Yhteystiedot
Valtatien 6 parantaminen Kouvolan kohdalla välillä Keltti - Tanttari
Kaakkois-Suomen ELY-keskus on laatinut yhdessä Kouvolan kaupungin kanssa tiesuunnitelmaa valtatielle 6 Kouvolan kohdalle Keltin ja Tanttarin välille. Tiesuunnitelmassa on tarkennettu vuonna 2015 laaditun yleissuunnitelman mukaiset liikenneratkaisut. Kouvolan kaupunki on laatinut samanaikaisesti katusuunnitelmia ja asemakaavoja alueelle. Tiesuunnitelma on valmistunut ja asetetaan nähtäville 18.2.-20.3.2025.
Tälle sivulle on koottu tiivis tietopaketti hankkeesta. Yksityiskohtaisempaa tietoa hankkeesta ja sen aikaisemmista vaiheista saat myös hankkeen Vt 6 parantaminen Kouvolan kohdalla -hankesivulta.
Suunnittelun tarve
Valtatie 6 on keskeinen osa Salpausselän liikennekäytävää ja kuuluu osana Euroopan komission päättämään Suomen kattavaan liikenneverkkoon (TEN-T). Kouvolassa sijaitsee Suomen ainoa TEN-T-ydinverkon rautatie- ja maantieterminaali, jonka keskeisiä yhteyksiä ovat valtatiet 6 ja 15.
Valtatie 6 on tärkeä yhteys Itä-Suomen ja pääkaupunkiseudun sekä satamien välillä. Valtateiden 6 ja 12 muodostama reitti on tärkeimpiä poikittaisyhteyksiä Suomen länsi- ja itäosien välillä. Valtatie 6 on erityisen tärkeä Kaakkois-Suomen suurteollisuudelle. Yhteysvälillä kuljetetaan myös poikkeuksellisen paljon vaarallisia aineita ja suuria erikoiskuljetuksia. Valtatie on vilkasliikenteinen ja huomattava osuus liikenteestä on pitkämatkaista.
Valtatiellä 6 on keskeinen rooli Kouvolan seudun liikennejärjestelmässä alueen maankäyttöä sekä seudullista ja paikallista liikennettä palvelevana väylänä. Kouvolan pääliittymän, Puhjon eritasoliittymän alueella on seudun suurin, jatkuvasti laajentuva kauppakeskittymä, joka lisää liikennettä valtatiellä ja korostaa parantamistarvetta. Valtatie 6 ei täytä tällä hetkellä Suomen pääteille asetettuja vaatimuksia. Tieverkon jäsentelyssä on puutteita ja valtatieliikennettä kulkee osittain alemman tason tie- ja katuverkossa lähellä asutusta.
Tärkeimmät palvelutasopuutteet ja ongelmat liittyvät valtatien laatutasoon, väyläverkon puutteisiin, liikenneturvallisuuteen sekä liikenteen ympäristöhaittoihin ja -riskeihin. Liikenteen välityskykyongelmia on nykyverkolla näköpiirissä etenkin Keltin ja Puhjon liittymien välillä.
Valtatien liikennemäärät vaihtelevat 9 200 – 11 700 ajoneuvoon vuorokaudessa ja vilkkain osuus on Keltin ja Puhjon välillä. Raskaiden ajoneuvojen osuus (13-15 %) ja määrä erityisesti arkiliikenteestä on poikkeuksellisen suuri (noin 1 500 ajoneuvoa vuorokaudessa). Liikenne on muita vuodenaikoja vilkkaampaa kesällä.
Jalankulku- ja pyöräily-yhteyksissä on puutteita ja niistä tärkeimpänä on yhteyden puuttuminen Kymijoen yli Keltistä Puhjoon sekä edelleen Ravikylän ja Valkealan suuntaan. Liikenteestä aiheutuu myös melu-, päästö- ja viihtyvyyshaittoja, ja suojaamattomille pohjavesialueille pilaantumisriskiä.
Suunnittelun vaiheita
Valtatien 6 ongelmia on ratkottu 1990-luvulta lähtien. Valtatielle 6 on laadittu selvityksiä ja suunnitelmia, joista viimeisin on vuonna 2015 valmistunut lainvoimainen yleissuunnitelma.
