Hankkeen taustaa lyhyesti
Valtatie 6 on alueellisesti ja valtakunnallisesti tärkeä yhteys Kaakkois- ja Itä-Suomesta pääkaupunkiseudulle sekä merkittävä väylä Itä-Suomen tavarakuljetuksille. Tieverkon jäsentelyssä ja valtatien 6 palvelutasossa on puutteita.
Osuus Koskenkylästä Hevossuolle on parannettu vuonna 2004 leveäkaistatieksi, mutta jakson pohjoispää jäi tuolloin parantamatta. Liikenteen pullonkaulaksi jäänyt osuus on heikkotasoinen verrattuna yhteysvälin muihin osuuksiin. Rautatien ylittävä silta on kapea ja huonokuntoinen ja aiheuttaa riskejä junaliikenteelle. Tien nopeusrajoitus on alhainen (70–80 km/h), mistä johtuen suuri osa liikenteestä kulkee Kouvolaan Korian taajaman läpi alemman luokan tie- ja katuverkossa.
Keskimääräinen liikennemäärä (v. 2018) osuudella on noin 5 800 ajoneuvoa vuorokaudessa. Suurin osa on pitkän matkan liikennettä, ja raskaan liikenteen osuus on 13 prosenttia. Lyhyellä tieosuudella on vuosina 2014–2018 tapahtunut yksi kuolemaan johtanut henkilövahinko-onnettomuus. Tieosuudella on tapahtunut kuolonuhreja vaatineita onnettomuuksia myös aiemmin.
Hankkeen tavoitteet ja toteutus
Tavoitteena on parantaa oleellisesti pitkän matkan kuljetusten ja henkilöliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta korvaamalla huonotasoinen tienkohta paremmalla, rinnakkaisella tielinjalla.
Valtatie 6 parannetaan noin 2 kilometrin matkalla uudelle tielinjalle nykyisen tien länsipuolelle. Uusi linjaus soveltuu pääosin laajempaan valtatien 6 parantamiseen, joka on suunnitteilla tehtäväksi myöhemmin. Tie rakennetaan eteläosassa leveäkaistatieksi ja pohjoisosassa normaaliksi valtatieksi. Uusi tieosuus liittyy nykyiseen valtatiehen noin 700 metriä ennen Napan liittymää.
Lahti–Kouvola-radan kanssa risteävä Korian ylikulkusilta uusitaan. Uuden sillan radan viereinen reuna-aukko toteutetaan pohjoispuolella niin leveänä, että se mahdollistaa autoliikenteen sillan ali valtatien eri puolille. Syrjään jäävä nykyinen silta puretaan.
Inginmaantien yksityistieliittymä valtatielle katkaistaan ja korvaava yhteys rakennetaan Terästien ja seututien 359 kautta Napan liittymään.
Hankkeen aikataulu ja kustannukset
Vuonna 2010 valmistuneen tiesuunnitelman tilalle valmistui lokakuussa 2016 uusi tiesuunnitelma, joka hyväksyttiin joulukuussa 2022.
Rakentaminen käynnistyy helmikuussa 2024. Kokonaisuudessaan hanke valmistuu kesän 2025 aikana.
Hankkeen kustannusennuste on 15,5 miljoonaa euroa (MAKU 130; 2015=100).
Hankkeen esittelyvideo
(Jos videosisältö ei näy oikein, salli evästeet selaimen asetuksista.)