Hyppää sisältöön

Yhteystiedot

Väylävirasto

Projektipäällikkö

Riitta Parviainen

  • 029 534 3034

Hanke muualla verkossa

Pieksämäen asemajärjestelyt

Ratahanke Käynnissä Etelä-Savo

Pieksämäen rautatieasema on merkittävä rautatieliikenteen solmukohta. Aseman matkustajalaitureiden kunto- ja varustetaso ei ole vastannut nykyisiä vaatimuksia. Hankkeessa matalat laiturit parannetaan muuttamalla ne korkeiksi ja varustamalla ne esteettömyysvaatimusten edellyttämillä rakenteilla ja merkinnöillä. Lisäksi tehdään yksittäisiä raide- ja turvalaitemuutoksia sekä uusitaan laitureiden katokset.

Useita junaraiteta, joiden oikealla puolella asemalaituri ja vähän matkan päässä edessä radan ylittävä kevyen liikenteen silta.
  • Suunnittelu
  • Vaihe 1: rakentaminen
  • Vaihe 1: valmis
  • Vaihe 2: kilpailutus
  • Vaihe 2: rakentaminen
  • Vaihe 2: valmis

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2023–2024
Kustannukset
6 100 000 €
Vastuutahot
Väylävirasto
Tavoitteet
  • Juna-aseman laiturit saatetaan täyttämään Euroopan komission PRM-YTE-asetuksen mukaiset esteettömyysvaatimukset.
  • Laiturialueen ulkoasua parannetaan vastaamaan merkittävän rautatieristeysaseman tarpeita.
  • Pieksämäen kaupungin vuonna 2023 toteuttama asemanseudun remontti täydentyy, kun Väyläviraston parannushankkeen myötä myös laiturialueita parannetaan.

Hankkeen taustaa

Pieksämäki on rautatieliikenteen merkittävä risteysasema. Rautatiet risteävät Pieksämäellä neljästä suunnasta: Kouvola, Kuopio, Joensuu ja Jyväskylä. Pieksämäen aseman kautta kulkee vuodessa yli 300 000 matkustajaa eli keskimäärin noin 800 henkilöä päivässä.

Matkustajalaitureiden kunto- ja varustetaso ei ole vastannut nykyisiä vaatimuksia, kuten esteettömän liikkumisen vaatimuksia.

Hankkeen toteutus

Aseman matalat laiturit muutetaan korkeiksi ja varustetaan esteettömyysvaatimusten edellyttämillä rakenteilla ja merkinnöillä. Kulkureitit varustetaan tuntoon perustuvilla merkinnöillä ja opasteita uusitaan.

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa syksyllä 2023 reunalaiturit 1 ja 6 uusittiin ja varustettiin pysäkkikatoksilla. Laiturin 6 nykyinen katos purettiin. Molempien laitureiden valaistukset ja laiturin 6 hissi uusittiin.

Hankkeen toinen vaihe toteutetaan vuonna 2024. Raide 2 puretaan. Välilaituri 3–4 uusitaan ja sitä levennetään pohjoispäästä. Laiturin nykyistä katosta parannetaan ja sen hissi uusitaan.

Kaikkien laitureiden osalta parannetaan asematunnelin kohdalta kannen vedeneristystä. Lisäksi tehdään yksittäisiä raide- ja turvalaitemuutoksia.

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa syksyllä 2023 reunalaiturit 1 ja 6 uusittiin ja varustettiin pysäkkikatoksilla. Laiturin 6 nykyinen katos purettiin. Molempien laitureiden valaistukset ja laiturin 6 hissi uusittiin.

Hankkeen toinen vaihe toteutetaan vuonna 2024. Raide 2 puretaan. Välilaituri 3–4 uusitaan ja sitä levennetään pohjoispäästä. Laiturin nykyistä katosta parannetaan ja sen hissi uusitaan.

Hankkeen aikataulu ja kustannukset

Hanke toteutetaan kaksivaiheisena vuosina 2023 ja 2024. Ensimmäisen vaiheen rakennustyöt toteutettiin elo–marraskuussa 2023. Toinen vaihe käynnistyy keväällä 2024.

Katso video hankkeen ensimmäisestä vaiheesta:


(Jos videosisältö ei näy oikein, salli evästeet selaimen asetuksista.)

Hankkeen kustannusennuste on 6,1 miljoonaa euroa.

Ajankohtaista hankkeessa