Tie- ja katusuunnitelmien sisältö
Tiesuunnitelmaan on päätetty sisällyttää myös Tanttarin tasoristeyksen poisto. Tasoristeys poistetaan käytöstä uusien katuyhteyksien rakentumisen myötä.
Tiesuunnitelman suunnittelualue on tarkentunut alkuperäisestä ja se laajeni lännessä jo parannetun Keltin liittymän länsipuolelle ja idässä uuden Tanttarin eritasoliittymän itäpuolelle Sammonraitin alikulkukäytävän tuntumaan. Lisäksi suunnitteluun otettiin Keltin eritasoliittymän ja Kymen Paviljongin välinen jalankulku- ja pyöräilytie. Suunnitteluosuuden pituus valtatiellä on nyt reilut seitsemän kilometriä.
Valtatie 6 parannetaan moottoriliikennetieksi rakentamalla nykyisen tien eteläpuolelle toinen ajorata. Kymijoen ylittävä silta peruskorjataan ja Kymijoen yli rakennetaan uusi silta toiselle ajoradalle ja jalankulku- ja pyöräily-yhteydelle. Niskalantielle rakennetaan uusi eritasoliittymä. Valtatielle 6 on Niskalantien liittymästä yhteys vain länteen. Valtatien pohjoispuolelle rakennetaan rinnakkainen katuyhteys Niskalantieltä Tervaskankaankadulle. Tanttarin eritasoliittymään tulee suuntaisliittymä, jossa on valtatielle 6 yhteys vain itään. Lisäksi rakennetaan uusi katuyhteys Puhjon Katajaharjuntieltä Valkealanväylälle (maantie 370) sekä Kouvolan keskustaan uusi sisääntulokatu valtatieltä Kymenlaaksontielle. Lisäksi Keltin ja Puhjon eritasoliittymiä parannetaan. Meluntorjuntaa rakennetaan runsaasti.
Ratkaisu vastaa parhaiten pitkänmatkaiselle ja paikalliselle liikenteelle asetettuihin tavoitteisiin sekä pyrkimykseen päätieverkon yhtenäisestä palvelutasosta. Paikalliselle liikenteelle muodostuu Valkealasta ja Kouvolan pohjoisosista sujuva katuyhteys Tervaskankaan kaupalliseen keskittymään valtatien pohjoispuolelle. Päätieverkko kuormittuu tasaisesti ja pitkämatkainen valtatieliikenne ei siirry rinnakkaiselle tie- ja katuverkolle. Uusi sisääntulokatu Kymenlaaksontien päähän ja itäsuunnan rampit sujuvoittavat idästä ja pohjoisesta keskustaan saapuvaa liikennettä ja vähentää merkittävästi liikennettä keskustassa Kauppalankadulla.
Suunnittelun tavoitteita
- Valtatien liikennöitävyys turvataan, kun huonokuntoinen Keltin silta korjataan.
- Liikenteen sujuvuus ja turvallisuus paranevat oleellisesti. Jonot ja lyhyet ruuhkat poistuvat. Henkilövahinko-onnettomuudet ja liikennekuolemat vähenevät.
- Kehittyvälle maankäytölle turvataan toimivat liikenneyhteydet.
- Katuverkon järjestelyt selkeyttävät keskustan liikenneverkkoa ja tukevat sen kehittämistä. Kouvolan pohjoisosien yhteydet keskustaan ja Tervaskankaan alueelle paranevat.
- Kaksi rautatien tasoristeystä poistuu.
- Alemman tie- ja katuverkon kuormitus vähenee etenkin kaupungin keskusta-alueilla.
- Jalankulun ja pyöräilyn liikenteen turvallisuus ja palvelutaso paranevat. Uusi yhteys Kymijoen yli on tärkein.
- Melulle altistuvien asukkaiden määrä vähenee.
Aikataulu ja eteneminen
Tiesuunnitelman laatiminen on alkanut alkuvuodesta 2022. Tie- ja katusuunnitelmat valmistuivat loppuvuodesta 2024.
