Nykytila
Kuopion ratapihalle pysähtyy vuosittain noin 9 100 junaa. Ratapiha palvelee Savon radan linjaliikennettä, alueen kierrätysmetallien ja raakapuukuljetuksia sekä paikallisen aallotuspahvitehtaan kuljetuksia.
Ratapihan nykytilassa ongelmia muodostavat riittämättömät raidemäärät sekä merkittävät kunto-ongelmat. Myös raideteknisissä turvalaitteissa ja vaihteiden keskityksessä on puutteita.
Henkilöliikenteen seisonta- ja huoltoraidemahdollisuudet matkustajaratapihan alueella ovat tarpeisiin nähden riittämättömät ja henkilöjunia seisotetaan osin tavararatapihalla. Henkilöliikenteen aseman laiturit eivät täytä nykyisiä esteettömyysvaatimuksia.
Hankkeen sisältö ja tavoitteet
Hankekokonaisuus koostuu useista rinnakkaisista osista:
- Henkilöliikenteen ratapihan parantaminen (laiturit, raiteet, hissit ja matkustajatunneli)
- Puijonkadun alikulkusillan uusiminen
- Turvalaitteiden uusiminen
Esteettömyys
Hankkeen tavoitteena on rakentaa esteettömät kulkureitit, jotta laitureille ja junaan pääseminen on kaikille helppoa ja turvallista. Hissit ja korotetut laiturit mahdollistavat tämän. Hyvät opasteet, muun muassa näkövammaisten tuntoon perustuvat lattiamerkinnät mahdollistavat myös omalta osaltaan esteetöntä kulkemista.
Täsmällisyys
Uudet turvalaitteet parantavat junaliikenteen täsmällisyyttä.
Kustannussäästöt
Henkilöjunien seisonta- ja huoltoraiteiden lisääminen selkeyttää henkilö- ja tavaraliikenteen toimia sekä vapauttaa raidetilaa tavaraliikenteelle.
Turvallisuus ja viihtyisyys
Tavoitteena on rakentaa turvallinen ja viihtyisä alue, jossa matkustajalaitureiden ja matkustajatunnelin ilme kohenee. Korotetut laiturit ja hissit helpottavat kulkemista ja lisäävät turvallisuutta.
Avarampi Puijonkadun alikulkusilta
Puijonkadun alikulkusillasta tehdään avaramman näköinen. Sillan alla säilyvät molempiin suuntiin kaksi kaistaa ja kevyenliikenteen väylä.
Hanke on osa Kuopion asemanseudun kehittämisen kokonaisuutta
Ratapiha ja sen kehittäminen liittyvät myös laajemmin Kuopion asemanseudun ja matkakeskuksen kehittämiseen. Asemarakennus ei kuulu tämän hankkeen sisältöön, joten sitä ei tulla parantamaan tässä hankkeessa. Asemarakennusta hallinnoi VR Group. Ratapihan pohjoispuolelle valmistui vuoden 2021 tammikuussa matkakeskus, joka palvelee henkilöliikenteen matkustajia monipuolisilla palveluilla.
Hankkeen hyödyt
- Esteetön kulku juniin, laiturille, matkakeskukseen ja asemalle (lastenrattaat, liikuntarajoitteiset)
- Saavutettavat opasteet (näkövammaisten opasteet)
- Turvallisuus
- Junaliikenteen kustannussäästöt
- Junaliikenteen täsmällisyyden parantuminen
- Viihtyisyys
Hankkeen haitat
Useita työvaiheita joudutaan toteuttamaan arkiöisin ja viikonloppuisin, jotta päiväsaikaan tapahtuva junien kulku on mahdollista. Hankkeesta tulee meluhäiriöitä yöaikaan ympäristön asukkaille.
Hankkeen aikana alueella liikkumiseen tulee poikkeusjärjestelyjä niin asemanseudulla kuin Puijonkadulla.
Hankkeen aikataulu
- Hankkeen suunnittelu vuonna 2021–2022
- Rakentaminen vuosina 2022–2024