Rautateiden verkkoselostus
Verkkoselostuksessa kuvataan valtion rataverkko, rataverkolle pääsyn edellytykset, ratakapasiteetin jakamismenettely, rautatieliikenteen harjoittajille tarjottavat palvelut ja ratamaksun määräytymisperusteet kuluvana sekä tulevana aikataulukautena.
Verkkoselostus julkaistaan aikataulukausittain ratakapasiteetin hakijoita varten.
(päivitetty 11.12.2020) |
(päivitetty 11.12.2020) |
(päivitetty 18.6.2020) |
Karttapalvelussa voi tarkastella rataverkon ominaisuustietoja, kuten sähköistystä, kunnossapitotasoja ja liikennepaikkojen tietoja. Tiedot perustuvat ratarekisteritietoihin ja ERAan toimitettaviin RINF-tietoihin.
Verkkoselostukseen liittyvät avoimet aineistot
Verkkoselostus julkaistaan myös englanninkielisinä
Rautateiden verkkoselostus 2021 julkaisuun on tehty seuraavat muutokset:
Luku | Muutos |
2.3 | Täsmennetty käyttösopimuksen tarvetta kunnossapitoyritysten osalta. |
2.7 | Kaluston markkinoillesaattamilupa, kaluston ja radan yhteentoimivuus. Kappaletta lyhennetty ja selkeytetty, linkit päivitetty |
2.8 | Pienimuotoinen kuljettajatoiminta, vireillä oleva lakimuutos |
3.3.2.6 | Liikkuvan kaluston sähkölaitteita koskeva määräys TRAFICOM/168146/03.04.02.00/2019 |
3.3.3 | Linkki TURI-järjestelmään |
3.4.3 | Poistettu VAK-kaluston tilapäisen seisottamisen rajoittamista VAK-ratapihoille koskenut lause: Rajoitus on voimassa, kunnes rataverkon haltija on arvioinut, onko muilla ratapihoilla edellytyksiä VAK-kaluston tilapäiseen seisottamiseen. Mahdolliset sallittavat muut säilytyspaikat tullaan ilmoittamaan ratatiedon extranetissa riskiarviointien valmistumisen jälkeen. |
3.3.6 | Kameravalvonta, Turvavalvomo ja Tekninen valvomon -palvelut tuottaa Väylävirastolle Finrail tai Finrailin alihankkija |
3.8 | Rataverkon kokonaiskuvan ylläpitämiseksi tuotetaan jatkuvasti selvityksiä eri aiheista. Selvityksiä löytyy Väyläviraston julkaisuista |
4.2.3 | Ratapihakapasiteetin hakemisen ohjeistuksen päivitykset. |
4.2.3 | Pitkäaikaisissa kaluston seisottamistarpeissa yhteystahona rataverkon haltijan lisäksi Finrailin liikennesuunnittelu |
4.5.2.3 | Ratatyöt, kapasiteettirajoitusten julkaisu -ja kuulemismenettelyn vuosiluvut korjattu |
4.8.1 | Supistamissuunnitelman laatiminen |
4.8.2 | Rataliikennekeskuksen rooli häiriötilanteiden hallinnassa täsmennetty |
4.8.2 | Ohje eräiden VIRVE-puheryhmien käytöstä häiriötilanteissa |
5.4.4.4 | Rata- ja kalustotekniikkayksikön nimi päivitetty rautatietekniseksi yksiköksi. |
5.4.4.4 | Vain ratatyöalueella käytettävien ei-liikennöivien ratatyökoneiden käyttöönottotarkastuspaikat, Hyvinkää poistettu |
Liite 3B | Väyläviraston kunnossapidon ulkopuolisten laiturien käytön turvallisuudesta ja kulusta yleisiltä alueilta laiturialueelle vastaa laituria käyttävä liikennöitsijä. Liikennepaikkojen tietoja tarkistettu. |
Liite 3D | Poistetettu lauseet taulukon 3 alapuolelta: Yhdistettyjen kuljetusten suurin sallittu nopeus on 120 km/h. Kuljetusten nopeus ei kuitenkaan saa olla suurempi kuin kuljettamiseen käytetyn vaunun, rataosan tai muuten määrätty suurin sallittu nopeus. |
Liite 3H | Muutoksia tärinän vuoksi asetetuissa nopeusrajoituksissa |
Liite 3J | Muutoksia radan kunnosta johtuvissa nopeusrajoituksissa |
Liite 3L | Päivitetty taulukko 1. Vetokaluston ja moottorivaunujen suurimmat sallitut nopeudet |
Liite 3N | Luettelosta poistettu liikennepaikka Keuruu (Haapamäki-Jyväskylä) |
Liite 3O | Liikkuvan kaluston valvontalaitteet-kartta päivitetty. Pyörävikoja koskevat asiat siirretty kokonaan Jt-ohjeeseen. |
Liite 3T | Muutoksia raakapuun kuormauspaikoissa |
Liite 4A | Viittaus ajantasaiseen ohjeistukseen Poistettu mahdollisuus TURIn sijaan toimittaa turvallisuuspoikkeamat kuukausittaisella raportilla. Rautatieyritys korvattu rautatieliikenteen harjoittaja-termillä. |
Liite 5K | Täsmennetty palvelupaikan laji ja yhteys yksityisraiteelle sekä lisätty käyttäjiin rahdinantajat. |
Liite 5O | Tarkennettu mittalaitteiston ja analytiikan käyttötarkoitusta. Operaattorikohtainen kaluston valvontalaitedata on maksutonta. |
Liite 6A | Aikataulukauden 2021 aikana uusien syykoodien mukaiset myöhästymiset käsitellään seurantakokouksissa, mutta niistä ei aiheudu sanktioita. |
Muutokset on pyritty korostamaan tekstissä keltaisella taustavärillä.