Yhteystiedot
Valtatien 6 parantaminen välillä Koskenkylä - Kouvola
Kaakkois-Suomen ja Uudenmaan ELY-keskukset ovat laatineet toimenpideselvityksen valtatien 6 parantamisesta välillä Koskenkylä-Kouvola, Loviisa, Lapinjärvi ja Kouvola. Toimenpideselvityksessä on määritelty tavoitetila valtatielle sekä vaiheittain toteuttamisen polku.
Valtatie 6 välillä Koskenkylä-Kouvola on TEN-T kattavan verkon osa ja se kuuluu pääväyläasetuksen palvelutasoluokkaan I. Yhteysvälille on tavoitteena turvata pitkämatkaisen liikenteen hyvä ja tasainen matkanopeus. Lisäksi turvallisia ohitusmahdollisuuksia on oltava säännöllisin välein. Tavoitenopeutena valtatiellä 6 on 100 km/h. Pitkän aikavälin tavoitteeksi on esitetty, että kaikki tasoliittymät poistetaan ja yhteydet toteutetaan eritasoliittymien kautta.
Yhteysvälin tavoitetilan liikenteellisiä vaikutuksia on arvioitu vuoteen 2050, joka asetettiin työssä tavoitetilan vuodeksi. Tekniseksi tavoitetilaksi on esitetty jatkuva ohituskaistatie (2+1-kaistaa) koko tiejaksolle. Lisäksi jaksolla voi olla lyhyitä 1+1-kaistaisia osuuksia. Ajosuunnat erotellaan keskikaiteella ja liittymät toteutetaan eritasoliittyminä. Tiejaksolla on maanteistä ja kaduista koostuva kattava rinnakkaistieverkko. Kattava rinnakkaistieverkko mahdollistaa mahdollisimman häiriöttömän varareittijärjestelmän ja hitaan liikenteen erottamisen valtatieliikenteestä.
Suunnittelualueen kuvaus
Toimenpideselvityksen alue alkaa etelässä Koskenkylän eritasoliittymästä ja ulottuu pohjoisessa Hevossuon uuteen suunniteltuun eritasoliittymään. Hevossuolla toimenpideselvitys liittyy yleissuunnitelmaan: Valtatien 6 parantaminen Kouvolan kohdalla. Toimenpideselvityksessä tarkasteltavan yhteysvälin pituus on noin 51 kilometriä.
Valtatie 6 on tärkeä yhteys pääkaupunkiseudun ja itäisen Suomen välillä ja kyseinen osuus kuuluu kattavaan TEN-T verkkoon.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa maanteiden ja rautateiden pääväyliksi valtatie 6 välillä Koskenkylä-Kouvola on määritetty pääväylien palvelutasoluokkaan I ja siten myös osaksi runkoverkkoa. Valtatie 6 on osa suurten erikoiskuljetusten verkkoa Liljendalin eritasoliittymästä (maantien 1671 liittymästä) pohjoiseen. Maantiet 170 ja 11888 valtatien 6 rinnalla Koskenkylän ja Liljendalin välillä ovat myös osa suurten erikoiskuljetusten verkkoa.
Koskenkylä-Koria välillä valtatien 6 keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä (KVL2021) vaihtelee 5500-6100 ajoneuvon välillä. Raskaan liikenteen osuus on noin 11-15 %. Tieosuuden liikenne koostuu pääosin pitkämatkaisesta liikenteestä, jossa korostuu pitkämatkainen raskas liikenne ja viikonlopun vapaa-ajan liikenne.
Yhteysvälillä on turvallisuus- ja sujuvuuspuutteita. Suunnittelualueella on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana keskimäärin 5,2 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta vuodessa ja 1,0 kuolemaan johtanut onnettomuus vuodessa. Onnettomuusmäärät ovat vähentyneet vuodesta 2017 alkaen. Eläinonnettomuuksia on tapahtunut erityisesti Kymenlaakson puolella. Liljendalin lähistöllä on ollut paljon kohtaamisonnettomuuksia. Risteämis- ja kääntymisonnettomuuksia on ollut erityisesti suunnittelualueen keskivaiheilla.
Liittymätiheys on suuri koko yhteysvälillä, keskimäärin yli 2 kpl/km. Soiniityn kohdalla Uudenmaan ja Kymenlaakson rajalla liittymätiheys on erityisen suuri, yli 4 kpl/km. Ohjearvo valtateille on 2 kpl/km. Suuri liittymätiheys ja vilkkaat tasoliittymät aiheuttavat häiriötä valtatien liikenteelle hidastaen suoraan ajavaa liikennettä. Nopeuden vaihtelu on suurta etenkin raskaan liikenteen osalta, mikä lisää liikenteen päästöjä.
Valtatie on kyseisellä yhteisvälillä nykyisin leveäkaistainen tie. Tämä aiheuttaa haasteita ajamiseen ja vähentää liikenneturvallisuutta ohitustilanteissa. Raskaan liikenteen suuri määrä lisää ohitustarvetta. Lisäksi selkeä rinnakkaistieverkko puuttuu. Rinnakkaistieverkon epäselkeyden ja suuren liittymätiheyden vuoksi paikallinen ja hidas liikenne käyttävät valtatietä myös lyhyillä matkoilla.
Jalankulku- ja pyöräväylät ovat alueella harvassa, sijoittuen lähinnä taajamien kohdalle, jossa ne palvelevat paikallista liikkumista sekä toimivat yhteyksinä linja-autopysäkeille. Lapinjärven kohdalla on ainoa pidempi jalankulku- ja pyöräily-yhteys valtatien varrella. Linja-autopysäkki- ja liityntäpysäköintijärjestelyt ovat osittain puutteellisia.
Suunnittelutilanne
Toimenpideselvitys yhteysvälin parantamisesta on valmistunut 2023. Toimenpideselvityksessä esitetyt ratkaisut ovat periaatteellisia ja toimenpiteiden tarkka sijainti tarkentuu jatkosuunnittelussa. Toimenpideselvityksen laatimista ohjasi hankeryhmä, johon kuului edustajia Kaakkois-Suomen ja Uudenmaan ELY-keskuksista, Väylävirastosta sekä alueen kunnista ja maakuntaliitoista.
Toimenpideselvitys on luettavissa täältä: Vt 6 Koskenkylä-Kouvola, Loviisa, Lapinjärvi, Kouvola ; Toimenpideselvitys - Doria.
Toimenpideselvityksestä järjestettiin kaikille avoin yleisötilaisuus 30.11.2022. Tilaisuudessa esiteltiin alustavia toimenpide-ehdotuksia (eritasoliittymät, ohituskaistajaksot, rinnakkaistiejärjestelyt). Tilaisuudessa esillä olleet luonnoskartat valtatien 6 toimenpiteistä (eritasoliittymät, ohituskaistajaksot sekä rinnakkaistiejärjestelyt) on katsottavissa oheisista liitteistä.
Toimenpideselvitys ei ole liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain mukainen suunnitelma, vaan kyseessä on yleispiirteinen esiselvitys. Toimenpideselvityksessä esitetyt toimenpiteet toteutuvat vaiheittain ja ratkaisut tarkentuvat ja vahvistuvat kaavoituksen kautta sekä jatkosuunnittelussa yleis- ja tiesuunnitelmissa. Jatkosuunnitteluun tai toteutukseen ei ole tällä hetkellä rahoitusta tai aikataulua.