Euroopan laajuinen liikenneverkko TEN-T
TEN-T, Euroopan laajuinen liikenneverkko
TEN-T tarkoittaa Euroopan laajuista liikenneverkkoa (Trans European Transport Network). TEN-T yhdistää Euroopan maantiet, rautatiet, sisävesireitit, meri- ja lentoyhteydet, kaupunkisolmukohdat ja multimodaalit rahtiterminaalit laajaksi liikenneverkoksi. Tavoitteena on edistää ihmisten ja tavaroiden kestävää liikkumista jäsenmaasta toiseen mahdollisimman saumattomasti.
TEN-T-verkko koostuu kolmesta tasosta: vuoteen 2030 mennessä rakennettavasta ydinverkosta (core network), vuoteen 2040 mennessä rakennettavasta laajennetusta ydinverkosta (extended core network) ja vuoteen 2050 mennessä rakennettavasta kattavasta verkosta (comprehensive network). TEN-T-verkko kattaa kaikki liikennemuodot: maantie-, rautatie-, ilma-, sisävesi- ja meriliikenne sekä liikenteen tieto- ja viestintätekniset järjestelmät (esim. ERTMS, RIS, ITS, VTMIS, EMSWe, SESAR ja eFTI).
TEN-T suuntaviiva-asetuksessa määritellään TEN-T-verkko ja säädetään muun muassa sen väyliä ja solmukohtia koskevista laatuvaatimuksista ja aikatauluista. Suuntaviivoihin sisältyvät myös kriteereiden perusteella määritellyt liikenneverkkojen kartat.
TEN-T-asetuksen uudistus
Euroopan jäsenmaat, parlamentti ja komissio ovat päässeet sopuun päivitetystä asetuksesta unionin suuntaviivoiksi. Asetus astui voimaan kesällä 2024. Liikenne- ja viestintäministeriö on julkaissut kartat, joilla näkyy Suomen TEN-T-verkko uuden asetuksen mukaisena.
Maanteiden osalta verkolle lisättiin satamayhteydet valtatiellä 25 välillä Hanko–Mäntsälä, valtatie 15 välillä Kotka–Kouvola ja valtatie 12 välillä Rauma–Tampere–Tuulos. Jatkossa myös Turusta Norjaan kulkeva Eurooppatie 8 (E8) on kokonaisuudessaan osa kattavaa verkkoa, kun valtatie 21 Torniosta Norjan rajalle lisätään TEN-T-verkolle.
Ratojen osalta laajennetulle ydinverkolle lisättiin Lentorata, Länsirata-yhteys Helsingistä Turkuun sekä Itärata-yhteys. Oulun satama on jatkossa ydinverkolla. Lisäksi kattavalle verkolle nousivat uusina Tornion, Inkoon, Joensuun ja Lappeenrannan satamat. Pietarsaaren satama ei ole jatkossa enää TEN-T-verkolla.
Suomessa on jatkossa kolme eurooppalaista liikennekäytävää. Aiempien Skandinavia–Välimeri ja Pohjanmeri–Itämeri-käytävien lisäksi Suomeen ulottuu jatkossa Itämeri–Mustameri–Egeanmeri-käytävä, johon kuuluu Suomesta Helsingin satama, Helsinki–Vantaan lentoasema sekä Helsingin seudun kaupunkisolmukohta.
Ydinverkko ja kattava verkko Suomessa
TEN-T-tieverkon kokonaispituus on Suomessa noin 6 140 km ja rataverkon noin 3 810 kilometriä.
Ydinverkkoon sisältyy 1 050 km teitä, 1 290 km ratoja, Saimaan vesistöalue, kaksi lentoasemaa, viisi satamaa, rautatie- ja maantieterminaali, kuusi kaupunkisolmukohtaa:
- Helsingin ja Turun lentokentät
- HaminaKotkan, Helsingin, Turun, Naantalin ja Oulun satamat
- Kouvolan rautatie- ja maantieterminaali (RRT)
- Helsingin, Turun, Lahden, Tampereen, Oulun ja Jyväskylän kaupunkisolmukohdat
- Saimaan vesistöalue
Laajennettuun ydinverkkoon ei kuulu tällä hetkellä olemassa olevaa rataa, mutta hankeyhtiöiden suunnittelemat radat kuuluvat henkilöliikenteen laajennettuun ydinverkkoon ja tavaraliikenteen osalta kattavaan ydinverkkoon.
Kattavaan verkkoon Suomessa sisältyy 5 090 km teitä, 2 270 km ratoja, 18 lentoasemaa, 13 satamaa ja rautatie- ja maantieterminaali (RRT):
- Tornion, Kemin, Raahen, Kokkolan, Kaskisen, Porin, Rauman, Eckerön, Maarianhaminan, Hangon ja Inkoon merisatamat
- Lappeenrannan ja Joensuun sisävesisatamat
- Tampere-Pirkkalan, Jyväskylän, Savonlinnan, Kuopion, Vaasan, Kruunupyyn, Oulun, Maarianhaminan, Porin, Kemin, Lappeenrannan, Joensuun, Kajaanin, Kuusamon, Rovaniemen, Kittilän, Ivalon ja Enontekiön lentoasemat
- Tampereen RRT-terminaali
TEN-T -ydinverkkoon on valittu yhdeksän eurooppalaista liikennekäytävää. Skandinavia–Välimeri ja Pohjanmeri–Itämeri-käytävien lisäksi Suomeen ulottuu jatkossa Itämeri–Mustameri–Egeanmeri-käytävä.