Hankkeen tausta
Tesoman kaupunginosan maankäyttö on kehittynyt paljon viime vuosina. Tampereen kaupungin laatiman asemakaavan mukaisesti alueelle on toteutettu liike- ja asuinrakennuksia. Asemakaavassa on myös varauduttu seisakkeen rakentamiseen rataosalle Lielahti-Kokemäki (kilometrivälillä 196+100 – 196+360).
Tesoman seisakkeesta laadittiin vuosina 2019-2020 ratasuunnitelma ja vuonna 2020 rakentamissuunnitelma.
Tavoitteet
Valtion ja Tampereen kaupunkiseudun välisessä maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksessa 2020-2023 (MAL-sopimus) määritettiin toimenpiteitä joukkoliikennejärjestelmän kehittämiseksi. Tesoman junaseisakkeen rakentaminen on yksi MAL-sopimuksessa esitetyistä toimenpiteistä.
Hankkeen tavoitteena on kehittää joukkoliikennejärjestelmää monipuolisemmaksi ja vahvistaa Tesoman seutua.
Eteneminen
Seisakkeen vaatima uusi silta (Vanamon alikäytävä) toteutettiin jo kesällä 2020. Tesoman seisakkeen rakentamisurakka kilpailutettiin syksyllä 2020 ja työt käynnistyvät loppuvuonna 2020. Seisakkeen rakennustyöt valmistuivat loppukesällä 2021 ja junat alkavat pysähtyä Tesoman seisakkeella elokuussa 2021.
Kustannukset
Hanke toteutettiin yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa. Kustannukset jaetaan puoliksi osapuolten kesken MAL-sopimuksen mukaisesti. Koko hankkeen kustannusarvio on 4,2 miljoonaa euroa sisältäen jo aiemmin toteutetun alikäytävän kustannukset.