Vt 5 Mikkelin kohta
Hankkeen taustat
Väylän käyttäjämäärän on arvioitu kasvavan 1,5-kertaiseksi vuoteen 2030 mennessä. Valtatien edellytykset eivät Mikkelin kohdalla ole vastanneet kasvavia liikennemääriä. Eritasoliittymät olivat vanhanaikaisia, ja liittymäjärjestelyistä seurasi liikenteen ruuhkautumista sekä puutteita turvallisuudessa. Liikenneonnettomuuksien määrällä mitattuna tiejakso on ollut vilkkaiden pääteiden synkimpiä.
Henkilövahinko-onnettomuudet vähenevät tien valmistuttua 50%.
Tavoitteet
Valtatien eteläpuolella kulkeva Rinnekatu parannettiin ja siirrettiin valtatien viereen. Myös kevyen liikenteen yhteyksiä alueella parannettiin. Melusuojauksia rakennettiin Urpolan koulun ja tien varrella olevien asutusalueiden kohdalle yhteensä noin 4 km:n matkalle.
Pursialan vedenottamon veden laadun turvaamiseksi pohjavesialueelle rakennettiin valtatielle pohjavesisuojaus. Sekä valtatieltä että kaupungin alueelta tulevat hulevedet ohjataan nykyisin pohjavesialueen ulkopuolelle.
Vaikutukset luonnonoloihin pyrittiin minimoimaan pystyttämällä hyppypuita liito-oraville Pitkäjärven liittymään ja rakentamalla suojaverkko Veturitallinlahdelle estämään nuorten lokkien lentämistä ajoradalle.
Eteneminen
Hankkeen rakennussuunnitelma valmistui urakkatarjouspyyntövalmiuteen kesäkuussa 2014. Urakka kilpailutettiin alkukesällä 2014, rakentaminen alkoi syyskuussa 2014.
Pohjoinen ajorata saatiin liikennöintikuntoon syyskuussa 2015, jolloin valtatien liikenne ohjattiin kulkemaan uutta väylää. Eteläisen kaistan rauhoituttua, päästiin purkamaan vanhoja siltoja ja tekemään pohjatöitä. Vuonna 2016 eteläisen ajoradan viimeistelytyöt jatkuvat, uusittu tie valmistui syyskuussa 2017.
Kustannukset
Hankkeen rakennussuunnitelman mukainen kustannusarvio on noin 27 miljoonaa euroa. Liikenneviraston osuus kustannuksista on enintään 24 miljoonaa euroa ja Mikkelin kaupungin osuus 5 miljoonaa euroa.
Hankkeen on laskettu olevan liikennetaloudellisesti kannattava, hyöty/kustannussuhteen ollessa 2,0.