Hankkeen lähtötilanne
Oulun rautatieliikennepaikka koostuu Oulunlahden, Nokelan, Oulun tavaran, Oulun aseman sekä Tuiran ratapihoista. Ratapihoilta on yhteys Ylivieskan, Kontiomäen ja Kemin suuntaan sekä useille yksityisraiteille, kuten Oulun satamaan.
Oulun rautatieliikennepaikan turvalaitejärjestelmät olivat vanhentuneita, eivätkä vastanneet rautatieliikennepaikan nykyisiä tarpeita.
Rautatieliikennepaikan alueella oli yhä käytössä paljon käsikäyttöisiä turvalaitteita ja erilaisia asetinlaitteita. Tämä hankaloitti liikennöintiä erityisesti pohjoisesta Oulun sataman suuntaan.
Hankkeen sisältö
Vuosille 2020–2024 ajoittuneessa hankkeessa uusittiin Oulun rautatieliikennepaikan vanhentuneet turvalaitejärjestelmät. Uudistus mahdollistaa ERTMS-järjestelmän käyttöönottamisen tulevaisuudessa. ERTMS-järjestelmän tavoitteena on yhdenmukaistaa rautatieliikenteen standardeja ja järjestelmiä Euroopassa.
Hanke valmistui matkan varrella päivittyneen aikataulunsa mukaisesti. Toimitusketjuihin liittyneiden tekijöiden vuoksi turvalaitejärjestelmien käyttöönotto viivästyi vuodella alun perin suunnitellusta.
Uuden tietokonepohjaisen asetinlaitteen ansiosta vaihteita ja opastimia voidaan ohjata jatkossa myös etänä. Uusia turvalaitteita on otettu käyttöön Oulun henkilö- ja tavararatapihoilla, Nokelan ja Tuiran ratapihoilla sekä Oulunlahdella. Turvalaitteiden uusiminen vähentää Oulun ratapihojen korjausvelkaa sekä lisää ratapihojen turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta.
Tutustu hankkeeseen videoiden muodossa
Pääset katsomaan videoita klikkaamalla punaista play-kuvaketta: