Hyppää sisältöön

Yhteystiedot

Väylävirasto

Projektipäällikkö

Riitta Parviainen

  • 029 534 3034

Hanke muualla verkossa

Pieksämäen asemajärjestelyt

Ratahanke Valmistunut Etelä-Savo

Pieksämäen rautatieasema on merkittävä rautatieliikenteen solmukohta. Aseman matkustajalaitureiden kunto- ja varustetaso ei vastannut nykyisiä vaatimuksia. Hankkeessa matalat laiturit parannettiin muuttamalla ne korkeiksi ja varustamalla ne esteettömyysvaatimusten edellyttämillä rakenteilla ja merkinnöillä. Lisäksi tehtiin yksittäisiä raide- ja turvalaitemuutoksia sekä uusittiin laitureiden katokset.

Rautatieaseman henkilöratapiha. Vasemmalla punatiilinen asemarakennus, oikealla raiteet ja asemalaiturit.
  • Suunnittelu
  • Vaihe 1: rakentaminen
  • Vaihe 1: valmis
  • Vaihe 2: kilpailutus
  • Vaihe 2: rakentaminen
  • Vaihe 2: valmis

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2023–2024
Kustannukset
6 100 000 €
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet
  • Juna-aseman laiturit saatettiin täyttämään Euroopan komission PRM-YTE-asetuksen mukaiset esteettömyysvaatimukset.
  • Laiturialueen ulkoasua parannettiin vastaamaan merkittävän rautatieristeysaseman tarpeita.
  • Pieksämäen kaupungin vuonna 2023 toteuttama asemanseudun remontti täydentyi, kun Väyläviraston parannushankkeen myötä myös laiturialueita parannettiin.

Hankkeen taustaa

Pieksämäki on rautatieliikenteen merkittävä risteysasema. Rautatiet risteävät Pieksämäellä neljästä suunnasta: Kouvola, Kuopio, Joensuu ja Jyväskylä. Pieksämäen aseman kautta kulkee vuodessa yli 300 000 matkustajaa eli keskimäärin noin 800 henkilöä päivässä.

Matkustajalaitureiden kunto- ja varustetaso ei vastannut nykyisiä vaatimuksia, kuten esteettömän liikkumisen vaatimuksia.

Hankkeen toteutus

Aseman matalat laiturit muutettiin korkeiksi ja varustettiin esteettömyysvaatimusten edellyttämillä rakenteilla ja merkinnöillä. Kulkureitit varustettiin tuntoon perustuvilla merkinnöillä ja opasteita uusittiin.

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa syksyllä 2023 reunalaiturit 1 ja 6 uusittiin ja varustettiin pysäkkikatoksilla. Laiturin 6 nykyinen katos purettiin. Molempien laitureiden valaistukset ja laiturin 6 hissi uusittiin.

Hankkeen toinen vaihe toteutettiin vuonna 2024. Raide 2 purettiin. Välilaituri 3–4 parannettiin ja sitä levennettiin pohjoispäästä. Laiturin entistä katosta parannettiin ja sen hissi uusittiin.

Kaikkien laitureiden osalta parannettiin asematunnelin kohdalta kannen vedeneristystä. Lisäksi tehtiin yksittäisiä raide- ja turvalaitemuutoksia.

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa syksyllä 2023 reunalaiturit 1 ja 6 uusittiin ja varustettiin pysäkkikatoksilla. Laiturin 6 nykyinen katos purettiin. Molempien laitureiden valaistukset ja laiturin 6 hissi uusittiin.

Hankkeen toinen vaihe toteutettiin vuonna 2024. Raide 2 purettiin. Välilaituri 3–4 parannettiin ja sitä levennettiin pohjoispäästä. Laiturin entistä katosta parannettiin ja sen hissi uusittiin.

Hankkeen aikataulu ja kustannukset

Hanke toteutettiin kaksivaiheisena vuosina 2023 ja 2024. Ensimmäisen vaiheen rakennustyöt toteutettiin elo–marraskuussa 2023 ja toisen vaiheen työt touko–lokakuussa 2024.

Hankkeen kustannusennuste oli 6,1 miljoonaa euroa.

Katso koostevideot hankkeen etenemisestä:

Vaihe 1


 

Vaihe 2

(Jos videot eivät näy oikein, salli evästeet selaimen asetuksista.)

 

Ajankohtaista hankkeessa