Nykytila
Laurila-Tornio rataosa on noin 17 km pitkä yksiraiteinen sähköistämätön rataosa, jonka maksiminopeus on 120 km/h ja suurin sallittu akselipaino on 225 kN.
Rataosalla Laurila-Tornio liikennöi säännöllisesti vuodenajasta riippuen 2-4 henkilöjunaa. Laurila-Tornio rataosalla liikennöi säännöllisesti neljä tavarajunaa. Vuosittainen kuormitus Laurila-Tornio välillä on 0,9 milj. bruttotonnia.
Pohjanmeri - Itämeri -ydinverkkokäytävää ehdotetaan jatkettavan Suomen kautta Luulajan satamaan. Oulu - Haaparanta -välin suunnittelulle on myönnetty EU:n CEF-tukea.
Hanke ja tavoitteet
Ratasuunnitelman tavoitteena on liikennöintikustannusten pienentäminen sekä häiriöttömien kuljetusten mahdollistaminen sekä tasoristeysturvallisuuden parantaminen. Yhtenä tavoitteena on mahdollistaa yhtenäisen Euroopan TEN-T- ydinverkko-käytävänverkon laajentaminen.
Hanke sisältää rataosan sähköistyksen vaatimien ristikkosiltojen avartamisten suunnittelun sekä Jäämerentien erikoiskuljetusreitin tutkimisen.
Vuorovaikutus ja suunnittelun eteneminen
Aloituskuulutus
Ratasuunnitelman aloituskuulutus julkaistiin 7.7.2020.
Suunnittelun aikainen vuorovaikutus
Suunnittelun aikainen vuorovaikutustilaisuus on pidetty 24.3.2021. Vuorovaikutustilaisuudessa oli mahdollista tutustua suunnitelmaluonnoksiin ja esittää niistä mielipiteensä.
Toinen vuorovaikutustilaisuus muuttuneista suunnitelmaratkaisuista pidettiin 15.12.2021.
Palautteiden perusteella Kortelaisen ja Topan tasoristeysten turvallisuutta tarkastellaan erilllisessä, myöhemmin käynnistettävässä suunnitelmassa. Suunnitelmassa selvitetään myös Kaakamojoen ratasillan uusimisvaihtoehdot ja mahdollinen rataoikaisu.
Ratasuunnittelman nähtävilläolo
Ratasuunnitelma oli nähtävillä 7.6.2022-8.7.2022.
Ratasuunnittelman hyväksyminen
Liikenne- ja viestintävirasto on 15.2.2023 päätöksellään TRAFICOM/75476/05.02.03 hyväksynyt ratalain (110/2007) mukaisen ratasuunnitelman. Hyväksymispäätös oli nähtävillä 22.2.2023 - 31.3.2023.
Kustannukset
Ratasuunnitelmassa esitettyjen toimenpiteiden kustannusarvio on noin 9,6 milj.eurona (MAKU 120, 2015=100)
Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.