Hankkeen taustaa
Pieksämäki on rautatieliikenteen merkittävä risteysasema. Rautatiet risteävät Pieksämäellä neljästä suunnasta: Kouvola, Kuopio, Joensuu ja Jyväskylä. Pieksämäen aseman kautta kulkee vuodessa yli 300 000 matkustajaa eli keskimäärin noin 800 henkilöä päivässä.
Matkustajalaitureiden kunto- ja varustetaso ei vastannut nykyisiä vaatimuksia, kuten esteettömän liikkumisen vaatimuksia.
Hankkeen toteutus
Aseman matalat laiturit muutettiin korkeiksi ja varustettiin esteettömyysvaatimusten edellyttämillä rakenteilla ja merkinnöillä. Kulkureitit varustettiin tuntoon perustuvilla merkinnöillä ja opasteita uusittiin.
Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa syksyllä 2023 reunalaiturit 1 ja 6 uusittiin ja varustettiin pysäkkikatoksilla. Laiturin 6 nykyinen katos purettiin. Molempien laitureiden valaistukset ja laiturin 6 hissi uusittiin.
Hankkeen toinen vaihe toteutettiin vuonna 2024. Raide 2 purettiin. Välilaituri 3–4 parannettiin ja sitä levennettiin pohjoispäästä. Laiturin entistä katosta parannettiin ja sen hissi uusittiin.
Kaikkien laitureiden osalta parannettiin asematunnelin kohdalta kannen vedeneristystä. Lisäksi tehtiin yksittäisiä raide- ja turvalaitemuutoksia.
Hankkeen aikataulu ja kustannukset
Hanke toteutettiin kaksivaiheisena vuosina 2023 ja 2024. Ensimmäisen vaiheen rakennustyöt toteutettiin elo–marraskuussa 2023 ja toisen vaiheen työt touko–lokakuussa 2024.
Hankkeen kustannusennuste oli 6,1 miljoonaa euroa.
Katso koostevideot hankkeen etenemisestä:
Vaihe 1
Vaihe 2
(Jos videot eivät näy oikein, salli evästeet selaimen asetuksista.)