Ajankohtaista
Ainolan aseman uusi itäinen laituri käyttöön 15.12.
Järvenpään Ainolan uusi itäinen laituri (numero 4) ja lisäraide otettiin käyttöön sunnuntaina 15.12. Pohjoiseen matkustavat voivat nyt hypätä kyytiin uudelta katetulta laiturilta.
Kytömaan ja Ainolan välille rakennetaan lisäraiteet vuosina 2023–2026. Itäisen lisäraiteen ja laiturin avaamisen myötä rakentaminen lähestyy puoliväliä. Uusi lisäraide varmistaa rataosan toimivuutta ja parantaa sen häiriönsietokykyä.
Kohti parempaa päärataa
Rataosa Helsingin ja Riihimäen välillä on junamääriltään Suomen vilkkaimmin liikennöity. Se on osa maan vanhinta, yli 160 vuotta sitten rakennettua päärataa.
Rataosalla kulkee päivittäin muun muassa:
- Helsingistä Riihimäen ja Lahden suuntiin liikennöivä lähiliikenne
- Tampereen suuntaan ja Lahden oikoradalle suuntautuva kaukoliikenne
- Vuosaaren, Sköldvikin ja Hangon radalta pääradalle suuntautuva tavaraliikenne.
Hankkeen valmistuttua Helsingin ja Riihimäen välinen rataosa tulee olemaan täydeltä matkaltaan vähintään neliraiteinen. Lisäraiteilla kasvatetaan rataosan kapasiteettia ja häiriönsietokykyä. Seisakkeilla tehtävillä muutoksilla parannetaan palvelutasoa ja esteettömyyttä sekä lisätään junaliikenteen houkuttelevuutta.
”Rataosan toimintavarmuus paranee, henkilöjunaliikennettä on mahdollista lisätä ja tavaraliikenteen kilpailukyky kohenee.”
Hanke rakennetaan kolmessa vaiheessa
Parhaillaan käynnissä on hankkeen toinen vaihe. Käynnissä olevista, tulevista sekä jo valmistuneista työvaiheista on tietoa tarkemmin paikkakuntakohtaisilla alasivuilla.
Helsinki–Riihimäki-ratahankkeen kolmen vaiheen toteuttamisaikataulut.
1. vaihe: liikennepaikkojen parantamista vuosina 2015–2024
Ensimmäinen vaihe vuosina 2015–2024 keskittyi liikennepaikkojen parantamiseen.
Merkittävin kohde oli Riihimäen henkilöratapiha, jossa toteutettiin mittavat raide-, vaihde-, sähkörata- ja turvalaitemuutokset. Henkilöratapihan palvelutasoa parannettiin rakentamalla korkeat ja esteettömyysvaatimukset täyttävät laiturit ja kunnostamalla laiturikatokset. Asematunneli ja sen viereinen Peltosaaren alikulkukäytävä kunnostettiin yhdessä Riihimäen kaupungin kanssa. Asematunnelia jatkettiin Peltosaaren suuntaan.
Ensimmäisen toteutusvaiheen aikana rakennettiin Keravan tavaraliikenneraide Vuosaaren radalta Sköldvikin radalle ja läntinen lisäraide Järvenpäähän Ainolan ja Purolan välille. Keravalle rakennettiin junien turvallista liikennöintiä valvova asetinlaite.
Tikkurilan ratapihalla tehtiin vuosina 2022–2024 muutoksia raiteisiin, vaihteisiin ja laitureihin. Työt keskittyivät ensin ratapihan eteläpäähän ja siirtyivät pohjoispäähän keväällä 2024. Vuonna 2015 alkanut ensimmäinen toteutusvaihe valmistui, kun ratapihan pohjoispään raide- ja vaihdemuutokset valmistuivat vuoden 2024 lopussa. Ilman näitä tehtyjä muutoksia Tikkurilasta olisi muodostunut liikenteelle pullonkaula lisäraiteiden valmistuessa.
2. vaihe: lisäraiteet Kerava–Järvenpää ja Järvenpää–Jokela
Toisessa toteutusvaiheessa, vuosien 2020–2028 aikana, rakennetaan lisäraiteet Keravan ja Järvenpään sekä Järvenpään ja Jokelan välille. Keravan ja Jokelan välille muodostuu noin 20 kilometriä pitkä neliraiteinen rataosuus. Keravalla tavaraliikenneraidetta jatketaan Sködvikinradalta Lahden oikoradan suuntaan. Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan Arolammille saakka rakennetaan läntinen lisäraide. Lisäksi tehdään muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaan.
Kolmannesta vaiheesta voi lukea Pasila–Riihimäki-hankesivulta.
Hankkeen kustannukset
* Helsinki–Riihimäki-hankkeen 1. vaiheen kustannusarvio on 163 milj. € ja 2. vaiheen 383 milj. €. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.
Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.