
Nykytila
Kuopion ratapihalla käsitellään n. 9100 junaa vuodessa. Ratapiha palvelee Savon radan linjaliikennettä, alueen kierrätysmetallien ja raakapuukuljetuksia sekä paikallisen aallotuspahvitehtaan kuljetuksia. Se on määritelty ratapihojen kehityskuvaselvityksessä luokkaan 2: Tärkeät ratapihat.
Ratapihan nykytilassa ongelmia muodostavat riittämättömät raidemäärät ja -pituudet, sekä merkittävät kunto-ongelmat. Myös turvalaitteissa ja vaihteiden keskityksessä on puutteita. Kuopion ratapiha onkin luokiteltu moniongelmaiseksi ratapihaksi.
Henkilöliikenteen seisonta- ja huoltoraidemahdollisuudet ovat tarpeisiin nähden riittämättömät ja henkilöjunia seisotetaan osin tavararatapihalla. Henkilöliikenteen aseman laiturit eivät täytä nykyisiä esteettömyysvaatimuksia.
Parantamistoimenpiteillä saavutettaisiin säästöjä kunnossapito- ja käyttökustannuksissa. Turvalaitteiden uusiminen ja vaihteiden keskittäminen tehostaisivat vaihtotyötä ja parantaisivat sekä junaliikenteen että ratapihatyöntekijöiden turvallisuutta. Raidepituuksien kasvattaminen mahdollistaisi nykyistä pidempien junien kokoamisen, jolloin junamäärä vähenisi ja liikennöintikustannukset pienenisivät.
Henkilöjunien seisonta- ja huoltoraiteiden lisääminen selkiyttäisivät henkilö- ja tavaraliikenteen toimia sekä vapauttaisivat raidetilaa tavaraliikenteelle. Henkilöaseman parantaminen lisäisi matkustajien palvelutasoa ja turvallisuutta. Ratapiha ja sen kehittäminen kytkeytyvät myös laajemmin Kuopion asemanseudun ja matkakeskuksen kehittämiseen.
Aikataulu
- Henkilötunnelin jatkaminen linja-autoaseman puolella toteutetaan vuonna 2019.
- Tavararatapihan ja turvalaitteiden muutokset ja Iloharjun ratapihamuutos on mahdollista toteuttaa vuodesta 2019 alkaen. Toteuttaminen edellyttää erillisrahoitusta.
- Henkilöratapihan vaatimat parannustoimenpiteet on mahdollista toteuttaa myöhemmin ja myös ne edellyttävät erillisrahoitusta.
Kustannukset
Kuopion ratapihan parantamisen kokonaiskustannusarvio on 47 milj. euroa MAKU 130 (2010=100). Vaiheittain toteuttaminen arvioidaan lisäävän kustannuksia 2 M€:lla. Kustannusarvio vaiheittain toteutettuna on 49 M€. Kustannusarvio ei sisällä vuoden 2017 kunnossapitotöiden yhteydessä toteutettuja töitä, 5 M€.
- Henkilötunnelin jatkaminen 1 milj. euroa (Väyläviraston osuus)
- Ratapihan turvalaitteiden uusiminen, tavararatapihan muutos 29 milj. euroa
- Henkilöratapihan muutos 19 milj. euroa