Hyppää sisältöön

Yhteystiedot

Väylävirasto

Projektipäällikkö

Jouni Vauhkonen

  • 029 534 3268

Oulun ratapihan turvalaitteet

Ratahanke Valmistunut Pohjois-Pohjanmaa

Oulun rautatieliikennepaikan turvalaitteet uudistettiin Väyläviraston hankkeessa vuosina 2021–2024. Turvalaitteiden uusiminen lisää ratapihojen turvallisuutta ja junaliikenteen sujuvuutta. 

Infograafi ratapihalla sijaitsevista turvalaitteista: esi-, pää- ja raideopastin, vaihteenkosketin, baliisi, sähkökääntölaite, kaapelikanava, akselinlaskija ja asetinlaiterakennus.
  • Kaapelireittien rakentaminen 2020-2021
  • Asetinlaiterakennuksen suunnittelu ja toteutus 2021
  • Ulkolaiteurakka 2021-2024
  • Valmistuminen 2024

Hankkeen perustiedot


Lataa hankekortti (pdf)
Aikataulu
2020-2024
Urakoitsija
Ramboll Oy, Siemens Mobility Oy, NRC Group Finland Oy, Sweco Oy
Kustannukset
35 000 000 €
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet
  • turvata liikennepaikan sujuva ja turvallinen käyttö
  • vähentää Pohjois-Suomen junaliikenteen häiriöitä
  • mahdollistaa eurooppalaisen rautatieliikenteen hallintajärjestelmän (ERTMS-järjestelmä) käyttöönotto
  • vähentää ratapihojen korjausvelkaa

Hankkeen lähtötilanne

Oulun rautatieliikennepaikka koostuu Oulunlahden, Nokelan, Oulun tavaran, Oulun aseman sekä Tuiran ratapihoista. Ratapihoilta on yhteys Ylivieskan, Kontiomäen ja Kemin suuntaan sekä useille yksityisraiteille, kuten Oulun satamaan.

Oulun rautatieliikennepaikan turvalaitejärjestelmät olivat vanhentuneita, eivätkä vastanneet rautatieliikennepaikan nykyisiä tarpeita. 

Rautatieliikennepaikan alueella oli yhä käytössä paljon käsikäyttöisiä turvalaitteita ja erilaisia asetinlaitteita. Tämä hankaloitti liikennöintiä erityisesti pohjoisesta Oulun sataman suuntaan. 

Hankkeen sisältö

Vuosille 2020–2024 ajoittuneessa hankkeessa uusittiin Oulun rautatieliikennepaikan vanhentuneet turvalaitejärjestelmät. Uudistus mahdollistaa ERTMS-järjestelmän käyttöönottamisen tulevaisuudessa. ERTMS-järjestelmän tavoitteena on yhdenmukaistaa rautatieliikenteen standardeja ja järjestelmiä Euroopassa.

Hanke valmistui matkan varrella päivittyneen aikataulunsa mukaisesti. Toimitusketjuihin liittyneiden tekijöiden vuoksi turvalaitejärjestelmien käyttöönotto viivästyi vuodella alun perin suunnitellusta.

Uuden tietokonepohjaisen asetinlaitteen ansiosta vaihteita ja opastimia voidaan ohjata jatkossa myös etänä. Uusia turvalaitteita on otettu käyttöön Oulun henkilö- ja tavararatapihoilla, Nokelan ja Tuiran ratapihoilla sekä Oulunlahdella. Turvalaitteiden uusiminen vähentää Oulun ratapihojen korjausvelkaa sekä lisää ratapihojen turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. 

Tutustu hankkeeseen videoiden muodossa

Pääset katsomaan videoita klikkaamalla punaista play-kuvaketta: