Nykytila
Hankkeen ratasuunnitelma on asetettu lainvoimaiseksi kesäkesäkuussa 2023. Kohteen ratasuunnittelussa kiinnitettiin huomiota hankkeen toteutuksen ja alueen käytön ympäristövaikutuksiin. Lisäksi keskeisiä tavoitteita hankkeen edistämisessä ovat maankäytön kehittäminen ja aluekehityksen tukeminen.
Hanke on siirtynyt toteutusvaiheeseen, jossa laaditaan rakentamissuunnitelmat ratasuunnitelman pohjalta. Rakentamistyöt ajoittuvat pääosin elokuu 2023 – joulukuu 2024.
Hankkeen sisältö
Hankkeessa suunnitellaan ja rakennetaan uusi raakapuun kuormauspaikka Vaalan Nuojualle vastaamaan elinkeinoelämän tarpeita. Kuormausalueelle suunnitellaan kolme raakapuun kuormausraidetta varastoalueineen sekä tieyhteys Jylhämäntieltä Mt 8792. Lisäksi nykyisen pääraiteen rinnalle suunnitellaan kaksi sähköistettyä järjestelyraidetta sekä tarvittavat huoltotieyhteydet ja turvalaitetekniset laitteistot.
Ratasuunnitelma valmistuu kesällä 2022, jonka jälkeen se asetetaan nähtäville kuuluttamalla. Ratasuunnitelma etenee hyväksymisvaiheeseen vuoden 2022 lopulla. Suunnitelmien hyväksymisen jälkeen voidaan aloittaa hankkeen rakentaminen. Rakentamistyöt toteutetaan pääosin vuosien 2023-2024 aikana.
Kustannukset
Hankkeen suunnittelun ja rakentamisen kokonaiskustannusarvio on 17 miljoonaa euroa. Kustannusarvio sisältää uuden raakapuun kuormauspaikan suunnittelun, rakentamisen, ja turvalaitteet.
Suunnittelun vuorovaikutus
Suunnittelun aloituskuulutus on julkaistu 6.10.2021. Kuulutus löytyy tästä linkistä.
Ratasuunnitelmaluonnoksia esiteltiin asukkaille, maanomistajille ja muille asiasta kiinnostuneille 3.2.2022 kello 17.00–18.30 Teams- tapahtumassa.