Hankkeen taustat
Suupohjan rata (Seinäjoki—Kaskinen) on erittäin huonokuntoinen 113 kilometriä pitkä rataosuus. Radalla ja ratasilloilla on useita merkittäviä ja vakavia kuntopuutteita sekä riittämätön kantavuus. Väylävirasto on turvallisuussyistä kieltänyt liikennöinnin radalla sen huonokuntoisuuden vuoksi syyskuussa 2024. Erityisesti Kyrönjoen ratasillan kunto ei enää mahdollistanut turvallista liikennöintiä radalla. Myös Seinäjoen ja Närpiönjoen ratasillat ovat erittäin huonossa kunnossa. Liikennöinnin jatkaminen vaatii merkittäviä korjaustoimia.
Hankkeen sisältö ja tavoitteet
Hankkeen suunnitteluosuudessa laaditaan tarveselvitys aluksi Seinäjoki–Koskenkorva-rataosalle. Seinäjoki–Koskenkorva-tarveselvityksessä kartoitetaan rataosuudelle tehtävät korjaustoimenpiteet, joilla mahdollistettaisiin rataosuuden liikennöinnin jatkuminen. Tarveselvitys tuottaa kustannustietoa peruskorjauksesta sekä selventää jatkosuunnittelun tarpeita. Tarveselvityksessä esitetyistä toimenpiteistä laaditaan myöhemmin hankearviointi.
Hankkeen osittaisen toteutusosuuden tavoitteena on parantaa valmiutta liikennöinnin jatkamiselle Seinäjoki–Kaskinen-radalla. Toimenpiteet kohdistuvat alkuvaiheessa Seinäjoen ratasiltaan, jonka osalta hankkeessa laaditaan rata- ja rakentamissuunnitelmat. Kyrönjoen ja Närpiönjoen ratasiltojen mahdolliset toimenpiteet päätetään nyt laadittavan tarveselvityksen valmistumisen jälkeen. Siltojen mahdollinen uusiminen edellyttää kohdekohtaisen ratasuunnitelman laatimisen.
Hankkeelle osoitettu tämänhetkinen rahoitus ei mahdollista koko radan korjaamista liikennöitävään kuntoon.
Hankkeen aikataulu
Hanke on aikataulutettu vuosille 2025–2029. Seinäjoki–Koskenkorva-välin tarvesuunnitelma laaditaan vuoden 2025 aikana. Vuosien 2025–2026 aikana laaditaan myös Seinäjoen ratasillan hallinnollinen ratasuunnitelma, joka sisältää myös mahdollisen vesilupahakemuksen. Hallinnollisen ratasuunnittelun jälkeen siirrytään tarkempaan rakentamissuunnitteluun.
Koko rataosalla tehdään kesästä 2025 alkaen pohjatutkimuksia, jotka tuottavat lähtötietoa suunnittelun tueksi. Korjaustoimenpiteiden toteutus maastossa voi alkaa aikaisintaan vuonna 2027.
Hankkeen kustannukset
Valtion vuoden 2025 talousarvioesityksessä Suupohjan radan korjaamisen suunnitteluun ja osittaiseen toteutukseen on osoitettu 15 miljoonaa euroa. Tällä rahoituksella voidaan käynnistää kiireellisimmät suunnittelu- ja korjaustoimenpiteet. Rahoitus ei kuitenkaan kata koko radan korjaustarvetta. Lisärahoitustarpeet täsmentyvät suunnittelun edetessä.