Ilmalan lumensulatuskenttä

Ratahanke Valmistunut Uusimaa

Ilmalan lumensulatuskenttä vastaa runsaslumisten talvien lumiongelmaan, kun Keski-Pasilan rakentaminen on lähtenyt käynttin ja läjitysalueet eivät enää ole käytössä. Helsingin ja Pasilan välisen alueen lumet voidaan joko varastoida tai sulattaa kentällä.

Ilmalan lumensulatuskenttä

Keski-Pasilan rakentaminen on alkanut ja alue on sen myötä poistunut rautatiekäytöstä. Raiteilta poistettavan lumen käsittelyyn tai varastointiin tarvitaan uusia ratkaisuja.

Kaaviokuva kohteesta.

Liikennevirasto vertaili erilaisia vaihtoehtoja lumen poiskuljetukseen ja sulattamiseen. Ympäristön ja kustannusten kannalta parhaaksi vaihtoehdoksi valikoitui lumen sulatuskenttä Ilmalaan.

Toimintaidea pähkinänkuoressa:

  • Kenttä on kooltaan 2500 m2
  • Kentällä, betonilaatan päällä on max 30 cm paksu vesipatja, joka lämpiää kaukolämmöllä.
    Vesi johtaa lämpöä hyvin ja sulattaa päälle kasattua lunta altapäin lumimassan toimiessa lämpöeristeenä.
  • Lunta sulatetaan kentällä kaukolämmöllä vain tarvittaessa. Kylmällä säällä alle -10 ◦C lämpötilassa lunta ei sulateta.
  • Kenttä ohjaa myös auringon ja sateen vaikutuksesta luonnollisesti sulavan lumen hulevesiverkostoon.
  • Lumet tuodaan kentälle junavaunuissa Helsingin, Pasilan ja Ilmalan ratapihoilta.

Kentällä voidaan varastoida lunta 10 000 m3, mutta sulattamalla on mahdollisuus käsitellä 100 000 m3. Runsaslumisiin talviin on kuitenkin varauduttava ja silloin lunta voi olla jopa 200 000 m3, tätä varten Ilmalassa on vielä jäljellä yksi läjitysalue.

Kenttä saatiin valmiiksi talvikaudelle 2015-2016.

Hankkeen kustannusarvio: 1,5 Me