Tiestön nykytila ja ongelmat
Valtatie 8 on Turun ja Oulun välinen länsirannikon satamakaupunkien runkoyhteys. Valtatiellä on suuri merkitys länsirannikon raskaalle vientiteollisuudelle ja satamakuljetuksille. Valtatie 8 (E8) kuuluu EU:n TEN-T kattavaan verkkoon sekä on suunnitteluosuudella palvelutasoluokan II pääväylä. Valtatie 8 on tärkeä etelä-pohjoissuuntainen erikoiskuljetusreitti. Valtatien 8 vuorokausiliikenne (KVL 2023) suunnitteluosuudella on noin 2700 ajoneuvoa ja raskaan liikenteen määrä on noin 450 ajoneuvoa (noin 17 %).
Lisääntyvä liikennemäärä, suuri raskaan liikenteen osuus, tien puutteellinen leveys, korkea liittymätiheys ja puutteelliset liittymäjärjestelyt heikentävät valtatien 8 liikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta.
Suunnittelualue
Suunnittelualue sijaitsee valtatiellä 8 Närpiön kaupungin alueella välillä Bäckliden - Brännbacken. Suunnittelukohde alkaa noin 200 metriä maantien 17093 (Bäcklidvägen) liittymän eteläpuolelta ja päättyy noin 20 kilometriä pohjoisempana noin 150 metriä Brännbackintien liittymän eteläpuolelle. Suunnittelukohteen sijainti on esitetty alla olevalla kartalla punaisella viivalla.
Suunnitelman sisältö
Valtatie 8 levennetään poikkileikkaukseen 10,5/7,5 (koko tien leveys/ajoradan leveys). Valtatien 8 ja maantien 673 (Närpiöntien/Karilantien) nelihaaraliittymä porrastetaan. Lisäksi valtatielle 8 tehdään suunnittelualueella pienempiä liittymäjärjestelyitä.
Vaikutukset
Esitetyt toimenpiteet parantavat liikenneturvallisuutta, valtatien 8 liikenteen sujuvuutta sekä tukevat alueen maankäyttöä.
Suunnitteluprosessi
Tiesuunnitelman laatiminen on aloitettu kesällä 2025 ja tiesuunnitelma valmistuu vuonna 2026. Tiesuunnitelman laadinnassa käytetään avointa ja vuorovaikutteista suunnittelutapaa. Suunnittelutyön aikana ollaan yhteydessä alueen asukkaisiin, maanomistajiin ja muihin osallisiin.
Kun tiesuunnitelma valmistuu, se lähetetään liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain mukaiseen käsittelyyn, jolloin tiesuunnitelma asetetaan nähtäville kuukauden ajaksi ja tiesuunnitelmasta pyydetään lausunnot eri sidosryhmiltä. Tämän jälkeen Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tekee tiesuunnitelmaa koskevan hyväksymispäätöksen. Tavoitteena on, että hankkeen toteutus on mahdollista aloittaa lähivuosina. Toteutusaikataulu riippuu rahoituksen järjestymisestä.