Ympäristövaikutusten arviointi (YVA) voidaan tehdä vain olemassa olevasta suunnitelmasta eli yleissuunnitelman luonnosaineistoista. Louheen sijoittamisen vaikutuksia otetaan huomioon YVAssa siinä määrin kuin se on mahdollista, mutta tarkkaa arviota ei voida antaa, sillä yleissuunnitelma on yleispiirteinen. Se, valitaanko eteläinen vai pohjoinen rataoikaisun linjaus, vaikuttaa siihen, mihin louhe sijoitetaan ja kuinka paljon sitä tulee.
On kuitenkin hyvä, että YVA-menettely tehdään varhaisessa vaiheessa hanketta, sillä silloin sillä on vaikutusta suunnitteluprosessiin. Lisäksi, jos hanke venyy hyvin pitkäksi tai vaikutusarvio ei ole ajan tasalla suunnitelmien täsmentyessä, YVA-lainsäädäntö edellyttää arviointia siitä, pitääkö YVA-menettely toistaa.
Karkean arvion mukaan hankkeessa syntyy louhintamassaa kallioleikkauksista ja tunnelin louhinnasta noin 700 000 kuutiota. Louhinnasta syntyvät massat voidaan käyttää hankkeen pengertäyttöihin.
Maanleikkausmassoja syntyy noin 615 000 kuutiota. Näitä massoja ei pystytä hyödyntämään rataoikaisun rakentamisessa ja niille pyritään löytämään sijoitusalue mahdollisimman läheltä. Massojen hyödyntämistä muissa alueen väylähankkeissa (esim. VT 9) tutkitaan. Massojen kuljetusmatkat pyritään pitämään mahdollisimman pieninä.
Louheen sijoittamiseen käytettävät alueet määritetään seuraavassa vaiheessa eli ratasuunnitelmassa, ja sijoitusalueita käsitellään ratasuunnitelman vuorovaikutustilaisuuksissa.