tutustu hankkeen kaikkiin Flickr-kuvakokoelman kuviin tämän linkin kautta.

Lisätietoa

Seuraa hanketta Facebookissa

Tilaa hankkeen uutiskirje

Katso hankkeen kuvia Flickr-kuvapalvelussa

Lue lisää hankkeen kolmannesta vaiheesta Pasila–Riihimäki-radan välityskyvyn parantaminen

Ajankohtaista

Ajankohtaista