Hankkeen taustaa lyhyesti
Valtatie 6 on alueellisesti ja valtakunnallisesti tärkeä yhteys Kaakkois- ja Itä-Suomesta pääkaupunkiseudulle sekä merkittävä väylä Itä-Suomen tavarakuljetuksille. Tieverkon jäsentelyssä ja valtatien 6 palvelutasossa on puutteita.
Osuus Koskenkylästä Hevossuolle parannettiin vuonna 2004 leveäkaistatieksi, mutta jakson pohjoispää jäi tuolloin parantamatta. Liikenteen pullonkaulaksi jäänyt osuus oli heikkotasoinen verrattuna yhteysvälin muihin osuuksiin. Rautatien ylittävä silta oli kapea ja huonokuntoinen ja aiheutti riskejä junaliikenteelle. Tien nopeusrajoitus oli alhainen (70–80 km/h), mistä johtuen suuri osa liikenteestä kulki Kouvolaan Korian taajaman läpi alemman luokan tie- ja katuverkossa.
Keskimääräinen liikennemäärä (v. 2018) osuudella on noin 5 800 ajoneuvoa vuorokaudessa. Suurin osa on pitkän matkan liikennettä, ja raskaan liikenteen osuus on 13 prosenttia. Lyhyellä tieosuudella on vuosina 2014–2018 tapahtunut yksi kuolemaan johtanut henkilövahinko-onnettomuus. Tieosuudella on tapahtunut kuolonuhreja vaatineita onnettomuuksia myös aiemmin.

Hankkeen tavoitteet ja toteutus
Tavoitteena oli parantaa oleellisesti pitkän matkan kuljetusten ja henkilöliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta korvaamalla huonotasoinen tienkohta paremmalla, rinnakkaisella tielinjalla.
Valtatie 6 parannettiin noin 2 kilometrin matkalla uudelle tielinjalle vanhan tien länsipuolelle. Uusi linjaus soveltuu pääosin laajempaan valtatien 6 parantamiseen, joka on suunnitteilla tehtäväksi myöhemmin. Tie rakennettiin eteläosassa leveäkaistatieksi ja pohjoisosassa normaalin levyiseksi valtatieksi. Uusi tieosuus liittyy entiseen valtatiehen noin 700 metriä ennen Napan liittymää.
Lahti–Kouvola-radan kanssa risteävä Korian ylikulkusilta uusittiin. Uuden sillan radan viereinen reuna-aukko toteutettiin pohjoispuolella niin leveänä, että se mahdollistaa autoliikenteen sillan ali valtatien eri puolille. Vanha silta purettiin.
Inginmaantien yksityistieliittymä valtatielle katkaistiin ja korvaava yhteys rakennettiin Terästien ja seututien 359 kautta Napan liittymään.
Hankkeen aikataulu ja kustannukset
Vuonna 2010 valmistuneen tiesuunnitelman tilalle valmistui lokakuussa 2016 uusi tiesuunnitelma, joka hyväksyttiin joulukuussa 2022.
Rakentaminen käynnistyi helmikuussa 2024. Kokonaisuudessaan hanke valmistui kesän 2025 aikana.
Hankkeen kustannusennuste oli 15,5 miljoonaa euroa (MAKU 130; 2015=100).
Hankkeen esittelyvideo
(Jos videosisältö ei näy oikein, salli evästeet selaimen asetuksista.)