Tavoitteena on, että hanke etenee rakentamisvaiheeseen mahdollisimman nopeasti tiesuunnitelman valmistumisen jälkeen. Se edellyttää myös alueen asemakaavoituksen etenemistä. Tällä hetkellä ensimmäinen toteutusvaihe ei ole Väyläviraston tai Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen tiehankkeiden toteuttamisohjelmissa, mutta tiesuunnitelman valmistuminen edistää sen saamista ohjelmiin.
Viestintä ja osallistuminen
Tiesuunnitelma asetetaan nähtäville Valtion liikenneväylien suunnittelu -sivulla 18.2.-20.3.2025. Kiinteistön omistajilla ja muilla asianosaisilla, sekä niillä, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin suunnitelma vaikuttaa on mahdollisuus tehdä suunnitelmasta muistutus (laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä LjMTL 27§). Muistutus on tehtävä ennen nähtävänäoloajan päättymistä, eli 20.3.2025 mennessä. Muistutuksen voi tehdä Valtion liikenneväylien suunnittelu -palvelussa tai toimittamalla se Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen kirjaamoon osoitteeseen [email protected]. Kirjaamoon lähetettävään muistutukseen tulee liittää asiatunnus KASELY/513/2022.
Suunnittelua on tehty avoimesti ja vuorovaikutteisesti. Valtatien parantamisella on suuri merkitys niille, joiden jokapäiväiseen elämään Kouvolan kaupunkialue ja valtatie liittyvät (liikenteen häiriöt, liikkuminen ja asiointi). Vuoropuhelun kohderyhmänä ovat siten olleet Kouvolan asukkaat ja alueen yrittäjät sekä kaikki asiasta kiinnostuneet tienkäyttäjät.
Tie- ja katusuunnitelmissa palaute ja keskustelu ratkaisusta on tärkeää hyvän lopputuloksen saamiseksi. Vuoropuhelun perusteella ratkaisua on tarkennettu mahdollisuuksien mukaan vaiheittain tarkentuvan suunnittelun aikana. Vaikutusten arviointi ja haitallisten vaikutusten lieventäminen on ollut jatkuvaa hankkeen aikana.
Tiesuunnitelman aikana suunnitteluun on voinut osallistua monin tavoin, sillä yleisötilaisuuksia ja muita tapaamisia on järjestetty työn aikana useita. Ensimmäinen yleisötilaisuus järjestettiin 16.6.2022, maastokävely 4.10.2022, työpaja 16.2.2023 ja yleisötilaisuus 4.5.2023. Tiesuunnitelman ollessa nähtävillä järjestetään Kouvolatalolla suunnittelijoiden vastaanotto keskiviikkona 5.3.2025 klo 15-18. Tilaisuuteen voi tulla keskustelemaan suunnittelijoiden kanssa vapaamuotoisesti.
Hankkeen etenemisestä ja ajankohtaisista tapahtumista on viestitty säännöllisesti. Hankkeella on ollut sähköpostilista ja Facebook-sivu. Sähköpostilistan tarkoituksena on ollut tiedottaa hankkeen tapahtumista.
Tiesuunnitelman merkittävimmät piirustukset
Yleiskartta
Tiesuunnitelmakartat
• T214-1 Suunnitelmakartta Vt6 plv 7080-8700 (pdf)
• T214-2 Suunnitelmakartta Vt6 plv 8700-10500 (pdf)
• T214-3 Suunnitelmakartta Vt6 plv 10500-11900 (pdf)
• T214-4 Suunnitelmakartta Vt6 plv 11900-13200 (pdf)
• T214-5 Suunnitelmakartta Vt6 plv 13200-15080 (pdf)
• T214-6 Suunnitelmakartta K1 plv 20-1000 (pdf)
Tyyppipoikkileikkaukset
• T215-1-5 tyyppipoikkileikkaukset (pdf)
Pituusleikkaukset
• T216-1-5 pituusleikkaukset Vt6 (pdf)
• T216-6-20 pituusleikkaus E4R1-E7R6 (pdf)
• T216-21-24 pituusleikkaus M2-J2 (pdf)
• T216-25-28 pituusleikkaus Y1-Y7 (pdf)
Hankkeen esittelyvideo on katsottavissa Youtubessa (linkki Youtube-videoon).
