Maantien 14748 (Ylijärventien) parantaminen soratienä hyödyntäen alueen sivukivivarantoja, Lappeenranta

Tiehanke Suunnitteilla Etelä-Karjala

Hankkeen taustaa

Kaakkois-Suomen ELY-keskus on lähtenyt muodostamaan sorateiden parantamisen toimenpideohjelmaa vuonna 2021 valmistuneen merkitysluokitustyön ja sen yhteydessä laaditun 288 soratie-jaksoa koskeneen selvitystyön jatkoksi. 40 kohteen kärkijoukolle on laadittu keskinäinen priorisointi, joka pohjautui liikennemäärätietojen sekä soratiejaksojen ympärillä olevien toimintojen kuvaamisen lisäksi asiantuntijatarkasteluun sekä tiejaksoista saatuihin asiakaspalautteisiin. Työskentelyn pohjalta on valittu kymmenen kohdetta jatkotarkasteluihin mahdollisia tulevia lähiajan parantamistarpeita varten. Kasarin maantie 14748 (Ylijärventie) on yksi näistä kohteista.

Koerakenneosuudet ja hankkeen jatkotarpeet

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (KAS ELY-keskus) on aloittanut huhtikuussa 2023 kohteen koerakenneosuuksien suunnittelun tarpeellisine tutkimuksineen. 

Koerakenneosuudet ovat osa laajempaa kokonaisuutta, jossa Kasarin maantietä 14748 (Ylijärventie) esitetään parannettavaksi soratienä noin 3,5 km:n matkalla välillä Mätöntien 14780 liittymä - Lappeenranta-Vaalimaa maantien 387 liittymä. Toimenpiteet kohdistuvat pääosin nykyiseen tiekäytävään ja sisältävät noin 1,4 km:n mittaisen erillisenä parantamissuunnitelmana toteutettavan koerakenneosuuden, jossa tierakenteen materiaaleina hyödynnetään alueen kiviteollisuuden luonnonmukaisia sivukivivarantoja. 

Koerakenneosuuden kolme ensimmäistä osuutta on toteutettu kesällä 2024 yhteistyössä Väyläviraston, Tampereen yliopiston, Palin Granit Oy:n ja Destia Oy:n kanssa osana hankkeen yhteydessä laadittavaa diplomityötä ja ohjeistuspäivitystä. Tutkimustyössä tarkastellaan Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen alueen luonnonmukaisista sivukivivarainnoista saatavan murskattavan materiaalin tuotteistamista ja sivukivivarantojen louhinta- ja murskausmenetelmien sekä Väyläviraston ohjeistuksen ajanmukaistamista materiaalin käyttötarpeiden ja -kohdevaatimusten mukaiseksi. Loput kaksi koerakenneosuutta tullaan toteuttamaan kesällä 2025. Tutkimustyötä seuraavassa 5 vuotta kestävässä seurantajaksossa seurataan ja raportoidaan koerakenteiden toimivuutta ja kestävyyttä kaikilla valmistuneilla koerakenneosuuksilla.

Hankkeen tiesuunnitelmatarpeet

Hankkeen tiesuunnitelman laatiminen koerakennejakson ulkopuolisilta osuuksilta käynnistetään vuoden 2025 alussa. Tavoitteena on käynnistää rahoituksen niin mahdollistaessa hankkeen toteutus lainvoimaisen tiesuunnitelman perusteella viimeistään 2026-2028.

Karttaan on merkitty maantie14748 (Ylijärventien) soratien parantamisosuus.

Nykyisen soratieosuuden parantaminen 7,0 m leveänä soratienä tapahtuu pääosin nykyisessä tiekäytävässä, jonka yksityistie- ja maatalousliittymäyhteydet säilyvät ennallaan. Tieosan vaakageometriaa tullaan parantamaan hankkeen alku- ja loppuosalla, varsinainen koerakennejakso sijoittuu näiden osuuksien väliin. Lunastettavan tiealueen leveys kasvaa 3–4 metriä sivuojien ja tieluiskien kunnostamistarpeen osalta. Tiealueelta poistettava puusto jää maanomistajalle.

Hankkeen tavoitteet ja suunnitteluperusteet

Hankkeen tavoitteita ja suunnitteluperusteita soratieosuuden parantamisen osalta ovat:

  • Liikenneturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden parantaminen alemmalla tieverkolla.
  • Raskaan liikenteen ja elinkeinoelämän kuljetusten ympärivuotisen toimivuuden turvaaminen.
  • Tien parantamisesta ja liikenteestä aiheutuvien ympäristöhaittojen minimointi sekä liikennehaittojen hallitseminen.
  • Soratieverkon parantamis- ja kunnossapitotarpeiden kustannustehokkuus.

Hankkeen tavoitteita ja suunnitteluperusteita koerakenteen osalta ovat:

  • Löytää KAS ELY-keskuksen toimialueen vähäliikenteellisille soratiekohteille kustannustehokkaita ja tarkoituksenmukaisia kunnostusmateriaaleja.
  • Seurata heikompilaatuisen kiviaineksen käyttökelpoisuutta ja toimintaa alemman soratieverkon rakenteissa ja kunnossapitotarpeissa.
  • Tehokkaiden murskausmenetelmien mahdollistaminen Etelä-Karjalan alueella jo olemalla oleville sivukiviaineskasoille, siten että ns. jätteen kokonaismäärä ei enää lisäänny, vaan alenee vuosittain.
  • Edistää luonnonkiviteollisuuden sivukivien hyödyntämistä ja kehittää alueen tuotantolaitoksista syntyvän sivukiviaineksen louhinta- ja tuotantoprosessia.
  • Ohjeistaa ja tarkentaa sivukiviaineksen käyttökriteerejä yhteistyössä Väyläviraston ja alan toimijoiden kanssa sekä varmentaa kiviaineksen laadun ja hyötykäytön kustannustehokas hallinta.
  • Alueen luonnonvarojen käytön osittainen korvaaminen alueellisilla sivukivivarannoilla (raaka-ainelähteiden tuotantopaikoilla). Ympäristön, kiertotalouden sekä kestävän kehityksen mukaiset viranomaistavoitteet (Väylävirasto, KAS ELY-keskuksen ilmasto- ja kiertotaloustavoitteet, Etelä-Karjalan maakuntaliitto ja Etelä-Karjalan kiertotalouden tiekartan tavoitteet 2024-2030, alueen kaupungit ja kunnat).
  • Turvata nykyisiä ja tarjota uusia liiketoimintamahdollisuuksia alueen kiviainesteollisuudelle myös valtakunnallisesti.

Hankkeen aikataulu ja kustannukset

Koerakennuskohteiden ulkopuolisen tiesuunnitelmaosuuden suunnittelutyöt käynnistyvät vuoden 2025 alussa. Tiesuunnitelma valmistuu kokonaisuudessaan syksyllä 2025. Rakentaminen voidaan käynnistää aikaisintaan keväällä 2026. Hankkeen rakentamisen kesto on alustavasti 0,5 vuotta ja suunnitteluratkaisussa hyödynnetään koerakentamisosuuksista saatavaa rakennemitoitustietoa.

Hankkeen alustava kustannusennuste on 0,450 milj. euroa.

Tiesuunnitelmaosuuden yleisötilaisuus järjestetään erikseen ilmoitettavana ajankohtana keväällä 2025.

Laadittavan tiesuunnitelman aineistopäivitykset ovat jatkossa nähtävillä Väyläviraston Etelä-Karjalan hankesivuilla ja Valtion liikenneväylien suunnittelu -palvelussa.