Yhteystiedot
Hätinvirran lossin korvaaminen sillalla (mt 15123)
Pohjois-Savon ELY-keskus on käynnistänyt syksyllä 2021 tiesuunnitelman päivityksen Puumalassa, Lintusaloon johtavalla maantiellä 15123 sijaitsevan Hätinvirran lossin kohdalla. Aiempi tiesuunnitelma valmistui kesällä 2012. Tiesuunnitelma on laadittu vuonna 2006 hyväksytyn yleissuunnitelman pohjalta. Tiesuunnitelmassa lossi esitetään korvattavaksi 413 metriä pitkällä sillalla, jonka alikulkukorkeus on laivaväylän keskikohdalla 24,5 metriä.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on antanut hyväksymispäätöksen tiesuunnitelmasta joulukuussa 2023. Hankkeen rakentamissuunnittelusta vastaa Väylävirasto. Hankkeelle ei ole vielä myönnetty rahoitusta, joten sillan rakentamisajankohta ole vielä tiedossa.
Sillan rakentamisen tavoitteena on parantaa Lintusalon saariston asutuksen ja elinkeinoelämän sekä kesäasutuksen yhteyksiä mantereelle. Suunnittelulla hiotaan maisemaan ja ympäristöön sopiva ja teknistaloudellisesti mahdollinen ratkaisu.
Nykyiset tie- ja vesiliikenneyhteydet
Hätinvirran lossi liikennöi osana Lintusalon paikallistietä 15123 yhdistäen Lintusalon saariston mantereeseen. Lossi toimii ainoana yhteytenä saariston ja mantereen välillä. Lauttareitin pituus on noin 184 metriä. Nykyisen lossin kantavuus on 60 tonnia. Keskimääräinen liikennemäärä lossilla ja tarkasteltavalla tiejaksolla on noin 260 ajoneuvoa vuorokaudessa (kesäaikana kerroin 1.6).
Lossipaikka risteää Lauritsala – Savonlinna syväväylää, jonka nimellissyvyys on 4,2 metriä. Syväväylä muodostaa läpi vuoden liikennöitävän kauppaliikenteen ja uiton pääväylän pohjoisen ja eteläisen Saimaan välille.
Nykyiset ongelmat
Lossin odottaminen aiheuttaa tienkäyttäjälle keskimäärin noin 9 minuutin viivytyksen. Lossi on ainut yhteys Lintusalon saaristoon. Lossin rikkoutuessa tai puu-uiton keskeyttäessä lossiliikenteen, kulku saariston ja mantereen välillä estyy. Liikennöintiongelmat ja liikenteen kiireellisyys korostuvat hälytysajoneuvojen kohdalla. Yhteyden vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 0,73 M€ (toteuma v. 2021, lähde: ELY-keskus).
Vaikutukset
Kiinteä yhteys mahdollistaa vapaan kulun saariston ja mantereen välillä sekä nopeuttaa ajoneuvoliikenteen liikkumista (mm. hälytysajoneuvot). Valittu vesiliikenteen alikulkukorkeus ei muuta kaupallisen alusliikenteen nykyisiä olosuhteita. Etelä-Saimaan alueella liikkuvista purjeveneistä 98 % pääsee sillan alitse. Loput joutuvat kiertämään Lintusalon saariston Vetojaon syväväylän kautta.
Mantereen puolella harjun pohjoispuolelta lähtevä siltaratkaisu sopeutuu parhaiten ympäristöön. Maisemaan sopivana ratkaisuna se aiheuttaa vähiten muutosta kaukomaisemassa. Suunnittelun aikana ei ole tullut esille sellaisia luonnon- tai kulttuuriarvoja, joita valittu ratkaisu vaarantaisi.
Rakentamiskustannukset ja jatkotoimenpiteet
Tiesuunnitelma on saanut lainvoiman helmikuussa 2024. Hankkeen kokonaiskustannuksiksi on arvioitu noin 15,0 M€. Hanke on yhteiskuntataloudellisesti kannattava. Hankkeen toteutusajankohta ei ole tiedossa. Rakentamissuunnittelusta vastaa Väylävirasto.