Hankkeen nykytila
Raision ydinkeskustan läpi kulkevat merkittävät liikenneväylät, kuten Euroopan TEN-T-ydinverkkokäytävään kuuluva E18-tie (kantatie 40) sekä seudullinen pääkatu Raisiontie. Lisäksi keskustan läheisyydessä sijaitsee valtatie 8 (E8), joka liittyy E18-tiehen eritasoliittymän kautta. E18 tien liikennemäärät Raision keskustan alueella ovat erittäin suuria, vaihdellen päivittäin 23 000:en ja 31 000:en ajoneuvon välillä. Erityisesti raskasta liikennettä on paljon, johtuen satamista, öljyterminaalista ja Meyerin telakasta.
Nykyisillä liikennemäärillä valo-ohjatut liittymät toimivat ruuhka-aikana kapasiteettinsa äärirajoilla ja liikenne ruuhkautuu säännöllisesti. Lisäksi lähekkäin olevat liittymät vaikeuttavat liikenteen toimivuutta ja aiheuttavat liikenneturvallisuusongelmia. Raision eritasoliittymän Voudinkadun ramppiliittymä on vaarallisin liittymä koko Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella.
Liikenteen haittavaikutukset asukkaille ovat huomattavat. Näihin kuuluvat muun muassa hiukkaspäästöt, melu ja estevaikutukset. Nykyiset liikennejärjestelyt vaikeuttavat myös Raision keskustan maankäytön kehittämistä huomattavasti. Hankkeessa pyritään ratkaisemaan näitä haasteita.
Hankkeen sisältö
Hankkeen tavoitteena on parantaa Raision ydinkeskustan liikennejärjestelyjä vastaamaan eurooppalaisen TEN-T-ydinverkon vaatimuksia. Samalla pyritään parantamaan liikenteen sujuvuutta, turvallisuutta sekä alueen asukkaiden elinympäristöä.
Turun kehätie parannetaan nykyisellä paikallaan 2+2-kaistaiseksi eritasoliittymin varustetuksi päätieksi noin 1,7 kilometrin matkalla Juhaninkujan länsipuolen ja Haunisten eritasoliittymän välillä. Raision keskustan kohdalle rakennetaan noin 450 metrin pituinen betonirakenteinen Raision maantietunneli. Raision tunnelin länsipuolelle rakennetaan eritasoliittymä. Kehätien ja valtatien 8 välistä Raision eritasoliittymää parannetaan kolmikerroksiseksi eritasoliittymäksi, joka yhdistää keskitasolla olevan kiertotilan kautta pääväylät toisiinsa.
Valtatietä 8 parannetaan noin 1,3 kilometrin matkalla, ja tien korkeusasemaa lasketaan enimmillään noin 6 metrillä, jolloin tie sijoittuu betonikaukaloon. Tie säilyy moottoritienä ja sen nopeusrajoitus on 100 km/h.
Kehätien tasoliittymien poistamisen myötä tehdään laajat katujärjestelyt ja yksityisteitä. Lisäksi jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä parannetaan kehätien varressa ja katujen yhteydessä. Laaja meluntorjunta toteutetaan rakentamalla meluseiniä ja -kaiteita yhteensä 3,8 kilometriä, joista osa on läpinäkyviä. Turvallisuutta parannetaan asentamalla katuverkolle liikennevaloja sekä lisäämällä valaistusta väylille.
Hankkeen kustannukset
Hankkeen kustannusarvio elää maanrakennuksen kustannustason mukaan. Hankkeen kustannusarvio on noin 235 miljoonaa euroa.