Kokkolan asema-alueen kehittäminen - mistä kyse?
Suunnitelman lähtökohdat
Kokkolan ratapiha sijaitsee pääradalla (Tampere-Oulu-rataosalla). Se on valtakunnallisesti merkittävä liikenteen solmukohta. Kokkolan ratapiha on keskeinen osa laajempaa Kokkolan asemanseudun kehittämisohjelmaa.
Kokkolan liikennepaikan laiturit eivät täytä yleisesti laitureille asetettuja vaatimuksia. Lisäksi ainoa esteetön kulkureitti välilaiturille on varoituslaitoksettoman laituripolun kautta.
Suunnitelman tavoitteet
Kehityshankkeessa tavoitteena on parantaa laitureiden toiminnallisuutta, kehittää matkustajien kulkuyhteyksiä turvallisemmiksi, parantaa Ykspihlajaan suuntautuvan tavaraliikenteen edellytyksiä sekä vähentää kunnossapitokustannuksia. Lisäksi tavoitteena on yhdistää Kokkolan keskusta eteläisiin kaupunginosiin.
Suunnittelualue
Suunnittelualue on Kokkolan liikennepaikalla päättyen lännessä Vaasantien sillan (Kokkolan ylikulkusilta) länsipuolelle ja idässä Suntin ylittäville ratasilloille (Kokkolanjoen ratasilta).
Suunnitelman sisältö
Kehityshankkeessa tavoitteenamme on suunnitella jalankulku- ja pyöräliikenteen alikulkukäytävä tai ylikulkusilta Kokkolan asemalle. Samassa yhteydessä suunnittelemme myös turvalliset ja esteettömät kulkuyhteydet laitureille. Lisäksi suunnittelemme parannuksia nykyisiin laitureihin.
Raiteiston osalta suunnittelemme raiteistomuutokset, jotka vähentäisivät Ykspihlajan suuntaan ajettavan raskaan tavaraliikenteen aiheuttamaa kunnossapitotarvetta sekä mahdollistaisivat myöhemmin kaksoisraiteen toteuttamisen Kokkola-Ykspihlaja-välille.
Suunnittelun eteneminen ja aikataulu
Alikulkukäytävän ja ylikulkusillan osalta teemme vaihtoehtotarkastelua sekä siihen liittyvää ratateknistä suunnittelua vuoden 2025 ajan, jonka jälkeen siirrymme valitun vaihtoehdon osalta tarkempaan rakentamissuunnitteluun.
Vaihtoehtotarkasteluun liittyviä pohjatutkimuksia teemme ratapihalla tammikuussa 2025.
Rakentaminen kestää arviolta 2-3 vuotta. Rakentamisen aikataulua ei ole määritelty hankesopimuksessa, koska hankkeella ei ole toistaiseksi rahoitusta eikä toteutuspäätöstä.