
Vt 6 Korian kohta -hankkeelle on myönnetty rahoitusta Euroopan unionin CEF-välineen (Connecting Europe Facility) kautta. Lue lisää tuesta: Tietoa saaduista CEF Liikenne -tuista
Hankkeen tavoitteena oli parantaa pitkän matkan kuljetusten ja henkilöliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta Korian taajaman kohdalla. Nopeusrajoitus Hevossuon ja Napan liittymien välillä voitiin nostaa 100 kilometriin tunnissa. Kun liikenne valtatiellä sujuvoituu, vähenee myös läpikulkuliikenne Kouvolan keskustaan Korian taajaman läpi.
Valtatie 6 parannettiin nykyisen tien länsipuolelle Hevossuon ja Napan välillä uudelle tielinjalle, joka soveltuu pääosin myöhemmin tehtävään laajempaan valtatien 6 parantamiseen. Samalla rakennettiin uusi Lahti–Kouvola-radan kanssa risteävä ylikulkusilta korvaamaan vanha, heikkokuntoinen Korian ylikulkusilta.
Uusi rautatien ylikulkusilta rakennettiin noin 65 metriä länteen vanhasta sillasta. Valtatie 6 siirtyi uudelle linjalle sillan molemmin puolin yhteensä noin 2 kilometrin matkalla Hevossuon ja Napan liittymien välillä.
Entinen silta oli rakennettu vuonna 1959 ja otettu käyttöön vuonna 1960. Silta oli kapea ja huonokuntoinen. Radalla oli vanhan sillan kohdalla alennettu nopeusrajoitus, joka johtui huonokuntoisesta risteyssillasta sekä radan geometriasta. Vanhan sillan leventäminen ei olllut mahdollista, ja sen korjaaminen ei tullut kysymykseen sillan rakenteen ja muiden ongelmien johdosta.
Vanha valtatie jää palvelemaan yksityistienä. Vanha rautatien ylikulkusilta purettiin. Valtatien 6 yleissuunnitelman tavoitetilan toteutuessa silta rakennetaan uudelleen kevytrakenteisempana.
Urakkasopimus Destian kanssa allekirjoitettiin lokakuussa 2023. Sopimuksen myötä hankkeessa alkoi kehitysvaihe, jonka aikana lukittiin tekniset toteutusratkaisut ja aloitettiin rakentamissuunnittelu. Toteutusvaiheen rakennustyöt käynnistyivät helmikuussa 2024.
Kokonaisuudessaan hankke valmistui elokuussa 2025.
Uusi tieosa edellytti merkittäviä pohjanvahvistustöitä, kuten stabilointia, massanvaihtoja ja paalutusta, minkä vuoksi rakennusaika oli pitkä.
Hankkeen kustannusennuste oli 15,5 miljoonaa euroa (Maarakennuskustannusindeksi 130; 2015=100). Hankkeen valtuussummaa tarkistettiin kustannustason noususta johtuen. Hankkeelle myönnettiin 7,75 miljoonaa euroa Euroopan unionin sotilaallisen liikkuvuuden CEF-rahoitusta.
Vt 6 Korian kohta -hankkeelle on myönnetty rahoitusta Euroopan unionin CEF-välineen (Connecting Europe Facility) kautta. Lue lisää tuesta: Tietoa saaduista CEF Liikenne -tuista