Usein kysyttyä Seinäjoen Pajuluoma

Usein kysyttyä
  • Pajuluoman puron pohjakerroksiin on vuosikymmenten aikana kertynyt haitta-aineita, kuten öljyjä, metalleja ja PAH-yhdisteitä, jotka ovat peräisin alueen aiemmasta teollisesta toiminnasta ja ratapihan käytöstä. Pajuluoma on myös toiminut kaupungin hulevesiverkoston laskuojana, mikä on osaltaan heikentänyt veden laatua ja lisännyt kunnostustarvetta.

    Pajuluoman pohjakerroksiin kertyneet aineet voivat pitkällä aikavälillä aiheuttaa riskejä vesistölle, ympäristölle ja ihmiselle. Kunnostuksen tavoitteena on vähentää näitä riskejä sekä parantaa Pajuluoman veden laatua. Kunnostus on myös edellytys alueen kehittämiselle, ja sen myötä ympäristöä voidaan hyödyntää paremmin turvalliseen ja viihtyisään virkistyskäyttöön.

  • Hankkeen myötä Pajuluoman kohonneita haitta-ainepitoisuuksia sisältävä pohjasedimentti on pääosin kunnostettu, ja puron veden laatu paranee. Alueen ympäristö on turvallisempi sekä ihmisille että luonnolle, ja haitta-aineiden leviämisen riski on minimoitu. Pajuluomasta ei kuitenkaan ole tarkoitus tehdä uimapaikkaa eikä sen vesi jatkossakaan sovellu esimerkiksi kasteluvedeksi. 

    Kunnostuksen jälkeen puron ympäristö viimeistellään ja maisemoidaan luonnonmukaiseksi puistomaiseksi alueeksi. Suunnitteilla on istutuksia, lehtipuita ja nurmikkokaistale. Lisäksi hankealueella kehitetään kevyenliikenteenväyliä. 

  • Ratapihan alueen maaperää on kunnostettu useita kertoja vuosien saatossa, muun muassa VR-Yhtymän ja ratahallintokeskuksen toimesta. Pajuluoman kunnostaminen on kuitenkin haastava hanke, joka on vaatinut runsaasti eri vaiheissa tehtyjä ennakkotutkimuksia, vaihtoehtojen vertailua, vastuujakojen selvittämistä sekä viranomaislupamenettelyn.

  • Väylävirasto sekä Senaatin Asema-alueet Oy vastaavat Pajuluoman pilaantuneen sedimentin kunnostamisesta ratapihan ja veturitallien alueelta lähtöisin olevien haitta-aineiden osalta. Pilaantuneen sedimentin kunnostus tehdään viranomaisten asettamien määräysten mukaisesti.

  • Ei. Pajuluoman kunnostus tehdään ennen kaikkea ympäristön ja ihmisten terveyden suojelemiseksi. Tutkimuksissa on todettu, että puron pohjasedimentteihin on kertynyt haitta-aineita, jotka voivat pitkällä aikavälillä aiheuttaa riskejä ympäristölle ja vesistölle.

    ELY-keskus valvoo, että pilaantuneiden alueiden kunnostus toteutetaan lain mukaisesti, mutta hankkeen käynnistäminen ei perustu pelkkään velvoitteeseen. Senaatin Asema-alueet Oy kehittää omistamiaan asema-alueita myytäväksi, ja kehittämisen yhteydessä alueista tehdään tarkat selvitykset myös mahdollisen pilaantuneisuuden osalta. Pajuluoman puhdistaminen olisi tullut ajankohtaiseksi joka tapauksessa alueen jatkokehittämisen yhteydessä.
     

  • Tutkimusten ja niihin pohjautuvien ympäristö- ja terveysriskien arviointien perusteella on arvioitu, että pilaantuneesta sedimentistä voi aiheutua ajoittaista veden laadun heikkenemistä Pajuluomassa. Näin voi tapahtua etenkin voimakkaiden virtaamien aikaan. On myös arvioitu, että pilaantunut sedimentti voi jatkuvassa ihokosketuksessa aiheuttaa kohonneen riskin haitta-aineille altistumiselle.

  • Korkeimmat haitta-ainepitoisuudet on todettu ratapiha-alueen ja Pultrantien välisellä uomaosuudella. Pultrantien ja Pohjan valtatien välisellä osuudella on myös todettu selvästi koholla olevia haitta-ainepitoisuuksia. Hankkeessa kunnostetaan juuri nämä uomaosuudet. Valtatien pohjoispuolella on todettu matalampia pitoisuuksia.

  • Alueella on tehty valmistelevana työnä puuston poistoa loppuvuodesta 2024 alkaen. Urakka kilpailutettiin kesällä 2025 ja urakoitsijaksi valittiin elokuussa 2025 Juhan Paja Oy. Kunnostustöiden valmistelu maastossa käynnistettiin marraskuussa 2025. Hankkeen arvioitu valmistumisaika on viimeistään vuoden 2027 elokuussa. 

    Kaupungin toteuttamat viheralueiden viimeistelytyöt alkavat arviolta vuonna 2027, ja niitä voidaan toteuttaa osittain samanaikaisesti kunnostushankkeen kanssa. Viimeistelytöiden urakoitsijaa ei ole vielä valittu. 

  • Kunnostustyöhön liittyy ympäristöriskejä ja sen aikana lähialueilla voi esiintyä väliaikaisia haittoja, kuten hajua ja melua. Suunnittelun yhteydessä on kuitenkin vertailtu vaihtoehtoisia kunnostusmenetelmiä ja valitun kunnostustavan yhtenä tärkeimpänä kriteerinä oli, että kunnostustöistä johtuvat haitat voidaan minimoida. 

    Valituilla työtekniikoilla, kuten vaiheistuksella, pyritään minimoimaan veden mukana kulkeutuvan hienoaineksen määrä sekä saastuneen maa-aineksen leviäminen. Pilaantuneen sedimentin poisto tehdään pääosin talvikaudella, jolloin virtaama Pajuluomassa on pieni ja hajuhaittojen arvioidaan jäävän vähäisiksi. Kunnostusalueella liikkuu maanrakennuskalustoa, jolloin syntyy tavanomaiseen maanrakennustyöhön vertautuvaa melua.

  • Puroa lähellä olevien kävely- ja pyöräilyväylien käyttöä rajoitetaan ajoittain rakentamisaikana. Alueella liikkuvat ohjataan kiertoreiteille työvaiheiden edetessä.

  • Seinäjoen kaupunki aikoo hyödyntää kunnostustyön yhteydessä rakennettavia työmaateitä tulevina kevyenliikenteenväylinä, jolloin alueelle syntyy uusia reittejä ja yhteyksiä ratapihan ja koulun ympäristöön.

  • Pilaantuneen sedimentin kunnostushanke on yhteensovitettavissa asema-alueen muuhun kehittämiseen.

  • Hankkeen kustannusarvio on noin kolme miljoonaa euroa. Alueen viimeistely luonnonmukaiseksi viheralueeksi ei sisälly tämän hankkeen kustannusarvioon.