Parempi Länsiväylä
Hankkeen tavoitteet
Sujuvuutta liikenteeseen
Espoonlahden ja Matinkylän väliset yhtenäiset joukkoliikennekaistat molempiin ajosuuntiin parantavat Länsiväylän joukkoliikenteen sujuvuutta. Lisäksi Länsiväylältä Markkinakadulle rakennetun joukkoliikennerampin ansiosta linja-autot pääsevät suoraan Matinkylän joukkoliikenneterminaaliin, kun Länsimetro aloittaa liikennöinnin. Ajoneuvoliikenteelle tarjottavaa informaatiota kehitettiin liikenteenhallintajärjestelmän avulla. Länsiväylälle rakennettiin kolme tiedotusopastetta sekä ajantasainen opastus liityntäpysäköintiin opasteet metron liityntäpysäköinteihin.
Turvallisesti perille myös kävellen ja pyöräillen
Kevyen liikenteen verkoston kehittäminen toimivammaksi ja turvallisemmaksi oli keskeinen osa hanketta. Länsiväylän molemmin puolin rakennettiin uudet kevyen liikenteen väylät Piispansillan ja Matinsolmun välille. Kevyen liikenteen väylät parantavat yhteyksiä Matinkylän metroasemalle.
Kehä II:n eteläpään ylittävä kevyen liikenteen silta parantaa lisäksi koululaisten turvallisuutta reitillä Mattlidenin koululle. Silta on näyttävä maamerkki, sillä se on noin 137 metriä pitkä ja taipuu S-kaaren muotoon. Lisäksi Gräsanojan kohdalle rakennettiin kevyen liikenteen alikulku Länsiväylän pohjoispuolelta sen eteläpuolelle. Porapaalujen varaan rakennettu silta kulkee Länsiväylän alitse Gräsanojaa seuraillen. Alikulun seiniä koristavat kala-aiheet.
Gräsanlaaksoon uusi kiertoliittymä
Gräsanlaakson tie- ja katujärjestelyt parantavat merkittävästi Länsiväylän ja Kehä II:n välisen liikenteen toimivuutta. Alueen liikennettä sujuvoitettiin erityisesti muuttamalla Gräsanlaakso‐tien ja Matinsolmun eteläisten ramppien liikennevalo‐ohjattu liittymä kolmihaaraiseksi kiertoliittymäksi.
Vähemmän melua, enemmän viihtyisyyttä
Hankkeessa vähennettiin asuinalueille kantautuvaa liikennemelua rakentamalla 2 300 metriä meluaitaa ja noin kilometrin verran matalampia melukaiteita. Näin melulle altistuvien henkilöiden määrä väheni noin 200:lla aikaisemmasta 500:sta. Meluntorjunnalla vähennetään myös virkistysalueille, kuten Suomenojan laaksoon, kantautuvaa melua.
Hankkeen eteneminen ja kustannukset
Länsimetron liityntäyhteydet -hanke toteutettiin Liikenneviraston ja Espoon kaupungin yhteishankkeena.
Hankkeen kustannusarvio oli 19,9 miljoonaa euroa, josta valtion osuus on 13,1 miljoonaa euroa ja Espoon kaupungin osuus 6,8 miljoonaa euroa.
Lisäksi hankkeen yhteydessä toteutettiin kaupungin katu- ja kevyen liikenteen yhteyksiä 1,3 miljoonan euron arvosta.
Hanke käynnistyi kesällä 2014 ja se valmistui pääosin vuoden 2016 lopulla. Takuuseen kuuluvia viimeistelytöitä ja viheralueiden takuuajan hoitotöitä tehdään vielä kesällä 2017 ja 2018. Joukkoliikenneramppi Länsiväylältä Markkinakadulle otetaan käyttöön, kun Länsimetro aloittaa liikennöinnin.