Nykytila
Oulu–Kemi-rata on 105 km pitkä yksiraiteinen sähköistetty rataosuus, jonka maksiminopeus on 140 km/h ja suurin sallittu akselipaino on 225 kN. Oulu-Laurila rataosalla on nykyisin 43 käytössä olevaa tasoristeystä, joista 6 sijaitsee Oulun kaupungin alueella, 19 Iin kunnan alueella, 11 Simon kunnan alueella ja 7 Kemin kaupungin alueella.
Rataosuudella kulkee noin 14 henkilö- ja 5-10 tavarajunaa vuorokaudessa. Vuonna 2018 rataosuudella tehtiin yhteensä 750 000 henkilöliikenteen matkaa ja kuljetettiin 1,1 milj. tonnia tavaraa.
Rataosuus kuuluu Euroopan laajuiseen TEN-T-ydinverkkoon. Pohjanmeri–Itämeri-ydinverkkokäytävää ehdotetaan jatkettavan Suomen kautta Luulajan satamaan. Oulu–Haaparanta rataosuuden suunnittelulle on myönnetty EU:n CEF-tukea, mm. Oulu–Laurila rataosuuden tarveselvitykseen sekä ratasuunnitelmiin.
Hankkeen sisältö
Hankkeen tavoitteena on tasoristeysturvallisuuden parantaminen sekä häiriöttömän liikenteen varmistaminen Oulu-Laurila rataosalla. Ratasuunnitelman tavoitteena on myös tuottaa riittävä hallinnollinen suunnitelma, jotta tasoristeykset voidaan parantaa tai poistaa ja kulku järjestää joko korvaavilla tiejärjestelyillä tai olemassa olevia kulkuyhteyksiä hyödyntäen tasoristeykseen, joka täyttää määräyksen Rautateiden infrastruktuuriosajärjestelmä (TRAFI/8591/03.04.02.00/2014) kriteerit.
Tietoja hankkeen tasoristeyksistä löydät Tasoristeyspalvelusta.
Suunnittelun aikainen vuorovaikutus
ALOITUSKUULUTUS
Ratasuunnitelma aloituskuulutus julkaistiin 6.10.2021.
VUOROVAIKUTUSTILAISUUDET
Vuorovaikutustilaisuus järjestettiin 15.2.2022 verkkotilaisuutena.
SUUNNITELMAN NÄHTÄVILLE ASETTAMINEN
Suunnitelma oli ensimmäisen kerran nähtävillä 23.11.2022-23.12.2022.
Suunnitelma oli nähtävillä toisen kerran 20.02. - 21.03.2024.
SUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Suunnitelma on hyväksytty vuonna 4.10.2024. Päätös ja sen perusteena olevat asiakirjat sekä valitusosoitus pidetään yleisesti nähtävillä 23.10.2024 - 29.11.2024 valtion liikenneväylien suunnittelupalvelussa: linkki
Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.