MENNEET TILAISUUDET JA TAPAHTUMAT
Yleisötilaisuus 4.5.2023
Tie- ja katusuunnittelun yleisötilaisuus järjestettiin 4.5.2023. Tilaisuudessa esiteltiin lähes valmiita suunnitelmaluonnoksia, sisältöä ja hankkeen aikataulua. Tilaisuuteen saapui noin 20 henkilöä. Kiitos kaikille osallistujille mielenkiintoisista keskusteluista ja kommenteista. Alla olevien linkkien kautta pääset tutustumaan esillä olleisiin materiaaleihin.
- Muistio tilaisuudesta (pdf)
- Esittelyaineisto (pdf)
- Yleiskarttaluonnos (pdf)
- Suunnitelmakarttaluonnos Keltti-Puhjo (pdf)
- Suunnitelmakarttaluonnos Puhjo-Tanttari (pdf)
- Päiväajan melukartat 27.4.2023 (pdf)
Työpaja 16.2.2023
Tie- ja katusuunnittelun työpaja järjestettiin 16.2.2023. Tilaisuudessa esiteltiin tarkentuneita suunnitelmien luonnoksia, mukaan lukien meluntorjunnan periaatteet, ja keskusteltiin suunnitteluratkaisuista karttojen äärellä. Tilaisuudessa oli mahdollisuus keskustella myös suunnitelmaan liittyvästä asemakaavoituksesta kaavoittajan kanssa. Alla olevissa linkeissä on esillä olleet suunnitelmakarttaluonnokset.
- Muistio tilaisuudesta (pdf)
- Esittelyaineisto (pdf)
- Yleiskarttaluonnos (pdf)
- Suunnitelmakarttaluonnos Keltti-Puhjo (pdf)
- Suunnitelmakarttaluonnos Keltti-Puhjo (pdf)
- Melukartat 15.2.2023 (pdf)
Tapaaminen maastokohteissa ja työpaja 4.10.2022
Yhteinen tapaaminen maastokohteissa sekä työpaja järjestettiin tiistaina 4.10.2022. Kohteissa tilaajat ja suunnittelijat tapasivat hankkeesta kiinnostuneita. Kiitos kaikille osallistujille. Keskustelut ja saatu palaute otetaan huomioon tiesuunnitelman tarkentamisessa. Suunnitteluratkaisuja pohdittiin yhdessä ja maastossa käsiteltiin vapaamuotoisesti esimerkiksi kulkuyhteyksiä sekä meluntorjunnan tarpeita. Maastokävelyn jälkeen kokoonnuttiin työpajaan Kouvolatalolle. Tilaisuudessa purettiin päivällä maastossa esille nousseita asioita ja käsiteltiin suunnitelmien tarkentamista. Lopuksi keskusteltiin karttojen äärellä. Tilaisuudessa esillä olleeseen aineistoon pääset tutustumaan alla olevista linkeistä.
- Muistio tilaisuudesta (pdf)
- Esittelyaineisto (pdf)
- Suunnitelmakartta Keltti-Puhjo (pdf)
- Suunnitelmakartta Puhjo-Tanttari (pdf)
Tie- ja katusuunnittelun ensimmäinen yleisötilaisuus 16.6.2022
Tie- ja katusuunnittelun ensimmäinen yleisötilaisuus järjestettiin torstaina 16.6.2022 klo 17:30-19:30 Kouvolatalon Honka-salissa (Varuskuntakatu 11, 45100 Kouvola). Tilaisuudessa esiteltiin hankkeen taustoja, tavoitteita, aikataulua ja sisältöä sekä keskusteltiin toiveista suunnitelmaan liittyen. Paikalla oli reilut 20 henkilöä ja keskusteluissa nousivat esille mm. meluntorjunnan tarpeellisuus ja kulkuyhteyksien muutokset. Kiitos osallistujille aktiivisuudesta. Esittelymateriaaleihin voi tutustua ohessa.
-
Video yleissuunnitelmaratkaisusta: