Kuopion ratapiha

Ratahanke Käynnissä Pohjois-Savo

Kuopion ratapihahankkeessa uusitaan matkustajalaiturit ja laiturirakenteet, parannetaan esteettömyyttä ja viihtyisyyttä, korjataan matkustajatunneli ja vanha matkatavaratunneli sekä uusitaan turvalaitteet laitetiloineen. Henkilöratapihan ja tavararatapihan sekä Iloharjun raiteistot peruskorjataan sekä lisäksi uusitaan Puijonkadun ja Maaherrankadun alikulkusillat. Henkilöratapiha toteutetaan vanhaa ilmettä kunnioittaen.

Raiteet ja laiturit Kuopion rautatieasemalla remonttivaiheessa.
  • Suunnittelu 2021–2022
  • Käynnissä 2022–2025
  • Valmis 2025

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2021–2025
Kustannukset
n. 49 000 000
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet
  • Uudistetut laiturit ja laiturikatokset vanhaa kunnioittaen
  • Uudet opastukset        
  • Matkustajatunnelin parantaminen vanhaa kunnioittaen
  • Moderni turvalaitetekniikka    
  • Uusittu Puijonkadun alikulkusilta 
  • Uusittu Maaherrankadun alikulkusilta
  • Hissit laitureille
  • Selkeyttää henkilö- ja tavaraliikenteen toimintoja
  • Turvallisuuden ja tehokkuuden parantaminen

Lähtötilanne

Kuopion tavararatapiha palvelee Savonradan linjaliikennettä, joka muodostuu pääsoin kaivostuotteiden ja raakapuun kuljetuksista.

Lähtötilanteessa henkilöliikenteen seisonta- ja huoltoraidemäärät ovat tarpeisiin nähden riittämättömät. Henkilöratapihan raiteet eivät niiden pituuskaltevuuksien vuoksi sovellu henkilöjunien säilyttämiseen valvomattomina. 

Kuopion asemajärjestelyt eivät ole täyttäneet esteettömien reittien vaatimuksia.

Lähtötilanteessa tavararatapihan raiteistojärjestely ja turvalaitteet eivät palvelleet tämän päivän tarpeita ja olivat käyttöikänsä päässä. 

Henkilöratapihan molemmissa päissä olevat sillat (Puijonkadun- ja Maaherrankadun alikulkusillat) olivat uusimistarpeessa.

Hankkeen sisältö ja tavoitteet

Hankekokonaisuus koostuu useista rinnakkaisista osista: 

  • Henkilöliikenteen ratapihan parantaminen (laiturit, raiteet, hissit ja matkustajatunneli)
  • Tavaratapihan perusparannus
  • Turvalaitteiden uusiminen
  • Puijonkadun ja Maaherranakadun alikulkusiltojen uusiminen

Infografiikka Kuopion ratapihan parantaminen-hankkeen tavoitteista, budjetista ja aikataulusta.

Esteettömyys

Hankkeen tavoitteena on rakentaa esteettömät kulkureitit, jotta laitureille ja junaan pääseminen on kaikille helppoa ja turvallista. Hissit ja korotetut laiturit mahdollistavat tämän. Hyvät opasteet, muun muassa näkövammaisten tuntoon perustuvat lattiamerkinnät mahdollistavat myös omalta osaltaan esteetöntä kulkemista.

Täsmällisyys

Uudet turvalaitteet parantavat junaliikenteen täsmällisyyttä. 

Kustannussäästöt

Hankkeella aikaansaadaan merkittäviä kustannussäästöjä kunnossapito- ja liikenteenhoitokustannuksissa.

Turvallisuus ja viihtyisyys

Tavoitteena on aikaansaada turvallinen ja viihtyisä alue, jossa matkustajalaitureiden ja matkustajatunnelin ilme kohenee. Korotetut laiturit ja hissit helpottavat kulkemista ja lisäävät turvallisuutta. 

 

Alikulkusiltojen uusiminen 

Puijonkadun ja Maaherrankadun alikulkusiltojen uusimisella mahdollistetaan hankkeen raiteistomuutokset, varaudutaan tulevaisuuden liikennetarpeiden kasvaviin akselipainoihin sekä kohennetaan alueen ilmettä.

Hanke on osa Kuopion asemanseudun kehittämisen kokonaisuutta

Ratapihan kehittäminen liittyy laajemminkin Kuopion asemanseudun ja matkakeskuksen kehittämiseen. VR-yhtymän hallinnoima Kuopion vanha asemarakennus ei kuulu tämän hankkeen sisältöön.

 

Hankkeen hyödyt

  • Matkustajaliikenteen esteettömät reitit parantuvat
  • Tukee Kuopion asemaseudun ja matkakeskuksen kehittämistä
  • Liikenteen häiriöherkkyys pienenee
  • Selkiyttää henkilö- ja tavaraliikenteen toimintoja
  • Saadaan säästöjä kunnossapito- ja liikenteenhoitokustannuksissa
  • Tavaraliikenne tehostuu 
  • Turvallisuus paranee
  • Viihtyisyys lisääntyy

Hankkeen haitat

  • Poikkeusjärjestelyt matkustajille pitkiä aikoja hankkeen aikana mm. matkustajatunnelin sulkemisen ja poikkeavien lähtöraiteiden vuoksi
  • Puijonkadun ja Maaherrankadun sulkemiset ajoneuvoliikenteeltä ja tästä aiheutuvat kiertohaitat sekä ajoittaiset ruuhkat
  • Meluhaitat ympäristössä, ajoittain myös öisin ja viikonloppuisin
  • Junaliikenteen keskeytykset, pahimmillaan 9 vuorokauden ajaksi ja näiden aiheuttama häiriö rahdinantajille, operaattoreille ja myös henkilöliikenteelle 

Hankkeen aikataulu

  • Hankkeen suunnittelu vuonna 2021–2022
  • Rakentaminen vuosina 2022–2025