Hankkeen taustat
Oulu-Laurila perusparannuksen tavoitteena on olemassa olevan rataosan elinkaaren jatkaminen peruskorjauksella. Hankkeessa kohennetaan myös tasoristeysturvallisuutta mm, parantamalla ja poistamalla tasoristeyksiä.
Hankkeen tavoitteet
Oulu-Laurila -radan perusparannus
Oulu-Laurila -rataosuudella on peruskorjaustarve, sillä radan nykyinen päällysrakenne on elinkaarensa päässä. Radan päällysrakenne uusitaan.
Oulu-Laurila välisellä rataosuudella on 77 siltaa, joista 66 kpl on rautatiesiltoja ja 11 kpl on radan ylittävää tiesiltoja. Siltoihin kohdennetaan tarvittavia toimenpiteitä. Hankkeessa suunnitellaan uusi liikennepaikka Kello.
Oulu-Laurila -rataosuuden tasoristeysturvallisuuden parantaminen
Oulu-Laurila perusparannuksen tavoitteena on rataosien tasoristeysturvallisuuden kohentaminen poistamalla ja parantamalla tasoristeyksiä. Oulu–Laurila-välisellä rataosuudella on nykyisin 43 käytössä olevaa tasoristeystä. Tasoristeyksistä 6 sijaitsee Oulun kaupungin alueella, 19 Iin kunnan alueella, 11 Simon kunnan alueella ja 7 Kemin kaupungin alueella.
Hankkeen aikataulu
Tulevia ratasuunnitelmia ja suunnittelun aikainen vuorovaikutus
Kuulutus suunnittelun aloittamisesta: Kellon liikennepaikka, ratasuunnitelma; Oulu (5.7.2023)
Rakentamissuunnittelu
Käynnissä olevat suunnittelutoimeksiannot mm:
- OULA, rakentamissuunnittelu välille Haukipudas-Laurila.
- Tasoristeysturvallisuuden parantaminen rataosuudella Tuomioja-Raahe, ratasuunnitelmien laatiminen
- OULA siltapaketti 3, rakentamissuunnittelu (23 siltaa)
- Tasoristeysturvallisuuden parantaminen rataosuudella Tuomioja-Raahe, ratasuunnitelmien laatiminen
Rakentaminen
Käynnissä olevat urakat mm:
- OULA siltojen korjauspaketti 1, Oulu-Laurila (13 siltaa)
- Oulu-Haukipudas alueurakka (päällysrakenteen uusiminen)
- OULA Kellon alikulkusilta uusiminen
- OULA siltapaketti 2, Oulu-Kemi, KU (8 siltaa)
Vuonna 2025 käynnistyvät urakat mm:
- Alueurakka 2 (päällysrakenteen uusiminen), n. 30 rkm