Valtatie 4 on Joutsan taajaman kohdalla 1+1-kaistainen valtatie ja Joutsan taajaman pohjoispuolelle sijoittuu 2,5 kilometriä pitkä 2+2-kaistainen ohituskaistaosuus, joka toimii lentokoneiden varalaskupaikkana. Suunnittelualueella on useita tasoliittymiä, joista osa on järjestelyiltään puutteellisia ja aiheuttaa näin ollen merkittävän turvallisuusriskin. Valtatien keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä suunnittelualueella on 6300–7200 ajoneuvoa ja raskaan liikenteen osuus noin 12–14 %. Kesäajan liikennemäärät ovat merkittävästi suuremmat.
Tavoitteet
Suunnitteluhankkeen tavoitteena on ensisijaisesti liikenteen sujuvuuden, matka-aikojen ennustettavuuden ja liikenneturvallisuuden parantaminen.
Tavoitetilanteessa valtatie 4 on 2+2-kaistainen keskikaiteellinen jatkuva ohituskaistatie, jossa kaikki liittymät ovat eritasoliittymiä ja tavoitenopeus 100 km/h.
Tässä tiesuunnitelmassa tavoitetilanteeseen valmistaudutaan ns. ensimmäisen vaiheen toimenpiteillä, joita ovat Joutsansalmen ylittävän Joutsansalmen 2 sillan uusiminen sekä rinnakkaistien suunnitteleminen nykyisen varalaskupaikan kohdalle. Lisäksi valtatien varteen suunnitellaan riista-aidat, tasoliittymien määrää karsitaan ja melusuojauksia parannetaan.
Nykyinen Joutsansalmen 2 silta on käyttöikänsä lopussa eivätkä kaikista painavimmat erikoiskuljetukset pysty kulkemaan sillalla lainkaan, mikä aiheuttaa merkittävää kiertohaittaa näille kuljetuksille. Tiesuunnitelmassa suunnitellaan uusi silta nykyisen sillan viereen. Sillan uusimisessa huomioidaan valtatien 4 parantaminen tavoitetilanteen mukaiseksi.
Joutsan varalaskupaikan ollessa pois liikennekäytöstä esimerkiksi puolustusvoimien harjoitustoiminnan vuoksi liikenne joudutaan ohjaamaan varareitille. Nykyisen virallisen varareitin kiertohaitta on yli 40 km. Tiesuunnitelmassa suunnitellaan rinnakkaistie Joutsan taajaman ja maantien 610 (Korpilahdentie) välille, mikä lyhentää kiertohaittaa merkittävästi ja näin ollen parantaa varalaskupaikan harjoituskäyttöedellytyksiä.
Suunnittelun tilanne
Suunnittelualueen kohdalle on aiemmin vuonna 2019 laadittu Valtatien 4 parantaminen Joutsan kohdalla aluevaraussuunnitelma (https://www.doria.fi/handle/10024/169843) ja vuonna 2023 pidemmän yhteysvälin Vt 4 parantaminen välillä Lusi – Kanavuori toimenpideselvitys (https://www.doria.fi/handle/10024/187801)
Valtatien 4 parantaminen välillä Karimäki – Tammihaara tiesuunnitelman laatiminen alkoi toukokuussa 2025.
